Dr. Christian Rapp

Dr. Christian Rapp

Dr. Christian Rapp
ZHAW School of Management and Law
St.-Georgen-Platz 2
8400 Winterthur

+41 (0) 58 934 66 56
christian.rapp@zhaw.ch

Persönliches Profil

Tätigkeit an der ZHAW als

Wissenschaftlicher Mitarbeiter
F&E

http://www.zid.zhaw.ch

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse

Technology-Enhanced Learning; Lehren/Lernen/Forschen mit Web 2.0/ Social Media; Lernumgebungen; Intelligent Tutoring Systems for academic writing instruction
Multiplikatorenschulungen im In- und Ausland (v.a. Russland, Ukraine) v.a. zu Politikdidaktik, aktivierenden Methoden, Simulationen
Forschungsprojektmanagement inkl. agilen Vorgehensweisen
European Union Studies, Security Policy, Nonproliferation Policy

Aus- und Fortbildung

Juni 2013-September 2014
Weiterbildung: Professionell beraten/ Coaching
TOPS München-Berlin e.V.

Oktober-November 2011
Weiterbildung: Forschungsprojektmangement
Weiterbildung: Kanban in der Softwareentwicklung
Weiterbildung: BPMN 2.0

April 2011 - Juli 2011
Weiterbildung: Führung mit Transaktionsanalyse
Transaktionsanalyse Seminar Vorarlberg

Oktober 2009 - Mai 2011
Weiterbildung: Leiten und Beraten von Gruppen
Sektion Gruppendynamik des Deutschen Arbeitskreises
für Gruppenpsychotherapie und Gruppendynamik

Oktober 2002 – Oktober 2004
Weiterbildung: Baden-Württemberg Zertifikat für hochschuldidaktische Kompetenzen
Hochschuldidaktikzentrum Baden-Württemberg

Oktober 2002 – März 2003
Weiterbildung: Seminarleiterausbildung Erwachsenenbildung
Euro-Schule-Organisation

November 2002
Weiterbildung: Moderatorenausbildung
Friedrich Naumann Stiftung

2017 Dr. phil. (summa cum laude) “European Foreign Policy – a new framework for analysis”. Bergische Universität Wuppertal.

2001 Master of Arts (Political Science), University of Essex, Abschlußarbeit: "A rational actor approach to International Mediation".

1999 Zwischenprüfung Grundstudium Politische Wissenschaft, Psychologie, Soziologie, Friedrich Alexander Universität Erlangen Nürnberg.




Beruflicher Werdegang

Ab 2016
Mitakquise und Koordination EU Interreg Projekt "Basisprojekt Seamless Learning", im Rahmen des IBH (Internat. Bodenseehochschule) Labs "SeaL - Seamless Lernen in der Bodenseeregion". Projektlaufzeit 01.2017-12.2020. (http://www.seamless-learning.eu/).

November 2014 - April 2015
Gastforscher bei Caroline Haythornthwaite an der "iSchool@UBC: School of Library, Archival and Information Studies", University of British Columbia, Vancouver Kanada. im Rahmen von EU FP7 IRSES Projekt IFA

Ab 2012
Mitakquise und Koordination EU FP7 Era.NET RUS Projekt "Social Media as a Catalyser for Cross National Learning (SoMeCat)" (www.somecat.org). Partner: Universität Perm, Russland; Ankara University; Zentrum Technik Gesellschaft TU Berlin. www.eranet-rus.eu/en/175.php (Projekt Nr. 30)

Akquisition und Koordination eines dreijährigen Forschungsprojekts des Schweizerischen Nationalfonds "Implementing state-of-the-art didactics/ methods and research tools in academic teaching" im Rahmen des Scopes Programms mit Partnern aus Armenien (Yerevan), Ukraine (Kiev) und Russland (Voronezh). p3.snf.ch/project-137406

2009-2013
Zürcher Hochschule für angewandte Wissenschaften, Winterthur Schweiz. School of Management and Law. Wissenschaftlicher Mitarbeiter Fachstelle Neues Lernen. Stellv. Leiter, Aufbau und Leitung Bereich Forschung

Ab Wintersemester 2007/8
Zürcher Hochschule für angewandte Wissenschaften, Winterthur Schweiz. School of Management and Law. Institut für Wirtschaftsinformatik. Dozent im Master Wirtschaftsinformatik

2007-2009
nexus Institut für Kooperationsmanagement und interdisziplinäre Forschung GmbH, Berlin.
Projektkoordinator Forschungsprojekt „Terrorism and Internet: old threats - new channels“ in Kooperation mit Faculty of Mangement, Tel Aviv University, Israel und NATO

seit 2002
Politische Bildungswerke, Deutsche Bundeswehr, EU Kommission Vertretung München, Hochschulen
Freiberuflicher Dozent und Moderator, eine Angestellte.
Seminare zu Themen der internationalen Politik, Konfliktprävention/ -intervention, EU, Politikdidaktik und Kompetenzbausteine vor deutschem und internationalem Publikum (englischsprachig) im In- und Ausland, Moderation von Bürgerbeteiligungsverfahren

2001-2004
Gesellschaft Agora, www.gesellschaft-agora.de
Politische Bildung, Wissensvermittlung über neue Medien
Freier Mitarbeiter

Mitglied in Netzwerken

Projekte

Projektleitung

Mitarbeit an folgenden Projekten

Publikationen

Monographien und Herausgeberschaften

().

European foreign policy––A new framework for analysis.

.

Wuppertal: Universität Wuppertal.

; ; ().

Recherche 2.0

: Finden und Weiterverarbeiten in Studium und Beruf.

Heidelberg: Springer VS.

; ; ; ().

Old threats, new channels. The Internet as a tool for terrorists.

.

In: NATO Science for Peace. .: IOS Press.

; ; ().

Die EU verstehen. Multimedia CD-ROM

.

.: Klett.

; ; ().

Effiziente Internetnutzung für Schule und Hochschule

.

Stuttgart: ..

Beiträge, peer-reviewed

; ; ; ; ; ; ().

Electronic writing support in secondary and higher education: approaches, ideas, and examples

: Symposium conducted at EATAW 2017 conference..

In: 9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing. London: EATAW. Peer reviewed.

; ; ; ().

Enriching Higher Education with Social Media: Development and Evaluation of Social Media Toolkit

.

The International Review of Research in Open and Distributed Learning (IRRODL). Special issue on Advances in Research on Social Networking in Open and Distributed Learning., Vol 18 , 1. Peer reviewed.

; ().

Learning Analytics in Academic Writing Instruction – Opportunities Provided by Thesis Writer (TW)

: In press.

In: Lecture Notes in Informatics (LNI). Series of the Gesellschaft für Informatik (GI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, . Peer reviewed.

; ().

Scaling Academic Writing Instruction: Evaluation of a Scaffolding Tool (Thesis Writer).

: in press.

International Journal of Artificial Intelligence in Education. Peer reviewed.

; ; ; ().

Seamless Learning in Lake Constance Region

: In press.

In: Lecture Notes in Informatics (LNI). Series of the Gesellschaft für Informatik (GI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, . Peer reviewed.

; ().

e-Tutor – scaling staff development in the area of e-Learning competences.

.

L@S '16 Proceedings of the Third (2016) ACM Conference on Learning @ Scale 327-328 . Peer reviewed.

; ; ().

e-Tutor: A Multilingual Open Educational Resource for Faculty Development to Teach Online

.

International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17, 5. Peer reviewed.

; ; ().

EXPLORATION OF TEACHING PREFERENCES OF INSTRUCTORS’ USE OF SOCIAL MEDIA

.

European Journal of Open, Distance and E-Learning , 19, 1. Peer reviewed.

; ; ().

Seamless Learning in Lake Constance Region

.

Paper accepted at 9th European Distance and E-learning Network (EDEN) Research Workshop. Oldenburg. 4-6 October 2016. Peer reviewed.

; ().

Thesis Writer (TW) – Tapping Scale Effects in Academic Writing Instruction.

.

L@S '16 Proceedings of the Third (2016) ACM Conference on Learning @ Scale 325-326. Peer reviewed.

; ; ().

Thesis Writer: Eine Web-basierte Lernumgebung zur Unterstützung von Schreibenden in Deutsch und Englisch (L1 und L2).

.

Drittes Symposium zur Unterstützung von L2-Schreibkompetenzen an deutschsprachigen Universitäten. 7. bis 8. April 2016 am Sprachenzentrum der Technischen Universität München Peer reviewed.

; ; ().

A Toolkit for Supporting Higher Education Instructors in Enriching Their Teaching with Social Media.

: ICT Demonstration..

European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). 16th Biennial Conference. 25-29 August 2015. Limassol Cyprus.. Peer reviewed.

; ; ().

Corpus-supported academic writing: how can technology help?

.

In: F. Helm; M. Bradley; M. Guarda,; S. Thouësny (Hg.). Critical CALL – Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference Padua, Italy. (1-8). Dublin: Research-publishing.net. Peer reviewed.

; ; ; ().

Thesis Writer – A System for Supporting Academic Writing.

.

In Proceedings of the 18th ACM Conference Companion on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing (CSCW2015 Companion). ACM, New York, NY, USA, 57-60. DOI=10.1145/2685553.2702687 doi.acm.org/10.1145/2685553.2702687. Peer reviewed.

; ; ; ().

Thesis Writer: Supporting writing processes in real time using a web-based digital learning platform

: ICT Demonstration. .

European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). 16th Biennial Conference. 25-29 August 2015. Limassol Cyprus.. Peer reviewed.

; ; ; ().

Development and Pilot Implementation of Online Teaching Style Survey.

.

World Conference on Educational Media and Technology, Association for the Advancement of Computing in Education. 23-26 June 2014. Tampere, Finland.. Peer reviewed.

; ().

Development of a Strategy for Social Media Usage in Higher Education

: From Education to Employment and Meaningful Work with ICTs. .

European Distance and E-learning Network (EDEN) 10-13 June 2014. Zagreb, Croatia. . Peer reviewed.

; ; ().

Eğitimde Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Yükseköğretim Düzeyindeki Eğitmenlerin Algısı: Türkiye-Almanya Örneklemi. [Perception of instructors about social media usage in higher education: The cases of Turkey and Germany]

.

Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, Vol. 3, No 3. 20-28. Peer reviewed.

; ; ; ; ().

Implementing Teaching Innovations in Eastern European Universities - Resources Developed and Experiences of Two Medium Sized EU/ Swiss National Science Foundation Projects

: Poster Presentation (peer reviewed)..

ICDE International Conference. CONNECTING THE WORLD THROUGH OPEN, DISTANCE AND E-LEARNING. 25-26. Sept. 2014. Moscow. . Peer reviewed.

; ().

Social Media as a Catalyser for Cross National Learning

: Project Presentation (peer reviewed) at Synergy Strand.

EDEN Annual Conference: From Education to Employment and Meaningful Work with ICTs. 10-13 June 2014. Zagreb, Croatia.. Peer reviewed.

; ; ().

Social Media for Education— - A Toolkit for Supporting Instructors in Higher Education Enriching Their Teaching with Social Media.

.

Social Media & Society 2014 International Conference. 27-28 September 2014. Toronto, Canada.. Peer reviewed.

; ; ().

Social Media Toolkit–– Supporting Instructors to Create Social and Unbound Learning Spaces in Higher Education.

.

In: Rummler, Klaus (Ed.). Medien in der Wissenschaft. Lernräume gestalten - Bildungskontexte vielfältig denken. (599-607). Münster: Waxmann. Peer reviewed.

; ; ; ().

The Role of Stakeholders in the Process of Study Program Improvement (Роль заинтересованных сторон в процессе совершенствования образовательной программы)

: Peer reviewed paper presentation..

Proceedings of International Conference "Education in the 21st century: Problems and Challenges". Yerevan State University. 10-13 June 2014. 31-33.. Peer reviewed.

; ; ().

Validation of Social Media Toolkit

: Peer reviewed Paper..

Ireland International Conference on Education 27-29.10.2014. Dublin, Ireland.. Peer reviewed.

Beiträge, nicht peer-reviewed

; ; ; ().

Creating Effective Surveys for Obtaining Feedback from Stakeholders as a Basis for Continuous Study Program Improvement

.

In: Diana Spulber (Hg.). E-Competence Framework: Learning Environment. (5-16). Rome: eurilink.

().

Die Nonproliferationspolitik der EU

.

In: Jan Bergmann (Hg.). Handlexikon der EU. (5. Aufl.) Wiesbaden: Nomos.

; ().

Ergebnisse der Konferenz "Educational Trendspotting", 30.04.2009, Center for Education and New Learning der ZHAW, Winterthur

.

In: . .: Center for Education and New Learning ZHAW.

; ().

Marktübersicht Trend- und Zukunftsforschung im E-Learning und Bildungsbereich

.

In: . Winterthur: Center for Education and New Learning / ZHAW.

; ().

Total Verfahren!? Bedarf und Ansatz einer prozeduralen Metaberatung

.

Profile - Internationake Zeitschrift Veränderung, Lernen, Dialog., 15.

().

Methodenbeitrag zum Thema Politiker/in und Politikgestaltung

.

Außerschulische Bildung, 2.

().

Unterrichtsbeilage zu Birgit Schlieper "Polnisch für Anfänger"

.

In: Random House (Hg.). . .: ..

().

Europäisches Patentamt

.

In: Mickel (Hg.). Handlexikon der Europäischen Union. (3. Aufl.) .: Nomos.

().

Fischereipolitik der EU

.

In: Mickel (Hg.). Handlexikon der Europäischen Union. (3. Aufl.) Nomos.

; ().

Unterrichtsunterlagen - GASP in der Oberstufe

.

In: . .: Raabe.