Prof. Dr. Patrick Studer

Prof. Dr. Patrick Studer
ZHAW
Angewandte Linguistik
Institute of Language Competence
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Tätigkeit an der ZHAW
Professor für Sprachenmanagement und Globalisierung
www.zhaw.ch/de/linguistik/forschung/sprachenmanagement-und-globalisierung/
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Ich bin seit 20 Jahren in der Angewandten Linguistik in Lehre und Forschung an verschiedenen Institutionen in Irland und der Schweiz tätig. Meine bisherigen Unterrichtstätigkeiten auf Bachelor- und Masterstufe reichen von Spracherwerb, Stilistik, Diskursanalyse, Sprachpolitik und Sprachplanung bis EAP-, ESL-, TEFL- und DAF-Unterricht. Mein Forschungsfokus liegt auf der Sprache als institutionalisierte soziale Praxis. Meine Forschungsprojekte beschäftigen sich mit der Funktion von und Kompetenz in Englisch als Weltsprache in Beruf und Bildung, aber auch mit der Ausbildung von Sprachkompetenz in der Erstsprache.
Aus- und Fortbildung
Dr. phil. (Universität Zürich, 2005)
Lic. phil./ M.A. (Universität Zürich, 1999)
Didaktische Fortbildung
Siehe auch persönliche Webseite: patrickstuder.page
Beruflicher Werdegang
2012- : Professor (ZHAW), 2012-2018: Mitglied der Zentrumsleitung LCC, 2019- : Mitglied der erweiterten Institutsleitung
2007-2011: Dozent für Angewandte Linguistik (ZHAW)
2007-2010: Postdoctoral Researcher, Institut für Sprachwissenschaft, Universität Bern
2003-2007: College Lecturer / Embassy of Switzerland Lecturer, University of Limerick and Mary Immaculate College, Ireland
2002-2003: College Lecturer, Department of German, University College Cork, Ireland
1999-2002: Wissenschaftlicher Assistent, Englisches Seminar, Universität Zürich
Mitglied in Netzwerken
- ICLHE - Integrating Content and Language in Higher Education
- Swiss Global Competence Lab
- AILA Research Network on CLIL
- SSG/SSL (Schweizerische Sprachwissenschaftliche Gesellschaft)
Projekte
- Exploratory visit and project definition “Aligning Swiss and Vietnamese Perspectives on Global Competences” / Stellv. ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Developing the Framework for a Sustainable Swiss Global Competence Certificate / ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Bedarfsanalyse für interkulturelle Weiterbildungen von Hochschulmitarbeitenden / ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Digitaler Deutschtest für Ingenieurstudierende / Co-ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Validation and Adjustment of Instruments and Processes to Evaluate English-Medium Education in the International Business Administration programme in the Bern University of Applied Sciences BFH Business School / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Swiss Global Competence Lab (SGCL) / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Review of Bachelor and Master English profiles / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- High-impact measures for the comprehensive internationalisation of curricula in Switzerland / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Partizipation durch Sprache / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- Qualität der Berufsmaturitätsprüfungen am Beispiel des Fachs Deutsch / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Kompetenzorientiertes Blended Learning-Konzept im Master of Science in Engineering / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
Publikationen
-
Studer, Patrick; Smit, Ute,
2021.
English-medium education in internationalised universities : sketching a way forward.
European Journal of Language Policy.
13(2), S. 129-140.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3828/ejlp.2021.8
-
Studer, Patrick,
2021.
European Journal of Language Policy.
13(2), S. 181-200.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3828/ejlp.2021.11
-
Studer, Patrick,
2018.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2018(107), S. 27-47.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5169/seals-978638
-
Gautschi, Curtis; Studer, Patrick,
2017.
The impact of internationalisation on tertiary-level educational social spheres.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
S. 51-62.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/11876/files/bulletin_vals_asla_2017_special_1.pdf
-
Studer, Patrick; Konstantinidou, Triantafyllia Liana,
2015.
Language attitudes and language proficiency of undergraduate students in English-medium instruction.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
1, S. 215-231.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/257139/files/Studer_Patrick_-_Language_attitudes_and_language_proficiency_20150924144536-VQ.pdf
-
Barat, Erzsebet; Studer, Patrick; Nekvapil, Jiri, Hrsg.,
2013.
Ideological conceptualizations of language : discourses of linguistic diversity.
1. Auflage.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
ISBN 978-3-631- 61459-4.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-03514-8
-
Studer, Patrick; Werlen, Iwar, Hrsg.,
2012.
Linguistic diversity in europe : trends and discourses.
1. Auflage.
Berlin:
De Gruyter.
Contributions to the Sociology of Language [CSL] ; 97.
ISBN 978-3-11-027088-4.
Verfügbar unter: https://www.degruyter.com/view/product/179886
-
Studer, Patrick,
2008.
Historical corpus stylistics : media, technology and change.
1. Auflage.
Bloomsbury Academic.
Corpus and Discourse.
ISBN 978-0-8264-9430-6.
-
Studer, Patrick; Siddiqa, Aisha,
2021.
English in Swiss higher education : the pragmatic way
.
In:
Wilkinson, Robert; Gabriëls, René, Hrsg.,
The Englishization of Higher Education in Europe.
Amsterdam:
Amsterdam University Press.
S. 121-142.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5117/9789463727358
-
Studer, Patrick,
2021.
Internationalization, quality and multilingualism in higher education : a troublesome relationship
.
In:
Rubio-Alcalá, Fernando D.; Coyle, Do, Hrsg.,
Developing and Evaluating Quality Bilingual Practices in Higher Education.
Bristol:
Multilingual Matters.
S. 9-30.
Bilingual Education & Bilingualism ; 128.
-
Studer, Patrick,
2013.
In dialogue with Ivana Markova : linguistics and social representations
.
In:
Barat, Erzsebet; Studer, Patrick; Nekvapil, Jiri, Hrsg.,
Ideological conceptualizations of language : discourses of linguistic diversity.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 249-278.
Prague Papers on Language, Society and Interaction ; 3.
-
Studer, Patrick; Gautschi, Curtis,
2017.
Programme directors’ attitudes towards EMI quality assurance : an exploratory study [Paper].
In:
Valcke, J.; Wilkinson, R., Hrsg.,
Integrating Content and Language in Higher Education: Perspectives on Professional Practice. Selected Papers from the IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015.
IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015, Brussels, Belgium, 2-4 September 2015.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 227-248.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-07263-1
-
Studer, Patrick; Egger, Sabine, Hrsg.,
2007.
From the margins to the centre : Irish perspectives on Swiss culture and literature.
Colloquium at Mary Immaculate College, Limerick, Ireland, March 2004.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
.
ISBN 978-3-03910-716-2.
Verfügbar unter: https://www.peterlang.com/view/title/9820
-
Studer, Patrick,
2020.
Review of Macaro (2018) : English Medium Instruction
[Rezension von Macaro, Ernesto: English Medium Instruction. Oxford : Oxford University Press, 2018. ISBN 9780194403962].
Journal of Immersion and Content-Based Language Education.
8(2), S. 285-288.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/jicb.19021.stu
-
Studer, Patrick, Hrsg.,
2018.
Internationalizing curricula in higher education : quality and language of instruction.
1. Auflage.
Neuchâtel:
Association Suisse de Linguistique Appliquée.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/11876
-
Studer, Patrick; Suter Reich, Virginia; Kelly, Paul; Müller, Andrea,
2016.
Working Papers in Applied Linguistics
; 6.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-72-6.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-1054
-
Studer, Patrick,
2013.
Working Papers in Applied Linguistics
; 5.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-57-3.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-59
-
Studer, Patrick; Hohenstein, Christiane,
2011.
Linguistic diversity in business contexts: a functional linguistic perspective.
Working Papers in Applied Linguistics
; 1.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-49-8.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-65
-
Studer, Patrick; Pelli-Ehrensperger, Annabarbara; Kelly, Paul,
2009.
ISBB Working Papers
.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-28.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-74
-
Studer, Patrick,
2020.
In:
ICHLE Symposium 2020: Transdisciplinary Collaboration in ICHLE and EMI, Online, 15-16 October 2020.
-
Studer, Patrick; Gautschi, Curtis,
2016.
In:
6th International Conference on Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP), Copenhagen, Denmark, 3-5 November 2016.
-
Gautschi, Curtis; Studer, Patrick,
2016.
The impact of English-medium instruction on tertiary-level educational social spheres.
In:
VALS-ASLA Conference, Geneva, 20-22 January 2016.
Swiss Association for Applied Linguistics (VALS-ASLA).
Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW
Siehe auch patrickstuder.page