Prof. Dr. Patrick Studer

Prof. Dr. Patrick Studer
ZHAW Angewandte Linguistik
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur

+41 (0) 58 934 61 00
patrick.studer@zhaw.ch

Persönliches Profil

Leitungsfunktion

  • Schwerpunktleitung Professorenstelle Sprachkompetenz und Wissensvermittlung

Tätigkeit an der ZHAW als

Professor für Angewandte Linguistik
Mitglied der Zentrumsleitung LCC (Language Competence Centre)

https://home.zhaw.ch/stup/

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse

Ich bin seit 15 Jahren in der linguistischen Lehre und Forschung aktiv und war an verschiedenen Institutionen in Irland und der Schweiz tätig. Meine bisherigen Unterrichtstätigkeiten reichen von Angewandter Linguistik, Übersetzungswissenschaft, Stilistik und Diskursanalyse bis TEFL- und DAF-Unterricht. Mein Forschungsfokus liegt auf der Sprache als institutionalisierte soziale Praxis.

Aus- und Fortbildung

Dr. phil. (Universität Zürich, 2005)
Lic. phil./ M.A. (Universität Zürich, 1999)
Didaktische Fortbildung

Beruflicher Werdegang

2012- : Professor für Angewandte Linguistik (ZHAW)
2007-2011: Dozent für Angewandte Linguistik (ZHAW)
2007-2010: Postdoctoral Researcher, Institut für Sprachwissenschaft, Universität Bern
2003-2007: College Lecturer / Embassy of Switzerland Lecturer, University of Limerick and Mary Immaculate College, Ireland
2002-2003: College Lecturer, Department of German, University College Cork, Ireland
1999-2002: Wissenschaftlicher Assistent, Englisches Seminar, Universität Zürich

Mitglied in Netzwerken

Projekte

Projektleitung

Mitarbeit an folgenden Projekten

Publikationen

Studer, Patrick, Hrsg.,

2016.

Communicative competence and didactic challenges : a case study of English-medium instruction in third-level education in Switzerland

.

Working Papers in Applied Linguistics

; 6.

Winterthur:

ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.

ISBN 978-3-905745-72-6.

Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-1054

Studer, Patrick,

2013.

Englisch als Unterrichtssprache in Bachelorstudiengängen der ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften: eine Bestandsaufnahme

.

Working Papers in Applied Linguistics

; 5.

Winterthur:

ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.

ISBN 978-3-905745-57-3.

Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-59

Studer, Patrick; ;

2011.

Linguistic diversity in business contexts: a functional linguistic perspective

.

Working Papers in Applied Linguistics

; 1.

Winterthur:

ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.

ISBN 978-3-905745-49-8.

Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-65

Studer, Patrick; Pelli-Ehrensperger, Annabarbara; ;

2009.

Mehrsprachigkeit an universitären Bildungsinstitutionen: Arbeitssprache Englisch im Hochschulfachunterricht

.

ISBB Working Papers

.

Winterthur:

ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.

ISBN 978-3-905745-28.

Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-74

Monographien und Herausgeberschaften

Studer, Patrick; Barat, Erzsebet; Nekvapil, Jiri (Hg.). ().

Ideological Conceptualizations of Language:

. Discourses of Linguistic Diversity..

Frankfurt: Peter Lang.

Studer, Patrick; Werlen, Iwar (Hg.). ().

Linguistic Diversity in Europe:

. Trends and Discourses.

Berlin: de Gruyter Mouton.

().

Historical Corpus Stylistics:

: Media, Technology and Change.

In: Corpus and Discourse. London/New York: Continuum.

Studer, Patrick; Egger, Sabine (Hg.). ().

From the Margins to the Centre:

. Irish Perspectives on Swiss Culture and Literature.

Oxford: Peter Lang.

Beiträge, peer-reviewed

; ().

Programme directors’ attitudes towards EMI quality assurance: An exploratory Study

.

In: J. Valcke & R. Wilkinson (Eds.), Integrating Content and Language in Higher Education: Perspectives on Professional Practice. Selected Papers from the IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015. Frankfurt: Peter Lang. Peer reviewed.

; ().

The impact of internationalisation on tertiary-level educational social spheres.

.

Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, No spécial Peer reviewed.

; ().

The impact of English-medium instruction on tertiary-level educational social spheres

.

Annual Meeting of the Swiss Association for Applied Linguistics (Vals-Asla) 20-22 January, 2016 Peer reviewed.

; ().

Language attitudes and language proficiency of undergraduate students in English-medium instruction

.

Bulletin suisse de linguistique appliquée, 1 Peer reviewed.

().

In dialogue with Ivana Markova

.

In: Studer, Patrick; Barat, Erzsebet; Nekvapil, Jiri (Hg.). Ideological Conceptualizations of Language:. Discourses of Linguistic Diversity. (249-278). Prague Papers on Language, Society and Interaction, 3. Frankfurt: Peter Lang. Peer reviewed.