Eingabe löschen

Kopfbereich

Schnellnavigation

Hauptnavigation

Dr. Albena Björck

Dr. Albena Björck

Dr. Albena Björck

ZHAW School of Management and Law
Abteilung International Business
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur

+41 (0) 58 934 49 32
albena.bjoerck@zhaw.ch

Persönliches Profil

Tätigkeit an der ZHAW

Dozentin & Forscherin

MSc International Business, Financial Times Ranking
Module Head "International Marketing", "International Business Project 1+2", "Master Thesis"
Dozentin International Strategy Formulation, Change und Innovation, Global Marketing, Design Thinking

Andere Programme:
Bachelor BSc International Management
Module Head "International Strategic Management"
Module Head MAS BA: Marketing Management
MBA Modul "Strategische Führung": Stakeholder Relations

Forschung:
Research on strategic management with a focus on positioning, industry and organizational transformation, legitimacy and stakeholder relations in times of change, crises, and renewal in global firms.

Seit 2020 European Academy of Management
SIG Strategic Management
SIG Development Chair and Track Corresponding Chair "Purpose-Driven Strategies" (seit 2022)

Head of Corporate Education (2015-2018)
Akquisition, Projektmanagement und Curriculum Entwicklung von Custom Corporate Education und Corporate Universities. Coaching und Beratung bei der International Skills Development, organisationellem Lernen und Veränderungsprozessen.

www.zhaw.ch/aib

Lehrtätigkeit in der Weiterbildung

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse

Research on strategic management with a focus on positioning, industry and organizational transformation, legitimacy and stakeholder relations in times of change, crises, and renewal in global firms.

Aktuelle Forschungsthemen und Projekte:
The Conceptualisation of Purpose, Purpose-Driven Strategies and Purpose-Driven Transformation (global context)
Strategic orientation, positioning and the origins of strategic crises (co-evolutionary lock-in)
Strategic Crisis Readiness: general and in the context of cyber risks
Strategic Crisis Communication and the Covid-19 pandemics

Strategische Partnerschaften Business-Academia

Teaching:
- Award-winning teaching and didactic design for skills development on bachelor, master, executive, and corporate levels.
- International Strategy and Marketing combined with future literacy, interdisciplinary and design-driven skills as a core of the leadership curriculum today.

Spezialkenntnisse:
Value Chain Transformation and Strategic Positioning, Strategy Change and Crisis, Strategic (Branding, Change and Crisis) Communication, Rebranding & Organizational Change, Media and Litigation Relations, International Business, International Wholesale and Retail Management, Wealth & Asset Management, Swiss Financial Industry, Pharmaceutical and Health Industries.

Aus- und Fortbildung

- Universität St. Gallen (HSG): Dr. oec. HSG (Strategisches & Marketing Management, Internationales Handelsmanagement)
- Universität St. Gallen (HSG): Studium der Betriebswirtschaft, Strategischem und Marketing management.
- Universität für National- und Weltwirtschaft, Sofia (Bulgarien): MSc Internationale Beziehungen

- INSEAD, Design Thinking & Creativity for Business
- ZHAW School of Management and Law, CAS Higher and Professional Education

Beruflicher Werdegang

Seit 2013
Management consulting, independent advisory, and sounding board to executive management and board of directors, focusing on: strategic communication, branding, change and crisis management and communications, marketing management.
Industries of current focus: education, financial industry, healthcare, telecommunication, retailtech.

Seit 2013
Die Schweizer Journalistenschule (MAZ), Hochschule Luzern,
Dozentin und Executive Coach I Strategische Kommunikation

2000-2013
Wegelin & Co. Privatbankiers
- Leiterin Kommunikation und Medienbeauftragte während der gerichtlichen Auseinandersetzung und des Vergleichs mit den US-Behörden
- Leiterin Corporate Communications (inkl. Gründung, Verkauf an Raiffeisen Schweiz und Positionierung der Notenstein Privatbank)
- Leiterin Marketing & Corporate Identity & Quality Management

2008-2013: Mediensprecherin und –koordination für den Präsidenten der Vereinigung Schweizerischer Privatbankiers und für das VR-Mitglied und späteren VR-Präsidenten der NZZ Mediengruppe.

2000-2006: Universität St. Gallen, Institut für Marketing und Handel, Wissenschaftliche Mitarbeiterin und assoziierte PhD-Kandidatin

Mitglied in Netzwerken

Projekte

Publikationen

Beiträge in wissenschaftlicher Zeitschrift, peer-reviewed
Buchbeiträge, peer-reviewed
Konferenzbeiträge, peer-reviewed
Weitere Publikationen
Mündliche Konferenzbeiträge und Abstracts

Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW

Björck, Albena Dr. (2006). „Positionierung und zweiseitige Profilierung im Grosshandel – eine Untersuchung am Beispiel des Pharmagrosshandels“ (Dissertation Universität St. Gallen) I "Positioning and Dual Differentiation of Wholesale Services - a framework on the example of merchant wholesalers in Swiss and European pharmaceutical markets" (PhD-Thesis, University of St. Gallen)