Prof. Dr. Gunther Kucza

Prof. Dr. Gunther Kucza
ZHAW
School of Management and Law
Abteilung General Management
St.-Georgen-Platz 2
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Leitungsfunktion
- Studiengangleitung MSc Business Administration mit Vertiefung I&E und UE
- Stv. Abteilungsleitung
- Leitung Lehre AGM
Tätigkeit an der ZHAW
Professor für Strategisches Management
Lehrtätigkeit in der Weiterbildung
MAS Communication Management and Leadership
Aus- und Fortbildung
Promotionsstudium an der Universität St. Gallen, Dissertationsthema: Antecedents and Consequences of Interorganisational Power in Customer-Supplier Relationships in the Automotive Industry
Stipendium des Schweizer Nationalfonds (SNF) für einen Forschungsaufenthalt als Visiting Research Associate am European Institute of Business Administration - INSEAD, Fontainebleau, Frankreich
Studium der Betriebswirtschaftslehre an der Universität Trier und der Business School
der Dublin City University (DCU), Irland
Ausbildung zum Bankkaufmann bei der Deutschen Apotheker- und Ärztebank eG, Koblenz
Beruflicher Werdegang
Senior Consultant im Bereich Corporate Strategy, Holcim, Zürich
Beratertätigkeit am Institut für Technologiemanagement (ITEM), St. Gallen
Business Development im Bereich Light Building Systems der Corus-Group, Koblenz
Freier Mitarbeiter der Markt- und Meinungsforschungsgesellschaft MEDIARES, Berlin
Publikationen
-
Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2021.
Can sports sponsorship affect consumers’ motivation for sports consumption?.
Journal of Promotion Management.
28(7), S. 893-922.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1080/10496491.2021.2009611
-
Müller Werder, Claude; Barthelmess, Petra; Berger, Christian; Kucza, Gunther; Müller, Maximilian; Sieber, Philipp,
2019.
Editorial : Flexibles Lernen an Hochschulen gestalten.
Zeitschrift für Hochschulentwicklung.
14(3), S. 9-17.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3217/zfhe-14-03/01
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Loretan, Stephan,
2018.
Wertschöpfungsorientierte Strategiearbeit : ein Onelinetool für mittelständische Unternehmen.
Zeitschrift Führung + Organisation.
87(3), S. 180-184.
-
Seiler, Roger; Kucza, Gunther,
2017.
Source credibility model, source attractiveness model and match-up-hypothesis : an integrated model.
Journal of International Scientific Publications: Economy & Business.
11.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-4720
-
Kucza, Gunther; Gebauer, Heiko,
2011.
Global approaches to the service business in manufacturing companies.
Journal of Business & Industrial Marketing.
26(7), S. 472-483.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1108/08858621111162271
-
Gebauer, Heiko; Kucza, Gunther; Wang, Chunzhi,
2011.
Spare parts logistics for the Chinese market.
Benchmarking: An International Journal.
18(6), S. 748-768.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1108/14635771111180680
-
Kucza, Gunther,
2003.
Bamberg:
-
Müller, Maximilian; Kucza, Gunther,
2018.
Herausforderungen bei der Nutzung externer Rechnungslegung zur internen Steuerung von KMU
.
In:
Eberle, Reto; Oesch, David; Pfaff, Dieter, Hrsg.,
Finanz- und Rechnungswesen : Jahrbuch 2018.
Zürich:
WEKA.
S. 117-148.
-
Pichel, Kerstin; Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther,
2014.
Strategieprozesse : Inhalte, Abläufe und Phasen
.
In:
Pichel, Kerstin; Lüthi, Erika, Hrsg.,
Strategie und Diversität : Moderationsmethoden, Erfahrungen, Workshopdesigns.
Bern:
Haupt.
S. 25-68.
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther,
2014.
.
In:
Meyer, Conrad; Nagel-Jungo, Gabriela; Brockhaus-Soldenhoff, Nicole, Hrsg.,
Basiswissen BWL : ein praxisorientierter Leitfaden.
Zürich:
Schulthess.
S. 569-644.
Kleiner Merkur.
-
Corsten, Daniel; Kucza, Gunther; Peyinghaus, Marion,
2006.
.
In:
Kleiner, Stefan; Poulymenakou, Angeliki, Hrsg.,
Managing dynamic networks.
Berlin:
Springer.
S. 167-209.
Managing Dynamic Networks.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/3-540-32884-X_7
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther,
2022.
Private labels, product harm crises, and cross-brand learning [Paper].
In:
Proceedings of the European Marketing Academy.
European Marketing Academy (EMAC) Regional Conference, Kaunas, Lithuania, 21-23 September 2022.
European Marketing Academy.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther,
2021.
Attitude formation toward economy, standard and premium private label [Paper].
In:
Proceedings 2021 AMA Summer Academic Conference.
2021 AMA Summer Academic Conference, virtual, 4-6 August 2021.
American Marketing Association.
S. 535-538.
Verfügbar unter: https://www.ama.org/wp-content/uploads/2021/09/2021-Summer-AMA_Proceedings-Cover_v1-3-merged.pdf
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther,
2021.
Do PWYW labels affect internal reference prices and prices paid? [Paper].
In:
Williams Bradford, Tonya; Keinan, Anat; Thomson, Matthew, Hrsg.,
Advances in Consumer Research Volume 49.
52nd Annual Conference of the Association for Consumer Research (ACR), virtual, 28-30 October 2021.
Association for Consumer Research.
S. 523-524.
Verfügbar unter: https://www.acrwebsite.org/volumes/3001118/volumes/v49/NA-49
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2021.
First insights on brand attitude towards a retailer’s individual private labels [Paper].
In:
Martínez-López, Francisco J.; Gázquez-Abad, Juan Carlos, Hrsg.,
Advances in National Brand and Private Label Marketing.
8th International Conference on Research on National Brand and Private Label Marketing (NB&PL 2021), online, 22-23 June 2021.
Cham:
Springer.
S. 20-23.
Springer Proceedings in Business and Economics.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76935-2_3
-
Seiler, Roger; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2018.
Product reviews with a social context : an experiment on online wine reviews in Switzerland [Paper].
In:
10th & 11th international conferences on new challenges in management and business.
NCM Conference, Dubai, United Arab Emirates, 23 March 2018.
S. 35.
-
Kucza, Gunther,
2012.
Unternehmensentwicklung : schon heute an morgen denken.
Blickpunkt KMU.
2012(5), S. 38-40.
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Gaupp, Michael,
2012.
Wie systematische Unternehmensentwicklung in KMU gelingen kann.
Organisator.
2012(8), S. 26-27.
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Gaupp, Michael,
2012.
KMU Magazin.
2012(4), S. 82-86.
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther; Gaupp, Michael,
2012.
KMU Magazin.
2012(5), S. 100-104.
Verfügbar unter: https://www.kmu-magazin.ch/wissen/forschung-entwicklung/wie-unternehmen-ihre-wertschoepfungspotenziale-aktivieren-koennen
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther; Cometta, Claudio; Hertach, Christian,
2011.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-974
-
Angerer, Alfred; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2011.
Machtspiele lohnen sich nicht.
Deutsche Verkehrs-Zeitung.
44, S. 6.
-
Angerer, Alfred; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2011.
Log.kompass.
2011(7/8), S. 28-29.
-
Kucza, Gunther; Reidenbach, Judith,
2009.
David gegen Goliath : Konsumenten strapazieren den Detailhandel.
persönlich : das Schweizer Kommunikationsmagazin für Entscheider und Meinungsführer.
2009(5).
-
Reidenbach, Judith; Kucza, Gunther,
2009.
Emotionen als Instrument der Marketingpraxis.
Marketing & Kommunikation.
37, S. 18-19.
-
Kucza, Gunther,
2009.
Grow or die: the strategic importance of M&A : a scenario analysis for the heavy industry [Poster].
In:
International ESCE Conference, Paris, France, 28-30 Januar 2009.
-
Cometta, Claudio; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Hertach, Christian; Reidenbach, Judith,
2009.
KMU Strategie-Barometer : eine Standortbestimmung von Schweizer Klein-, Mittel- und Grossunternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-3375
-
Corsten, D.; Kucza, Gunther; Hänni, C.,
2004.
Logistik Heute.
2004(6).
-
Corsten, D.; Straube, F.; Kucza, Gunther,
2003.
Automobilwoche.
-
Corsten, Daniel; Kucza, Gunther; Peyinghaus, Marianne,
2003.
In:
Proceedings 12th Annual IPSERA Conference.
12th Annual IPSERA Conference, Budapest, 14-16 April 2003.
-
Lenz, M.; Gerbode, A.; Corsten, D.; Peyinghaus, M.; Kucza, Gunther,
2002.
PALM - partnering activities of logistics service providers on marketplaces.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2020.
In:
20th EURAM Annual Conference, Dublin, Ireland, 4-6 December 2020.
-
Kucza, Gunther,
2003.
Efficient network management in the automotive industry : the DaimlerChrysler case.
In:
Final Review Meeting of the European Commission, Athen, Greece, 7. April 2003.
-
Kucza, Gunther,
2003.
Macht und Abhängigkeit in Zuliefernetzwerken der Automobilindustrie.
In:
Automobiltagung eSupply Nets in der Automobil- und Zuliefererindustrie, St.Gallen, 14. Februar 2003.
-
Kucza, Gunther,
2002.
Collaboration in supplier nets of the automotive industry on the basis of power-dependence relations.
In:
8th IFPMM Summer School on Advanced Purchasing Research, Salzburg, Österreich, 7-12 August 2002.
-
Kucza, Gunther; Peyinghaus, M.,
2002.
Inter-organisational Identity on the bases of power-dependence relations in the automotive industry.
In:
Conference on Dynamic Organisational Management for Interfirm Network Orchestrations, Copenhagen, Denmark, 7-8 October 2002.
-
Kucza, Gunther; Peyinghaus, M.,
2002.
Management of OEM : networks in the automotive industry.
In:
eReality: Constructing the eEconomy, Bled, Slovenia, 17-19 June 2002.
-
Kucza, Gunther; Felde, J.; Güttinger, J.,
2001.
Faktoranalytische Objektpositionierung.
In:
Forschungskolloquium Methodenlehre, St. Gallen, 6. Juni 2011.