Dr. Raimond Matthias Wüst

Dr. Raimond Matthias Wüst

Dr. Raimond Matthias Wüst
ZHAW School of Engineering
Rosenstrasse 3
8400 Winterthur

+41 (0) 58 934 65 81
raimond.wuest@zhaw.ch

Persönliches Profil

Leitungsfunktion

  • Leitung Transport and Traffic Engineering

Tätigkeit an der ZHAW als

Dozent Operations Management Verkehr
Projektleiter

http://www.idp.zhaw.ch/de/engineering/idp.html

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse

• Kapazitätsmanagement
• Operations Research
• Lineare Optimierung
• Statistische Analyse
• Simulation
• Signalverarbeitung
• Verkehrsangebotsplanung
• Verkehrssteuerung
• Fahrplanplanung
• Ertragsmanagement
• Prozessoptimierung
• Business Analyse
• System Architektur

Aus- und Fortbildung

2016: CAS Hochschuldidaktik
2001: Signalanlagen & Automation, Grundausbildung SBB-I
2000: Business Management Seminar, SAirLogistics
1991: Dissertation am Lehrstuhl für Biokybernetik der Universität Tübingen
1997-1991: Doktorand am Institut für medizinische Physik der Universität Utrecht
1996: Diplom in Biophysik an der Universität Tübingen

Beruflicher Werdegang

02.2010-11.2013: Wissenschaftlicher Mitarbeiter Operations Management (IDP, ZHAW)
06.2009-11.2009: Business Analyst und Projektleiter Verkehrstechnik, Fa. SMA und Partner AG
01.2004-05.2009: Teamleiter Entwicklung der Division Infrastruktur, Betriebsführung, Fa. SBB AG
03.2001-09.2004: Entwicklungsprojektleiter der Division Infrastruktur, Technik und Informatikmanagement, Fa. SBB AG
03.1998-02.2001: IT-Manager, Fa. swisscargo AG
03.1996-02.1998: Methodik Projektleiter, Fa. atraxis AG
01.1993-03.1997: Geschäftsleitung und Entwicklung, Fa. Wüst & Isler GBR
01.1992-12-1992: post doc, Lehrstuhl für Biokybernetik, Universität Tübingen

Mitglied in Netzwerken

Projekte

Projektleitung

Mitarbeit an folgenden Projekten

Publikationen

Monographien und Herausgeberschaften

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Extracting egomotion parameters from optic flow: principal limits for animals and machines

.

From Living Eyes To Seeing Machines, . ...............: Oxford University Press.

().

Studie zum Verhalten schwärmender Mücken am Beispiel einer Chaoboridenart

.

Tübingen: Diplomarbeit.

Beiträge, peer-reviewed

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Generation of Interactive Questionnaires Using YAWL-based Workflow Models

.

Management Studies, 3, 11-12. 273-280. Peer reviewed.

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Rapid Development of ICT Business Services by Business Engineers Independent of Computer Scientists

: Kongressvortrag.

In: Science-to-Business Marketing Conference 2014. Kongress. (3. Juni 2014). Winterthur: ZHAW School of Management and Law. Peer reviewed.

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RTSE, (Rail Transportation Service Environment)

: A Multi-Component Closed-Loop control framework for railway networks.

Proceedings of the 3rd International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems 2013, 1, 1. 367-375. Peer reviewed.

; ().

A multi-component closed-loop control framework for rail traffic networks

: Conference paper.

In: Swiss Transport Research Conference, 2-4 May 2012. Ascona, Switzerland: SVWG. Peer reviewed.

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Sustainable Global Service Intention as objective for Controlling Railway Network Operations in Real Time

.

In: Proceedings of the WCRR 2008. Seoul: Conference Proceedings. Peer reviewed.

Beiträge, nicht peer-reviewed

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Chancen für die urbane Güterlogistik

.

By Rail.Now!

; ; ; ; ; ().

Kooperationsplattform für die urbane Güterlogistik

.

Schlussbericht

().

Mehr Kapazität dank innovativem Bahnbetrieb

.

BY RAIL.NOW! (SWISS ENGINEERING STZ), 1. 54-55.

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Rail Transport Service Environment (RTSE) - Service Intention-based Train Operations Enabled by A Multi-Component Simulation Framework

.

In: ASIM 2011 (Hg.). . Winterthur, Switzerland: ASIM.

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Conflict-free train scheduling in a compensation zone exploiting the speed profile

.

In: Proceedings of the International Association of Railway Operations Research (IAROR). RailZurich2009. Zurich, Switzerland: ETH Zurich.

; ; ; ; ().

Increasing railway capacity and reliability through integrated real-time rescheduling

.

In: Proceedings of the 11th, World Conference on Transport Research, 2007. Berkeley. Berkeley, CA, USA: World Conference on Transport Research Society.

; ; ; ().

PULS 90 - Ein Systemumfassender Ansatz zur Leistungssteigerung von Eisenbahnnetzen

.

Eisenbahntechnische Rundschau, 3. 104-107.

().

Dynamic rescheduling based on predefined track slots

.

In: Proceedings of the WCRR, 2006. Montreal . Montreal: WCRR.

; ; ().

Theoretical limits and a simple model for the visual determination of egomotion parameters under biologically relevant conditions

.

In: Biological Cybernetics. Springer.

; ; ().

Visuomotor control of the relative movement of random dot patterns

.

In: Perceptual and Motor Skills. (275-298). .................: ......................

; ; ().

Visually controlled matching of pattern movement

.

In: Perception & Psychophysics. (51(6); 569-579). Austin, Tex., Psychonomic Journals.: ISSN: 1943-3921 (Print) 1943-393X (Online).

Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW

• Burkolter, Dan; Caimi, Gabrio; Fuchsberger, Martin; Herrmann, Thomas; Wüst, Raimond Matthias; Roos, Samuel (2009). Conflict-free train scheduling in a compensation zone exploiting the speed profile. In: Proceedings of the International Association of Railway Operations Research (IAROR). RailZurich2009. Zurich, Switzerland: ETH Zurich.
• Wüst, Raimond Matthias; Laube, Felix; Roos, Samuel; Caimi, Gabrio (2008). Sustainable Global Service Intention as objective for Controlling Railway Network Operations in Real Time. In: Proceedings of the WCRR 2008. Seoul, Korea: 8th World Congress of Railway Research
• Lüthi, Marco; Nash, Andrew; Weidmann, Ulrich; Laube, Felix; Wüst, Raimond Matthias (2007). Increasing railway capacity and reliability through integrated real-time rescheduling. In: Proceedings of the 11th, World Conference on Transport Research, 2007. Berkeley. Berkeley, CA, USA: World Conference on Transport Research Society.
• Lüthi, Marco; Weidmann, Ulrich; Laube, Felix; Wüst, Raimond Matthias (2007). PULS 90 - Ein Systemumfassender Ansatz zur Leistungssteigerung von Eisenbahnnetzen. Eisenbahntechnische Rundschau, 3. 104-107.
• Wüst, Raimond Matthias (2006). Dynamic rescheduling based on predefined track slots. In: Proceedings of the WCRR, 2006. Montreal. Montreal: WCRR.
• Dahmen, Hans-Jürgen; Wüst, Raimond Matthias; Zeil, Jochen (1998). Theoretical limits and a simple model for the visual determination of egomotion parameters under biologically relevant conditions. In: Biological Cybernetics. Springer.
• Wüst, Raimond Matthias; Kappers, Astrid; Koenderink, Jan (1993). Visuomotor control of the relative movement of random dot patterns. In: Perceptual and Motor Skills. (275-298).
• Dahmen, Hans-Jürgen; Wüst, Raimond Matthias; Zeil, Jochen (1997). Extracting egomotion parameters from optic flow: principal limits for animals and machines. From Living Eyes To Seeing Machines. Oxford University Press.
• Wüst, Raimond Matthias; Kappers, Astrid; Koenderink, Jan (1991). Visually controlled matching of pattern movement. In: Perception & Psychophysics. (569-579). Springer
• Wüst, Raimond Matthias (1987). Studie zum Verhalten schwärmender Mücken am Beispiel einer Chaoboridenart. Diplomarbeit am Lehrstuhl für Biokybernetik, Universität Tübingen