Prof. Dr. Gunther Kucza

Prof. Dr. Gunther Kucza
ZHAW
School of Management and Law
Abteilung General Management
St.-Georgen-Platz 2
8400 Winterthur
Arbeit an der ZHAW
Tätigkeit
Leitung Lehre AGM
Lehrtätigkeit
Professor für Strategisches Management
Lehrtätigkeit in der Weiterbildung
MAS Communication Management and Leadership
Publikationen
-
Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2021.
Can sports sponsorship affect consumers’ motivation for sports consumption?.
Journal of Promotion Management.
28(7), S. 893-922.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1080/10496491.2021.2009611
-
Müller Werder, Claude; Barthelmess, Petra; Berger, Christian; Kucza, Gunther; Müller, Maximilian; Sieber, Philipp,
2019.
Editorial : Flexibles Lernen an Hochschulen gestalten.
Zeitschrift für Hochschulentwicklung.
14(3), S. 9-17.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3217/zfhe-14-03/01
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Loretan, Stephan,
2018.
Wertschöpfungsorientierte Strategiearbeit : ein Onelinetool für mittelständische Unternehmen.
Zeitschrift Führung + Organisation.
87(3), S. 180-184.
-
Seiler, Roger; Kucza, Gunther,
2017.
Source credibility model, source attractiveness model and match-up-hypothesis : an integrated model.
Journal of International Scientific Publications: Economy & Business.
11.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-4720
-
Kucza, Gunther; Gebauer, Heiko,
2011.
Global approaches to the service business in manufacturing companies.
Journal of Business & Industrial Marketing.
26(7), S. 472-483.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1108/08858621111162271
-
Gebauer, Heiko; Kucza, Gunther; Wang, Chunzhi,
2011.
Spare parts logistics for the Chinese market.
Benchmarking: An International Journal.
18(6), S. 748-768.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1108/14635771111180680
-
Kucza, Gunther,
2003.
Bamberg:
-
Müller, Maximilian; Kucza, Gunther,
2018.
Herausforderungen bei der Nutzung externer Rechnungslegung zur internen Steuerung von KMU.
In:
Eberle, Reto; Oesch, David; Pfaff, Dieter, Hrsg.,
Finanz- und Rechnungswesen : Jahrbuch 2018.
Zürich:
WEKA.
S. 117-148.
-
Pichel, Kerstin; Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther,
2014.
Strategieprozesse : Inhalte, Abläufe und Phasen.
In:
Pichel, Kerstin; Lüthi, Erika, Hrsg.,
Strategie und Diversität : Moderationsmethoden, Erfahrungen, Workshopdesigns.
Bern:
Haupt.
S. 25-68.
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther,
2014.
In:
Meyer, Conrad; Nagel-Jungo, Gabriela; Brockhaus-Soldenhoff, Nicole, Hrsg.,
Basiswissen BWL : ein praxisorientierter Leitfaden.
Zürich:
Schulthess.
S. 569-644.
Kleiner Merkur.
-
Corsten, Daniel; Kucza, Gunther; Peyinghaus, Marion,
2006.
In:
Kleiner, Stefan; Poulymenakou, Angeliki, Hrsg.,
Managing dynamic networks.
Berlin:
Springer.
S. 167-209.
Managing Dynamic Networks.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/3-540-32884-X_7
-
Reimann, Olivier; Nagengast, Liane; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther,
2024.
In:
Proceedings of the European Marketing Academy.
EMAC Regional Conference, Lisbon, Portugal, 25-27 September 2024.
European Marketing Academy.
S. 122609.
-
Thomas, Oliver; Reimann, Olivier; Nagengast, Liane; Kucza, Gunther,
2024.
In:
Proceedings of the European Marketing Academy.
EMAC Regional Conference, Lisbon, Portugal, 25-27 September 2024.
European Marketing Academy.
S. 122610.
-
Nagengast, Liane; Thomas, Oliver; Reimann, Olivier; Kucza, Gunther,
2023.
Private labels and negative information : effects across retailers[Paper].
In:
EMAC Regional Conference, Athens, Greece, 27-29 September 2023.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Nagengast, Liane; Kucza, Gunther,
2023.
Private labels and negative information : effects within a retailer[Paper].
In:
EMAC Regional Conference, Athens, Greece, 27-29 September 2023.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther,
2022.
Private labels, product harm crises, and cross-brand learning[Paper].
In:
Proceedings of the European Marketing Academy.
EMAC Regional Conference, Kaunas, Lithuania, 21-23 September 2022.
European Marketing Academy.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther,
2021.
Attitude formation toward economy, standard and premium private label[Paper].
In:
Proceedings 2021 AMA Summer Academic Conference.
2021 AMA Summer Academic Conference, virtual, 4-6 August 2021.
American Marketing Association.
S. 535-538.
Verfügbar unter: https://www.ama.org/wp-content/uploads/2021/09/2021-Summer-AMA_Proceedings-Cover_v1-3-merged.pdf
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther,
2021.
Do PWYW labels affect internal reference prices and prices paid?[Paper].
In:
Williams Bradford, Tonya; Keinan, Anat; Thomson, Matthew, Hrsg.,
Advances in Consumer Research Volume 49.
52nd Annual Conference of the Association for Consumer Research (ACR), virtual, 28-30 October 2021.
Association for Consumer Research.
S. 523-524.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2021.
First insights on brand attitude towards a retailer’s individual private labels[Paper].
In:
Martínez-López, Francisco J.; Gázquez-Abad, Juan Carlos, Hrsg.,
Advances in National Brand and Private Label Marketing.
8th International Conference on Research on National Brand and Private Label Marketing (NB&PL 2021), online, 22-23 June 2021.
Cham:
Springer.
S. 20-23.
Springer Proceedings in Business and Economics.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76935-2_3
-
Seiler, Roger; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2018.
Product reviews with a social context : an experiment on online wine reviews in Switzerland[Paper].
In:
10th & 11th international conferences on new challenges in management and business.
NCM Conference, Dubai, United Arab Emirates, 23 March 2018.
S. 35.
-
Kucza, Gunther,
2012.
Unternehmensentwicklung : schon heute an morgen denken.
Blickpunkt KMU.
2012(5), S. 38-40.
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Gaupp, Michael,
2012.
Wie systematische Unternehmensentwicklung in KMU gelingen kann.
Organisator.
2012(8), S. 26-27.
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Gaupp, Michael,
2012.
KMU Magazin.
2012(4), S. 82-86.
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther; Gaupp, Michael,
2012.
KMU Magazin.
2012(5), S. 100-104.
Verfügbar unter: https://www.kmu-magazin.ch/wissen/forschung-entwicklung/wie-unternehmen-ihre-wertschoepfungspotenziale-aktivieren-koennen
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther; Cometta, Claudio; Hertach, Christian,
2011.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-974
-
Angerer, Alfred; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2011.
Machtspiele lohnen sich nicht.
Deutsche Verkehrs-Zeitung.
44, S. 6.
-
Angerer, Alfred; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2011.
Log.kompass.
2011(7/8), S. 28-29.
-
Kucza, Gunther; Reidenbach, Judith,
2009.
David gegen Goliath : Konsumenten strapazieren den Detailhandel.
persönlich : das Schweizer Kommunikationsmagazin für Entscheider und Meinungsführer.
2009(5).
-
Reidenbach, Judith; Kucza, Gunther,
2009.
Emotionen als Instrument der Marketingpraxis.
Marketing & Kommunikation.
37, S. 18-19.
-
Kucza, Gunther,
2009.
Grow or die: the strategic importance of M&A : a scenario analysis for the heavy industry[Poster].
In:
International ESCE Conference, Paris, France, 28-30 Januar 2009.
-
Cometta, Claudio; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Hertach, Christian; Reidenbach, Judith,
2009.
KMU Strategie-Barometer : eine Standortbestimmung von Schweizer Klein-, Mittel- und Grossunternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-3375
-
Corsten, D.; Kucza, Gunther; Hänni, C.,
2004.
Logistik Heute.
2004(6).
-
Corsten, D.; Straube, F.; Kucza, Gunther,
2003.
Automobilwoche.
-
Corsten, Daniel; Kucza, Gunther; Peyinghaus, Marianne,
2003.
In:
Proceedings 12th Annual IPSERA Conference.
12th Annual IPSERA Conference, Budapest, 14-16 April 2003.
-
Lenz, M.; Gerbode, A.; Corsten, D.; Peyinghaus, M.; Kucza, Gunther,
2002.
PALM - partnering activities of logistics service providers on marketplaces.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2020.
In:
20th EURAM Annual Conference, Dublin, Ireland, 4-6 December 2020.
-
Kucza, Gunther,
2003.
Efficient network management in the automotive industry : the DaimlerChrysler case.
In:
Final Review Meeting of the European Commission, Athen, Greece, 7. April 2003.
-
Kucza, Gunther,
2003.
Macht und Abhängigkeit in Zuliefernetzwerken der Automobilindustrie.
In:
Automobiltagung eSupply Nets in der Automobil- und Zuliefererindustrie, St.Gallen, 14. Februar 2003.
-
Kucza, Gunther,
2002.
Collaboration in supplier nets of the automotive industry on the basis of power-dependence relations.
In:
8th IFPMM Summer School on Advanced Purchasing Research, Salzburg, Österreich, 7-12 August 2002.
-
Kucza, Gunther; Peyinghaus, M.,
2002.
Inter-organisational Identity on the bases of power-dependence relations in the automotive industry.
In:
Conference on Dynamic Organisational Management for Interfirm Network Orchestrations, Copenhagen, Denmark, 7-8 October 2002.
-
Kucza, Gunther; Peyinghaus, M.,
2002.
Management of OEM : networks in the automotive industry.
In:
eReality: Constructing the eEconomy, Bled, Slovenia, 17-19 June 2002.
-
Kucza, Gunther; Felde, J.; Güttinger, J.,
2001.
Faktoranalytische Objektpositionierung.
In:
Forschungskolloquium Methodenlehre, St. Gallen, 6. Juni 2011.
Interessenbindungen
Aktuelle Interessenbindungen
- iCAS Consulting und Anwendungssysteme AG: Aufsichtsrat
Im Rahmen meiner Nebentätigkeit bin ich als Mitglied des Aufsichtsrats der iCAS AG tätig. Die iCAS AG ist ein seit über 25 Jahren etablierter, zertifizierter SAP-Partner für den Mittelstand und spezialisiert auf die Einführung, Betreuung und Optimierung von SAP-Lösungen in mittelständischen Unternehmen verschiedener Branchen. Als Aufsichtsratsmitglied begleite und überwache ich die strategische Ausrichtung des Unternehmens, berate den Vorstand in Grundsatzfragen und unterstütze die Weiterentwicklung der Gesellschaft mit meiner wissenschaftlichen und praktischen Expertise. Ziel der Tätigkeit ist es, die nachhaltige Wettbewerbsfähigkeit der iCAS AG zu sichern und die Qualität der Beratungsleistungen weiter zu stärken., Jugenheim/Rhh.
05 / 2025 - heute - Swiss Economic Forum (SEF): Strategieexperte
Das SEF.Growth Programm des Swiss Economic Forum (SEF) hat mehr als 130 Start-ups unterstützt und ihnen ermöglicht, mehr als 200 Millionen Franken Wachstumskapital zu erhalten. Als Strategieexperte beurteile ich im Rahmen eines strukturierten Bewertungs- und Evaluationsprozesses Geschäftsmodelle von Jungunternehmen und innovativen KMUs hinsichtlich ihres Marktpotenzials und ihrer Förderungswürdigkeit. Mein Fokus liegt auf der Analyse von Geschäftsstrategien und finanziellen Grundlagen, um fundierte Empfehlungen für die weitere Unterstützung durch das SEF.Growth-Programm zu geben., Bern
02 / 2024 - heute