Publikationen und Konferenzbeiträge
Am Departement Angewandte Linguistik veröffentlichen wir unsere Forschungsergebnisse regelmässig in wissenschaftlichen Publikationen und präsentieren sie auf internationalen Konferenzen.
-
2021.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Krasselt, Julia; Dreesen, Philipp,
2021.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Weber, Wibke; Dingerkus, Filip,
2021.
Ich sehe was, was du nicht siehst : Virtual Reality und politische Entscheidungsfindung.
In:
Medienwissenschaft im Transfer, Winterthur (online), 25. März 2021.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim; Madlener-Charpentier, Karin; Opacic, Aleksandra; Sigges, Stefan,
2021.
Integrated reading and writing support in vocational education and training.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Ender, Andrea; Schumacher, Nicole,
2021.
Language, empowerment, and participation in refugee education.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim,
2021.
Literacy skills for participation in the labour market.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Schneider Stingelin, Colette; Grundisch, Julia; Rosenberger Staub, Nicole; Koch, Carmen; Hüsser, Angelica,
2021.
Schulkommunikation im digitalen Wandel.
In:
Medienwissenschaft im Transfer, Winterthur (online), 25. März 2021.
-
Koch, Carmen; Wyss, Vinzenz; Hüsser, Angelica; Saner, Mirco,
2021.
Stereotype Darstellung von Religionsgemeinschaften.
In:
Medienwissenschaft im Transfer, Winterthur (online), 25. März 2021.
-
2021.
Understanding the language of numbers : financial literacy as key to participate in economic life [Paper].
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia; Rothenhäusler, Klaus,
2021.
Hapaxe, Morpheme und Produktivität im COVID-19-Diskurs.
In:
Tagung Diskursmorphologie, Online, 18.-19. März 2021.
-
Rummler, Klaus; Müller, Jane; Kamin, Anna-Maria; Richter, Lea; Kammerl, Rudolf; Potzel, Katrin; Grabensteiner, Caroline; Schneider Stingelin, Colette,
2021.
Medienhandeln Heranwachsender im Spannungsfeld schulischer und familialer Lernumgebungen.
MedienPädagogik.
(42), S. 63-84.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21240/mpaed/42/2021.03.10.X
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Gubler, Lisa,
2021.
Szenariobasierte berufsspezifische Sprachförderung in der Pflege : Professional Literacy.
Transfer : Berufsbildung in Forschung und Praxis.
2021(3).
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-24283
-
Liste Lamas, Elsa; Hoefele, Joachim; Konstantinidou, Triantafyllia Liana; König, Stefan; Lukas, Sarah; Rebitzer, Fabian; Huber, Bettina; Roux, Pascale,
2021.
The potential of learner corpora for a need-oriented teaching of writing.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Ehrensberger-Dow, Maureen,
2021.
From texts to ergonomics and back.
In:
TRICKLET Workshop 2021, RWTH Aachen University, online, 25 February 2021.
-
Krasselt, Julia; Dreesen, Philipp,
2021.
In:
Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe „Kommunikations- und Medienethik“, Erlangen, 18.-19. Februar 2021.
Verfügbar unter: http://philippdreesen.de/onewebmedia/Krasselt_Dreesen_Streitkulturen_Praesentation_2021.pdf
-
2021.
Von Heilsmännern, Krösus & Terroristen : Stereotypisierung in der Religionsberichterstattung.
In:
Mediale Verhandlungen religiöser Mehr- und Minderheitenpositionen im öffentlichen Diskurs, DVRW, Online, 17.-18. Februar 2021.
-
Weichselbraun, Albert; Kuntschik, Philipp; Francolino, Vincenzo; Saner, Mirco; Dahinden, Urs; Wyss, Vinzenz,
2021.
Adapting data-driven research to the fields of social sciences and the humanities.
Future Internet.
13(3), S. 59.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3390/fi13030059
-
Gnach, Aleksandra; Keel, Guido; Klopfenstein Frei, Nadine; Weber, Wibke; Wyss, Valery; Burger, Marcel; Benecchi, Eleonora; Calderara, Luca; Mazzoni, Petra; et al.,
2021.
How to reach Swiss digital natives with news : a qualitative study.
Biel:
Bundesamt für Kommunikation BAKOM.
Verfügbar unter: https://www.bakom.admin.ch/bakom/en/homepage/electronic-media/studies/individual-studies.html
-
2021.
Jens Radü: New Digital Storytelling
[Rezension von Radü, Jens: New Digital Storytelling : Anspruch, Nutzung und Qualität von Multimedia-Geschichten. Baden-Baden : Nomos, 2019. ISBN 978-3-8487-5810-4].
rezensionen:kommunikation:medien.
Verfügbar unter: https://www.rkm-journal.de/archives/22571
-
2021.
"Ich ha das Buech glost" : Literacy und Literacies
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, Hrsg.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
S. 63-71.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110786675-006
-
Krasselt, Julia; Fluor, Matthias; Rothenhäusler, Klaus; Dreesen, Philipp,
2021.
A workbench for corpus linguistic discourse analysis [Paper].
In:
3rd Conference on Language, Data and Knowledge (LDK 2021).
3rd Conference on Language, Data and Knowledge (LDK 2021), Zaragoza, Spain, 2-3 September 2021.
Dagstuhl:
Schloss Dagstuhl – Leibniz-Zentrum für Informatik.
Open Access Series in Informatics (OASIcs).
Verfügbar unter: https://doi.org/10.4230/OASIcs.LDK.2021.26
-
Matic, Igor; De Nardi, Gianni; Steiner, Felix,
2021.
AILA Review.
34(1), S. 37-56.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/aila.20007.mat
-
Dreesen, Philipp; Hoffmann, Lars,
2021.
Ancilla Iuris.
2021, S. 69-86.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.26031/2021.069
-
Jekat, Susanne Johanna; Puhl, Steffen; Carrer, Luisa; Hagmann, David; Lintner, Alexa; Lopes Torres, Sabrina; Parli, Michelle,
2021.
Audiodeskription verständlich erklärt : Einblicke in Theorie und Praxis.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-22825
-
2021.
Automated assessment of writing and pragmatic competence : a critical review.
In:
17th International Pragmatics Conference : abstracts.
17th International Pragmatics Conference (IPrA), Winterthur (online), 27 June - 2 July 2021.
International Pragmatics Association (IPrA).
S. 261.
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2021.
Frontiers in Psychology.
12(662124).
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.662124
-
Caflisch, Madlaina,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-2805
-
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften; StrategieDialog21; Bachmann, Eva; Bachmann, Nathaly; Rickenmann, Naëmi; Tschirky, Patrick; Wagner, Jobst, Hrsg.,
2021.
Zürich:
Rüffer & Rub.
ISBN 978-3-906304-89-2.
-
Siddiqa, Aisha; Whyte, Shona,
2021.
Language Teaching Research.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/13621688211064932
-
Stücheli-Herlach, Peter; Ghilardi, Ursina,
2021.
.
In:
Cooren, François; Stücheli-Herlach, Peter, Hrsg.,
Handbook of Management Communication.
Berlin:
De Gruyter.
S. 313-334.
Handbooks of Applied Linguistics ; 16.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9781501508059-017