Marcel Hüttermann

Marcel Hüttermann
ZHAW
School of Management and Law
Fachstelle Strategisches Kundenbeziehungsmanagement
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Leitungsfunktion
- Studiengangleitung MAS Customer Relationship Management
Tätigkeit an der ZHAW als
Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Marketing Management (IMM) im Bereich Strategic CRM und Experte für Sport Marketing
https://www.zhaw.ch/de/sml/institute-zentren/imm/
Lehrtätigkeit in der Weiterbildung
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Fan engagement, Sport Marketing, Esports, Merchandising, Freizeitwirtschaft und -Marketing, Kundenbeziehungsmanagement
Aus- und Fortbildung
MA
Betriebswirtschaftslehre mit Kultur-, Freizeit- und Sportmanagement
RWH Künzelsau
Beruflicher Werdegang
CRM, FC St. Pauli von 1910 e.V., Hamburg
Marketing & Sponsoring, easy sports Freizeitanlagen, Reutlingen
Marketing, Sponsoring & Events, SV Stuttgarter Kickers, Stuttgart
Customer Service, ERIMA, Reutlingen
Sportmarketing, NIKE AGSS, Frankfurt a.M.
Mitglied in Netzwerken
Projekte
- eSports Schweiz 2021 / ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Wertschöpfung und Digitalisierung in der Freizeitwirtschaft / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- eSports Schweiz 2019 / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
Publikationen
-
Hüttermann, Marcel; Trail, Galen T.; Pizzo, Anthony D.; Stallone, Valerio ,
2020.
Journal of Global Sport Management.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.1080/24704067.2020.1846906
-
Hüttermann, Marcel; Uhrich, Sebastian; Königstorfer, Jörg,
2019.
Components and outcomes of fan engagement in team sports : the perspective of managers and fans .
Journal of Global Sport Management.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.1080/24704067.2019.1576143
-
Hüttermann, Marcel; Thimm, Tatjana; Hannich, Frank ; Bild, Christine,
2019.
Requirements for future digital visitor flow management .
Journal of Tourism Futures.
5(3),
S. 241-258.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.1108/JTF-03-2019-0023
-
Ströbel, Tim; Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank ; Nagel, Siegfried,
2018.
Marketing Review St. Gallen.
35(5),
S. 86-89.
-
Hüttermann, Marcel; Bearth, Angela; Hannich, Frank ,
2018.
Sportsponsoring als Employer-Branding-Tool .
Marketing Review St. Gallen.
35(6),
S. 76-83.
-
Hannich, Frank ; Hüttermann, Marcel,
2020.
Trigger-based Marketing : Tiki-Taka im digitalen Kundenbeziehungsmanagement
.
In:
Stadelmann, Martin; Pufahl, Mario; Laux, David D., Hrsg. ,
CRM goes digital : Digitale Kundenschnittstellen in Marketing, Vertrieb und Service exzellent gestalten und nutzen.
Wiesbaden:
Springer.
S. 267-279.
Edition Sales Excellence.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.1007/978-3-658-27016-2_19
-
Hannich, Frank ; Hüttermann, Marcel,
2018.
Kundenbeziehungen emotionalisieren
.
In:
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, Hrsg. ,
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
S. 47-63.
-
Bissig, Patrick; Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank ; Hari, Jürg J.,
2016.
Brand analysis in sports using repertory grid technique : Grasshopper Club Zurich as a case study [ Paper ].
In:
24th European Association for Sport Management Conference (EASM), Warsaw, Poland, 7-10 September 2016.
-
Seiler, Roger ; Hüttermann, Marcel,
2015.
E-Health, fitness trackers and wearables : use among Swiss students [ Paper ].
In:
ABSRC Advances in Business-Related Scientific Research Conference, Venice, Italy, 25-27 March 2015.
GEA College.
S. 1-12.
-
Hüttermann, Marcel;
2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.21256/zhaw-18480
-
Hüttermann, Marcel;
2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.21256/zhaw-5522
-
Rüeger, Brian ; Hannich, Frank ; Hüttermann, Marcel; Fuchs, Rainer ; Suvada, Adrienne ; Kübler, David Lucien; Barth, Linard ; Heierli, Reto ; Rozumowski, Anna ; Kiarostami, Tania ,
2018.
Swiss Marketing Leadership Studie 2018 : Geschwindigkeit vs. Beständigkeit .
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.21256/zhaw-2787
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank ; Fuchs, Rainer ; Rüeger, Brian ; Müller, Steffen ; Kübler, David Lucien; Barth, Linard ; Haarmann, Jens ,
2017.
Swiss Marketing Leadership Studie 2017 : Emotionen in einer digitalisierten Welt .
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.21256/zhaw-20097
-
Bissig, Patrick; Hüttermann, Marcel,
2016.
Status Quo, aktuelle Trends und Erfolgsfaktoren im Kundenbeziehungsmanagement .
Topsoft-Magazin.
16(1),
S. 14-17.
Verfügbar unter : https://www.topsoft.ch/
-
Hannich, Frank ; Fuchs, Rainer ; Rüeger, Brian ; Hüttermann, Marcel; Klaas, Michael ; Müller, Steffen ; Rauch, Martina; Bissig, Patrick; Kübler, David Lucien;
2016.
Swiss Marketing Leadership Studie 2016 : digitale Transformation im Marketing .
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.21256/zhaw-3391
-
Hannich, Frank ; Hüttermann, Marcel,
2015.
Kundenbegeisterung durch Mitarbeiterzufriedenheit .
Contact Management Magazine.
2015(1),
S. 34-35.
-
Hüttermann, Marcel; Rüeger, Brian ; Hannich, Frank ,
2015.
Marketing ist Führungsaufgabe .
Contact Management Magazine.
2015(3),
S. 44.
-
Hannich, Frank ; Fuchs, Rainer ; Rüeger, Brian ; Hüttermann, Marcel; Forestier, Céline; Müller, Steffen ; Vogt, Helen ; Seiler, Roger ; Kubli, Carolina; Kübler, David Lucien;
2015.
Swiss Marketing Leadership Studie 2015 : Status Quo und Trends in Schweizer Unternehmen .
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.21256/zhaw-5027
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank ; Müller, Steffen ,
2015.
Handelszeitung.
2015(35),
S. 59.
-
Hannich, Frank ; Rüeger, Brian ; Scherrer, Corinne; Gehring, Bettina; Seiler, Roger ; Müller, Steffen ; Hüttermann, Marcel; Kübler, David Lucien; Stadelmann, Martin;
2014.
Swiss CRM 2014: Einsatz und Trends in Schweizer Unternehmen .
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter : https://doi.org/10.21256/zhaw-963
-
Hüttermann, Marcel; Kunkel, Thilo,
2019.
The critical role of gender when examining transactional and non-transactional fan engagement .
In:
17th Annual Sport Marketing Association (SMA) Conference, Chicago, 5-8 November 2019.
-
Hüttermann, Marcel; Nesina, Sara ,
2019.
Fan engagement in team sports : what role do the individual players play? .
In:
17th Annual Sport Marketing Association (SMA) Conference, Chicago, 5-8 November 2019.
-
Hüttermann, Marcel; Thimm, Tatjana; Hannich, Frank ,
2019.
Directing tourist flow : an analysis of (Visitor) flows and implications for an application .
In:
Travel and Tourism Research Association Europe 2019 (TTRA), Bournemouth, United Kingdom, 7-10 April 2019.
-
Hüttermann, Marcel,
2019.
Exploring the behavioral relationships of fan engagement .
In:
The world voice of sport management : book of abstracts.
3rd WASM Conference 2019, Santiago de Chile, Chile, 16-19 October 2019.
Lithuanian sports university.
-
Hüttermann, Marcel,
2019.
Measuring and understanding fan engagement in team sports .
In:
15th Asian Association for Sport Management Conference (AASM), Tokyo, 7-9 August 2019.
-
Hüttermann, Marcel; Kunkel, Thilo,
2019.
The influence of non-transactional engagement behavior on merchandise consumption .
In:
Book of abstracts for the 27th European sport management conference.
27th European Sport Management Conference (EASM), Seville, Spain, 3-6 September 2019.
EASM.
Verfügbar unter : https://easm2019.com/BOAEASM2019.pdf
-
Hüttermann, Marcel,
2017.
Dimensionen von Customer Engagement im Sport : Ergebnisse einer qualitativen Analyse .
In:
7. Innsbrucker Sportökonomie- und Management Symposium, Innsbruck, Österreich, 16. März 2017.
-
Hüttermann, Marcel; Uhrich, Sebastian; Königstorfer, Jörg,
2017.
Fan engagement value in team sport : service-dominant logic informed dimensions .
In:
25th European Association for Sport Management Conference (EASM), Bern, 5-8 September 2017.
Verfügbar unter : https://www.easm2017.com/documents/EASM2017_BookofAbstracts.pdf
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank ; Haarmann, Jens ,
2017.
In:
Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Tourismuswissenschaft (DGT), Insel Mainau, Deutschland, 9.-11. November 2017.