Prof. Dr. Aleksandra Gnach
Prof. Dr. Aleksandra Gnach
ZHAW
Angewandte Linguistik
Institut für Angewandte Medienwissenschaft
Theaterstrasse 15c
8400 Winterthur
Netzwerk
Mitglied in Netzwerken
- AILA International Association of Applied Linguistics
- SGKM - Schweizerische Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft
- Vereinigung für Angewandte Linguistik in der Schweiz (VALS-ASLA)
- International Pragmatics Association (IPrA)
- Schweizerische Sprachwissenschaftliche Gesellschaft (SSG/SSL)
Projekte
- Akzeptanz von Datenfreigabe als Grundlage für Innovationen in Smart Cities / Co-ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Wasserstoff in dezentralen Energiesystemen (HIDES) / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- Konzeptentwicklung: Bot für Digitalveranstaltungskonzeption im Hochschulbereich / Co-ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Wissensvermittlung mittels Lernvideos / Stellv. ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- "Mobile first" – Kreation von multimodalen Beiträgen für Smartphones / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Wissensvermittlung mittels Lernvideos / Stellv. ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Immersive Stories of Energy Futures (ISTEF) / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- Schweizer Digital Natives mit Nachrichten erreichen. Eine qualitative Studie / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Erlebnis Smarte Mobilität / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- Social Media im Identitäts- und Reputationsmanagement / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
Publikationen
-
Klopfenstein Frei, Nadine; Wyss, Valery; Gnach, Aleksandra; Weber, Wibke,
2022.
“It’s a matter of age” : four dimensions of youths’ news consumption.
Journalism.
25(1), S. 100-121.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/14648849221123385
-
Perrin, Daniel; Burger, Marcel; Fürer, Mathias; Gnach, Aleksandra; Schanne, Michael; Wyss, Vinzenz,
2009.
Talk and action : practicing internal multilingualism in the newsroom.
Zitimata Epikoinonias (Communication Issues).
3(9), S. 24-39.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2008.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
87(1), S. 55-71.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5169/seals-978531
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel; Wiesner, Esther; Bertschi-Kaufmann, Andrea,
2007.
Research in Comparative and International Education.
2(1), S. 13-28.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.2304/rcie.2007.2.1.13
-
Gnach, Aleksandra; Weber, Wibke; Engebretsen, Martin; Perrin, Daniel,
2022.
1. Auflage.
Cambridge University Press.
ISBN 9781108490191.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1017/9781108780445
-
Gnach, Aleksandra,
2013.
Wiesbaden:
Springer.
ISBN 978-3-531-19710-4.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19711-1
-
Gnach, Aleksandra,
2018.
Social media and community building : creating social realities by linguistic interaction
.
In:
Cotter, Colleen; Perrin, Daniel, Hrsg.,
The Routledge handbook of language and media.
London:
Routledge.
Routledge handbooks in linguistics.
-
Perrin, Daniel; Gnach, Aleksandra,
2017.
.
In:
Knorr, Dagmar; Lehnen, Katrin; Schindler, Kirsten, Hrsg.,
Schreiben am Übergang von Bildungsinstitutionen.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 171-188.
Textproduktion und Medium.
-
Gnach, Aleksandra,
2017.
Wenn virtuelle Gemeinschaften die öffentliche Kommunikation prägen ist Angewandte Linguistik gefragt
.
In:
Blasch, Lisa; Pfurtscheller, Daniel; Schröder, Thomas, Hrsg.,
Schneller, bunter, leichter? : Kommunikationsstile im medialen Wandel.
Innsbruck:
Innsbruck University Press.
Innsbrucker Beiträge zur Kulturwissenschaft.
-
Gnach, Aleksandra; Powell, Katrina M.,
2014.
Authorship and context : writing and text production as situated activities
.
In:
Jakobs, Eva-Maria; Perrin, Daniel, Hrsg.,
Handbook of writing and text production.
Berlin:
De Gruyter.
S. 119-139.
Handbooks of applied linguistics.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110220674.119
-
Gnach, Aleksandra,
2013.
Produktionsmuster : Schreiben mit eigener und fremder Hilfe
.
In:
Stücheli-Herlach, Peter; Perrin, Daniel, Hrsg.,
Schreiben mit System : PR-Texte planen, entwerfen und verbessern.
Wiesbaden:
Springer.
S. 215-224.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19621-3
-
Gnach, Aleksandra,
2010.
.
In:
Luginbühl, Martin; Perrin, Daniel, Hrsg.,
Muster und Variation : medienlinguistische Perspektiven auf Textproduktion und Text.
Bern:
Peter Lang.
S. 253-280.
Sprache in Kommunikation und Medien.
-
Gnach, Aleksandra,
2017.
Creating social realities by linguistic interaction [Paper].
In:
18th AILA World Congress : Innovation and Epistemological Challenges in Applied Linguistics, Rio de Janeiro (Brazil), 23-28 July 2017.
-
Perrin, Daniel; Gnach, Aleksandra,
2016.
Beiläufiges Schreiben : Sprachgebrauchswandel im Journalismus [Paper].
In:
Germanistik zwischen Tradition und Innovation : Akten des XIII. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG).
XIII. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Shanghai, 23.-31. August 2015.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 179-183.
Publikationen der Internationalen Vereinigung für Germanistik ; 3.
-
Rocci, Andrea; Duchêne, Alexandre; Gnach, Aleksandra; Stotz, Daniel, Hrsg.,
2010.
Actes du colloque VALS-ASLA 2008, Lugano, 7-9 février 2008.
Vereinigung für Angewandte Linguistik in der Schweiz.
.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/11876/files/bulletin_vals_asla_2010_special_1.pdf
-
Miras, Grégory; Gnach, Aleksandra,
2022.
From the roots to the new blossoming buds of Applied Linguistics in Europe.
European Journal of Applied Linguistics.
10(2), S. 213-226.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/eujal-2022-0031
-
Gnach, Aleksandra; Keel, Guido; Klopfenstein Frei, Nadine; Weber, Wibke; Wyss, Valery; Burger, Marcel; Benecchi, Eleonora; Calderara, Luca; Mazzoni, Petra; et al.,
2021.
How to reach Swiss digital natives with news : a qualitative study.
Biel:
Bundesamt für Kommunikation BAKOM.
Verfügbar unter: https://www.bakom.admin.ch/bakom/en/homepage/electronic-media/studies/individual-studies.html
-
Gnach, Aleksandra,
2011.
In:
Galliker, Esther; Kleinert, Andrea, Hrsg.,
Vielfalt der Empirie in der angewandten Linguistik : Beiträge von Nachwuchsforschenden zu den 5. Tagen der Schweizer Linguistik, 20. bis 21. November 2008 am Departement Angewandte Linguistik der ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften Winterthur.
5. Tage der Schweizer Linguistik, Winterthur, 20.-21. November 2008.
Baltmannsweiler:
Schneider Verlag Hohengehren.
S. 127-144.
Sprachenlernen konkret! : angewandte Linguistik und Sprachvermittlung.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2011.
Kritische Situationen und gute Praktiken : Text-Bild-Strategien kooperativer Nachrichtenproduktion
.
In:
Bildlinguistik : Theorien - Methoden - Fallbeispiele.
Berlin:
Erich Schmidt.
S. 213-229.
Philologische Studien und Quellen ; 228.
-
Perrin, Daniel; Wyss, Vinzenz; Schanne, Michael; Burger, Marcel; Gnach, Aleksandra; Fürer, Mathias,
2008.
Idée Suisse : Sprachpolitik, Sprachnorm und Sprachpraxis am Beispiel der SRG SSR - Schlussbericht.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: http://www.snf.ch/SiteCollectionDocuments/nfp/nfp56/nfp56_schlussbericht_perrin.pdf
-
Klopfenstein Frei, Nadine; Gnach, Aleksandra; Wyss, Valery,
2022.
In:
Annual Conference of the Swiss Association of Media Research (SACM-SGKM): "The Visual and Audiovisual Turn in the Age of Screen Media", Zurich, 21-22 April 2022.
-
Weber, Wibke; Gnach, Aleksandra; Klopfenstein Frei, Nadine,
2021.
Understanding the news culture of young people.
In:
AILA World Congress, online, 15-20 August 2021.
-
Weber, Wibke; Gnach, Aleksandra,
2019.
Stop and Think! : Medialabs als Explorationsräume für die digitale Transformation.
In:
SGKM Annual Conference 2019, St. Gallen, 4-5 April 2019.
-
Perrin, Daniel; Fürer, Mathias; Gnach, Aleksandra; Luciani, Margherita; Zampa, Marta,
2016.
“voilààààààà wow!” : verbalizing emotions in collaborative newswriting.
In:
International Conference on Language and Emotion, Madrid, Spain, 23-25 November 2016.
-
Perrin, Daniel; Gnach, Aleksandra; Whitehouse, Marlies,
2016.
Longitudinal ethnography : understanding the shift from focused writing to writing-by-the-way.
In:
49th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL 2016), Cambridge, United Kingdom, 1-3 September 2016.
-
Perrin, Daniel; Gnach, Aleksandra,
2016.
Intercultural translation in journalistic text production.
In:
49th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL 2016), Cambridge, United Kingdom, 1-3 September 2016.
-
Gnach, Aleksandra,
2015.
Communication as translation : intercultural translation in journalistic text production.
In:
5th International Conference Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP), Milan, Italy, 5-7 November 2015.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2015.
In:
3. Sektionentagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), Frankfurt an der Oder, Deutschland, 23.-25. September 2015.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2015.
In:
Sociolinguistics of Globalization «(De)centring and (De)standardization» Hong Kong, 3-6 June 2015.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2015.
Vom fokussierten Schreiben zum Writing-by-the-Way.
In:
XI. Internationales PROWITEC-Symposium: Schreiben im Übergang, Köln, Deutschland, 28.-29. Mai 2015.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2015.
In:
4th iMean @ Warwick, Warwick, United Kingdom, 9-11 April 2015.
-
Perrin, Daniel; Fürer, Mathias; Gnach, Aleksandra,
2014.
Institutional learning from a newsroom minority in times of change.
In:
Future of Journalism, Cardiff, Wales, 12 September 2014.
-
Perrin, Daniel; Gnach, Aleksandra,
2013.
In:
Tagung der DGPuK-Fachgruppe «Mediensprache - Mediendiskurse», Trier, Deutschland, 21.-23. Februar 2013.
-
Gnach, Aleksandra,
2012.
In:
4. Internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik, Hybridisierung und Differenzierung Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse, Zürich, 6.-8. September 2012.
-
Gnach, Aleksandra,
2012.
Produktion von SRG-Fernsehnachrichten : Deutschschweiz und Romandie im Vergleich.
In:
Colloquium VALS-ASLA 2012, Lausanne, 1-3 February 2012.
-
Gnach, Aleksandra,
2012.
„Also, machen wir eine Geschichte.“ Narration in den SRG-Redaktionen Tagesschau, 10vor10 und Journal.
In:
DGPuk Fachgruppentagung 2012 «Narration und Argumentation», Winterthur, 16.-17. Februar 2012.
-
Fürer, Mathias; Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2012.
Knowledge transformation I : collaborating with policy-makers and media managers.
In:
2nd International Applied Linguistics and Professional Practice Conference (ALAPP 2012), Sydney, 6-8 December 2012.
-
Gnach, Aleksandra,
2012.
In:
2nd International Applied Linguistics and Professional Practice Conference (ALAPP 2012), Sydney, 6-8 December 2012.
-
Gnach, Aleksandra,
2011.
Realist social theory in the research of newswriting.
In:
16th World Congress of Applied Linguistics (AILA 2011), Beijing, China, 23-29 August 2011.
-
Gnach, Aleksandra,
2011.
In:
16th World Congress of Applied Linguistics (AILA 2011), Beijing, China, 23-29 August 2011.
-
Gnach, Aleksandra,
2011.
Realist social theory in the research of newswriting.
In:
12th International Pragmatics Conference, Manchester, 3-8 July 2011.
-
Gnach, Aleksandra,
2011.
In:
4th International Conference on Writing Research, Writing Research Across Borders II, Washington D.C, USA, 17-20 February 2011.
-
Gnach, Aleksandra,
2010.
The Lebanon case : transferring good practice from the bottom of the organization.
In:
td-conference 2010 - Implementation in Inter- and Transdisciplinary Research, Geneva, 15-17 September 2010.
-
Perrin, Daniel; Burger, Marcel; Gnach, Aleksandra,
2010.
... bei Sprachen, welche die Mehrheit nicht versteht ..., haben wir weniger Hemmungen.
In:
Media convergence and linguistic diversity, "How can the creative industries contribute to language vitality in a multiplatform environment?", Aberystwyth, Wales, May 2010.
-
Perrin, Daniel; Burger, Marcel; Gnach, Aleksandra,
2010.
Multilingual practices in the pre-convergent newsroom.
In:
Media convergence and linguistic diversity, "How can the creative industries contribute to language vitality in a multiplatform environment?", Aberystwyth, Wales, May 2010.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2010.
Kollaborative Text-Bild-Produktion im Nachrichtenfernsehen.
In:
Gemeinsame Tagung der DGPuK und der Sektion Medienkommunikation der Gesellschaft für angewandte Linguistik, Mainz, Deutschland, 18.-20. Februar 2010.
-
Gnach, Aleksandra,
2009.
"Das würde funktionieren, wenn er etwas Gutes sagt" : ein Einblick in die Produktion von Quotestorys.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), Zürich, 26.-27. Mai 2009.
-
Gnach, Aleksandra,
2008.
Text-Bild-Strategien in der Nachrichtenproduktion.
In:
5. Tage der Schweizer Linguistik, Winterthur, 20.-21. November 2008.
-
Perrin, Daniel; Gnach, Aleksandra,
2008.
Visualization strategies in news production.
In:
Annunal Conference of the Swiss Association of Communication and Media Research (SACMR), Fribourg, 3-4 April 2008.
-
Gnach, Aleksandra; Burger, Marcel,
2008.
The "idee suisse" project : bridging "micro" and "macro" with discourse analysis.
In:
DGPuk Fachgruppentagung 2008 «Mediensprache - Mediendiskurse», Trier, Deutschland, 6.-7. März 2008.
-
Burger, Marcel; Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2008.
Journalismus als Public Storytelling.
In:
VALS-ASLA Konferenz, Lugano, 7.-9. Februar 2008.
-
Perrin, Daniel; Gnach, Aleksandra,
2008.
In:
15th AILA World Congress: «Multilingualism: Challenges and Opportunities», Essen, 24-29 August 2008.
-
Gnach, Aleksandra,
2007.
In:
38. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), Hildesheim, Deutschland, 26. September, 2007.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2007.
"Formulate citations to sound like spoken language" : narrative strategies in the newsroom.
In:
10th International Pragmatics Conference: «Language Data, Corpora and Computational Pragmatics», Göteborg, 8-13 July 2007.
-
Gnach, Aleksandra; Perrin, Daniel,
2006.
Writing by primary school children : product and process-related differences between age groups.
In:
10th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing (SIG Writing 2006), Antwerp, Belgium, 20-22 September 2006.
-
Gnach, Aleksandra,
2006.
Writing by primary school children.
In:
10th International Conference on Language and Social Psychology (ICLASP 10), Bonn, 15-17 June 2006.