Publikationen und Konferenzbeiträge
Am Departement Angewandte Linguistik veröffentlichen wir unsere Forschungsergebnisse regelmässig in wissenschaftlichen Publikationen und präsentieren sie auf internationalen Konferenzen.
-
Anson, Chris M.; Delorme Benites, Alice; Ganobcsik-Williams, Lisa; Mahlow, Cerstin; McKee, Heidi A.,
2025.
Reflections on writing and generative AI : a symposium.
Journal of Academic Writing.
15(S2), S. 1-14.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.18552/joaw.v15is2.1121
-
Schneider Stingelin, Colette; Gerber, Nicole; Merkle, Thorsten; Zigan, Nicole,
2025.
Digitalisierung und Technologisierung im Alters- und Pflegeheim.
In:
Neue Technologien für ein besseres Altern, Winterthur, Schweiz, 1. April 2025.
-
2025.
Simulating video conferences in mixed reality : developing a prototype for research purposes.
Working Papers in Applied Linguistics
; 29.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-2827
-
2025.
Methoden und Ressourcen der Diskurslinguistik in Anwendung.
In:
GAL Research School "Methodische Erweiterungen der Diskurslinguistik in Zeiten von Digitalisierung und Digitalität", Essen, Deutschland, 26.-28. März 2025.
-
Schneider Stingelin, Colette; Hüsser, Angelica; Rummler, Klaus,
2025.
Science communication for a lay audience in Switzerland[Poster].
In:
Diamond Open Access Workshop Day, Bern, Switzerland, 21 March 2025.
ZHAW Zurich University of Applied Sciences.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-32879
-
Dingerkus, Filip; von Garmissen, Anna; Hanitzsch, Thomas,
2025.
In:
70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Berlin, Deutschland, 19.-21. März 2025.
-
Schneider Stingelin, Colette; Volkmer, Nadine; Ingold, Christian; Nordström, Karin,
2025.
Die Hochschullehre.
11, S. 354-368.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3278/HSL2469W
-
2025.
In:
II Literacy Summit, Cologne, Germany, 10-12 March 2025.
-
Konstantinidou, Liana; Liste Lamas, Elsa,
2025.
Understanding and enhancing literacy skills in vocational education and training.
In:
II Literacy Summit, Cologne, Germany, 10-12 March 2025.
-
Schneider Stingelin, Colette; Hüsser, Angelica; Grundisch, Julia; Koch, Carmen,
2025.
„Passt!“ – Forscherinnnen entwickeln Matching-Tool für Schulen und Lehrpersonen.
Language matters - Blog für Sprache und Kommunikation.
Verfügbar unter: https://blog.zhaw.ch/languagematters/2025/03/06/passt-matching-tool-schulen-lehrpersonen/
-
Dreesen, Philipp; Czachur, Waldemar; Evert, Stephanie; Rocco, Goranka; Grisot, Cristina,
2025.
Flash talk: Making Open Research Data Suitable for Comparative Discourse Analysis.
In:
1st OSCARS Annual General Meeting, Rome, Italy, 3-4 March 2025.
-
Conijn, Rianne; Shibani, Antonette; Allen, Laura; Buckingham Shum, Simon; Mahlow, Cerstin,
2025.
In:
Companion Proceedings 15th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK25).
15th International Learning Analytics and Knowledge Conference (LAK25), Dublin, Ireland, 3-7 March 2025.
New York:
Association for Computing Machinery.
S. 436-439.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-33269
-
2025.
In:
International Conference on Language Technologies for All (LT4All), Paris, France, 24-26 February 2025.
-
Gennari, Floriza; Büchi, Moritz; Guedes, Alessandra; Schafer, Moa; Kardefelt-Winther, Daniel,
2025.
The role of psychosocial factors in youth sexting : a multi-country analysis of risk perception.
Journal of Adolescent Health.
76(5), S. 847-855.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2025.01.008
-
2025.
Locating generative AI in writing models.
In:
Artificial Friday – Linguistic perspectives on artificial intelligence, online, 7 February 2025.
-
Delorme Benites, Alice; et al.,
2025.
AI-enhanced interpretation : how to leverage AI to the interpreters’ advantage.
In:
Interpreting Europe Conference, Brussels, Belgium, 6-7 February 2025.
Verfügbar unter: https://www.youtube.com/watch?v=kBoINLopl3E
-
Dreesen, Philipp; Czachur, Waldemar; Evert, Stephanie; Rocco, Goranka; Grisot, Cristina,
2025.
MORCDA – Making Open Research Data Suitable for Comparative Discourse Analysis.
In:
CLARIN ERIC General Assembly, KU Leuven, Belgium, 5-6 February 2025.
-
Ulasik, Malgorzata Anna; Mahlow, Cerstin; Piotrowski, Michael,
2025.
Sentence-centric modeling of the writing process.
Journal of Writing Research.
16(3), S. 463-498.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.17239/jowr-2025.16.03.05
-
Delorme Benites, Alice; Schaub-Torsello, Romina; Sager, Daniela; Turra, Mattia,
2025.
In:
García Fernández, Sara; Guerrero García, Beatriz; Placidi, Francesca; Savchenkova, Margarita; Gómez-Cáneba, Fátima; Schoer-Granado, Susana, Hrsg.,
Traducción y sostenibilidad cultural II: retos y nuevos escenarios.
Salamanca:
Ediciones Universidad de Salamanca.
S. 337-347.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.14201/0aq0373337347
-
Schneider Stingelin, Colette; Hüsser, Angelica; Rummler, Klaus,
2025.
Wissenschaftskommunikation für ein Laienpublikum in der Schweiz[Poster].
In:
Veranstaltung Programme Open Science, Bern, Schweiz, 22. Januar 2025.
-
2025.
Generative AI in writing : redefining collaboration, cognition, and creativity.
In:
Workshop Writing Aids at the Crossroads of AI, Cognitive Science and NLP (WrAICogS), co-located with the 31st Conference on Computational Linguistics (COLING 2025), Abu Dhabi, UAE, 20 January 2025.
-
2025.
Der Einfluss von KI auf unsere Diskurse : Probleme, Chancen und Prognosen.
In:
Gesellschaft für deutsche Sprache e. V. (GfdS), Internationales Zeitungsmuseum, Aachen, Deutschland, 16. Januar 2025.
Verfügbar unter: https://philippdreesen.de/onewebmedia/Dreesen_KI_und_Diskurs_16012025.pdf
-
Rivas Ginel, María Isabel; Kappus, Martin; Lintner, Alexa; Moorkens, Joss; Noonan, Will; Pintado-Gutiérrez, Lucía,
2025.
A multilingual exploratory study of generative AI usage for museum audio description.
In:
Advanced Research Seminar on Audio Description (ARSAD), Barcelona, Spain, 19-21 March 2025.
Verfügbar unter: https://webs.uab.cat/arsad/wp-content/uploads/sites/251/2025/03/2_Rivas-Ginel_ARSAD2025.pdf
-
Schneider Stingelin, Colette; Gerber, Nicole; Merkle, Thorsten; Zigan, Nicole,
2025.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM-SACM), Chur, Schweiz, 21.-23. Mai 2025.
-
Lüthi, Nicole; Lintner, Alexa; Fischer, Lukas; Kappus, Martin; Ebling, Sarah,
2025.
In:
Advanced Research Seminar on Audio Description (ARSAD), Barcelona, Spain, 19-21 March 2025.
Verfügbar unter: https://webs.uab.cat/arsad/wp-content/uploads/sites/251/2025/03/3_Luthi-et-al_ARSAD2025.pdf
-
Hunziker Heeb, Andrea; Lehr, Caroline; Kramer, Iris,
2025.
App di traduzione per collaboratrici non di lingua tedesca : potenzialità e rischi.
Cure infermieristiche.
2025(5), S. 32-34.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-34521
-
Hunziker Heeb, Andrea; Lehr, Caroline; Kramer, Iris,
2025.
Applications de traduction pour les collaborateurs allophones : potentiel et risques.
Soins infirmiers.
2025(5), S. 32-34.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-34520
-
Gao, Yingqiang; Fischer, Lukas; Lintner, Alexa; Ebling, Sarah,
2025.
In:
Chiruzzo, Luis; Ritter, Alan; Wang, Lu, Hrsg.,
Findings of the Association for Computational Linguistics: NAACL 2025.
Annual Conference of the Nations of the Americas Chapter of the Association for Computational Linguistics (NAACL), Albuquerque, USA, 29 April - 4 May 2025.
Association for Computational Linguistics.
S. 471-490.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.18653/v1/2025.findings-naacl.29
-
Koch, Carmen; Fehlmann, Fiona,
2025.
Beyond digital literacy : exploring factors affecting digital performance of university staff.
Media and Communication.
13(8913).
Verfügbar unter: https://doi.org/10.17645/mac.8913
-
Cotelli Kureth, Sara; Delorme Benites, Alice; Lehr, Caroline; Noghrechi, Hasti; Steele, Elizabeth; Summers, Elana,
2025.
Babylonia.
(1), S. 56-59.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.55393/babylonia.v1i.510