Dr. Iris Hübscher

Dr. Iris Hübscher
ZHAW
Angewandte Linguistik
Institute of Language Competence
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Tätigkeit an der ZHAW
Wissenschaftliche Mitarbeiterin und Dozentin
www.zhaw.ch/de/linguistik/forschung/interkulturalitaet-und-sprachdiversitaet/&
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Multimodal pragmatics
Sociopragmatic development
Language acquisition
Multimodal integration of gesture, speech and prosody
Intercultural and inclusive communication
Aus- und Fortbildung
Ausbildung:
2014-2018: PHD in Language Sciences at the Universitat Pompeu Fabra (Catalonia / Spain)
2011-2012: MA in General Linguistics at Lancaster University (UK)
2007-2011: BA at the University of Zurich: English Language and Linguistics, History and Anthropology
Fortbildung:
2020: Teaching Skills (Hochschuldidaktische Weiterbildung), Universität Zurich
2012: Cambridge CELTA (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages (Canterbury, UK)
Beruflicher Werdegang
2018-2022: Postdoctoral researcher at the URPP Language and Space, University of Zurich
Projekte
Publikationen
-
Brown, Lucien; Kim, Hyunji; Hübscher, Iris; Winter, Bodo,
2023.
Gestures are modulated by social context : A study of multimodal politeness across two cultures.
Gesture.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/gest.20034.bro
-
Hübscher, Iris; Sánchez-Conde, Cristina; Borràs-Comes, Joan; Vincze, Laura; Prieto, Pilar,
2022.
Multimodal mitigation : how facial and body cues index politeness in Catalan requests.
Journal of Politeness Research.
19(1), S. 1-29.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/pr-2020-0033
-
Winter, Bodo; Oh, Grace Eunhae; Hübscher, Iris; Idemaru, Kaori; Brown, Lucien; Prieto, Pilar; Grawunder, Sven,
2021.
Philosophical Transactions of the Royal Society B.
376(1840), S. 20200400.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1098/rstb.2020.0400
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2021.
Frontiers in Psychology.
12(662124).
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.662124
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Holler, Judith; Prieto, Pilar,
2021.
Cognitive Development.
57(101003).
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.101003
-
Castillo, Eva; Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Prieto, Pilar,
2021.
Journal of Child Language.
50(1), S. 52-77.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1017/S0305000921000404
-
Brown, Lucien; Hübscher, Iris,
2022.
Distance and closeness : the im/politeness of space in communication
.
In:
Jucker, Andreas H.; Hausendorf, Heiko, Hrsg.,
Pragmatics of Space.
Berlin:
De Gruyter Mouton.
S. 399-428.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110693713-013
-
Spiess, Martina; Hübscher, Iris; Hohenstein, Christiane; Gantschnig, Brigitte,
2022.
Empowering young augmentative and alternative communication-users in their transition into adulthood [Poster].
In:
RehabWeek, Rotterdam, The Netherlands, 25-29 July 2022.
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2022.
Pragmatic prosody development from 3 to 8 years of age : a cross-sectional study in Catalan [Poster].
In:
Speech Prosody, Lisbon, Portugal, 23-26 May 2022.
-
Hübscher, Iris; Spiess, Martina; Hohenstein, Christiane; Gantschnig, Brigitte,
2022.
Gemeinsam junge Menschen ermächtigen : wie Linguistik und Ergotherapie zusammenspannen.
In:
7. UK Symposium: "Mitten im Leben", FHNW Olten, Schweiz, 31. August 2022.
Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW
For an overview of my publications, see: irishuebscher.weebly.com/publications.html