Dr. Stefan Schuppisser

Dr. Stefan Schuppisser
ZHAW
School of Management and Law
Abteilung General Management
St.-Georgen-Platz 2
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Leitungsfunktion
Studiengangleitung Studiengang Betriebsökonomie - Vertiefungen General Management, Marketing, Behavioral Design
Tätigkeit an der ZHAW
Studiengangleiter BSc Betriebsökonomie - Vertiefungen General Management, Marketing, Behavioral Design
Projektleiter und Dozent für Strategisches Management
Researcher and Senior Lecturer in Strategic Management
www.zhaw.ch/sml/bachelor
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Strategy: From analysis to action
- Strategische Analyse (Unternehmung, Umfeld, Szenarien)
- Entwicklung von strategischen Optionen
- Strategieimplementierung (Balanced Scorecard, Strategic Performance Management)
Competitive Intelligence
Stakeholder Management
Aus- und Fortbildung
Universität Zürich: lic. oec. publ. (magna cum laude)
Universität Zürich: Dr. oec. publ. (summa cum laude)
Dissertation: Stakeholder Management - Beziehungen zwischen Unternehmungen und nicht-marktlichen Stakeholder-Organisationen: Entwicklung und Einflussfaktoren
CAS Hochschuldidaktik
CAS Führung
Beruflicher Werdegang
09/2014 - : Studiengangleiter Betriebsökonomie - Vertiefung General Management, ZHAW - School of Management and Law
08/2010 - 08/2014: Projektleiter, Dozent am Zentrum für Strategie & Operations, ZHAW - School of Management and Law
07/2007 - 07/2010: Leiter Zentrum für Strategisches Management, ZHAW - School of Management and Law
09/2006 - 06/2007: Dozent am Zentrum für Strategisches Management, ZHAW - School of Management and Law
2001 - 2006: Horváth & Partners - Management Consultants (Managing Consultant)
1996 - 2000: Institut für betriebswirtschaftliche Forschung - Universität Zürich (Oberassistent)
1993 - 1996: Institut für betriebswirtschaftliche Forschung - Universität Zürich (Assistent)
Mitglied in Netzwerken
Management & Organizational Behavior Teaching Society
Publikationen
-
Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2021.
Can sports sponsorship affect consumers’ motivation for sports consumption?.
Journal of Promotion Management.
28(7), S. 893-922.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1080/10496491.2021.2009611
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Loretan, Stephan,
2018.
Wertschöpfungsorientierte Strategiearbeit : ein Onelinetool für mittelständische Unternehmen.
Zeitschrift Führung + Organisation.
87(3), S. 180-184.
-
Polonsky, Michael; Schuppisser, Stefan; Beldona, Srikanth,
2002.
A stakeholder perspective for analyzing market relationships.
Journal of Market-focused Management.
5(2), S. 109-126.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1023/A:1014091926179
-
Schuppisser, Stefan,
2002.
Haupt.
Schriftenreihe des Instituts für betriebswirtschaftliche Forschung an der Universität Zürich ; 92.
ISBN 9783258065434.
-
Pichel, Kerstin; Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther,
2014.
Strategieprozesse : Inhalte, Abläufe und Phasen
.
In:
Pichel, Kerstin; Lüthi, Erika, Hrsg.,
Strategie und Diversität : Moderationsmethoden, Erfahrungen, Workshopdesigns.
Bern:
Haupt.
S. 25-68.
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther,
2014.
.
In:
Meyer, Conrad; Nagel-Jungo, Gabriela; Brockhaus-Soldenhoff, Nicole, Hrsg.,
Basiswissen BWL : ein praxisorientierter Leitfaden.
Zürich:
Schulthess.
S. 569-644.
Kleiner Merkur.
-
Berlinger, Lucien; Schuppisser, Stefan,
2006.
Strategisches Performance Management / Balanced Scorecard bei der Zürcher Kantonalbank
.
In:
Horváth & Partners, Hrsg.,
Performance Management in der Praxis : Unternehmensziele, Führungsprozesse, Massnahmen, neue Wege und innovative Lösungen.
Zürich:
Versus.
S. 241-258.
-
Krugmann, Beate; Schuppisser, Stefan,
2005.
.
In:
Meyer, Conrad, Hrsg.,
Finanz- und Rechnungswesen : Jahrbuch 2005.
Zürich:
WEKA.
S. 159.
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2021.
First insights on brand attitude towards a retailer’s individual private labels [Paper].
In:
Martínez-López, Francisco J.; Gázquez-Abad, Juan Carlos, Hrsg.,
Advances in National Brand and Private Label Marketing.
8th International Conference on Research on National Brand and Private Label Marketing (NB&PL 2021), online, 22-23 June 2021.
Cham:
Springer.
S. 20-23.
Springer Proceedings in Business and Economics.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76935-2_3
-
Seiler, Roger; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2018.
Product reviews with a social context : an experiment on online wine reviews in Switzerland [Paper].
In:
10th & 11th international conferences on new challenges in management and business.
NCM Conference, Dubai, United Arab Emirates, 23 March 2018.
S. 35.
-
Seiler, Roger; Schuppisser, Stefan; Koruna, Stefan,
2018.
In:
10th & 11th international confernces on new challenges in management and business.
NCM Conference, Dubai, United Arab Emirates, 23 March 2018.
S. 74.
-
Polonsky, Michael; Schuppisser, Stefan; Beldona, Srikanth,
2003.
Developing relationships : a nonlinear process [Paper].
In:
Falt, Helen, Hrsg.,
Research in contemporary issues of marketing : best paper series of the inaugural Australian Conference of the Chartered Institute of Marketing : a research volume.
Inaugural Australian Conference of the Chartered Institute of Marketing, Sydney, Australia, 20-22 August 2003.
South Penrith:
School of Marketing and International Business.
S. 51-66.
-
Schuppisser, Stefan,
1999.
How research on social movement organizations can improve stakeholder management practice [Paper].
In:
International association for business and society : proceedings.
10th Annual Meeting of the International Association for Business and Society, Paris, France, 24-28 June 1999.
International Association for Business and Society.
S. 875-886.
-
Schuppisser, Stefan,
1998.
In:
Proceedings of the international association for business and society.
9th Annual IABS Conference, Kailua-Kona, USA, 11-14 June 1998.
International Association for Business and Society.
S. 1035-1046.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5840/iabsproc1998996
-
Polonsky, Michael J.; Schuppisser, Stefan,
1998.
A stakeholder perspective to developing a supportive network of marketing [Paper].
In:
Marketing connections : abstracts of papers presented at the Australia New Zealand Marketing Academy Conference, University of Otago, Dunedin, New Zealand, 30 November-2 December, 1998.
Australia New Zealand Academy of Marketing Conference, Dunedin, New Zealand, 30 November - 2 December 1998.
Dunedin:
University of Otago.
S. 2017-2023.
-
Schuppisser, Stefan,
1996.
In:
Seventh Annual Meeting of International Association for Business and Society (IABS), Santa Fe, USA, 21-24 March 1997.
International Association for Business and Society.
S. 593-604.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5840/iabsproc1996756
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Gaupp, Michael,
2012.
Wie systematische Unternehmensentwicklung in KMU gelingen kann.
Organisator.
2012(8), S. 26-27.
-
Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Gaupp, Michael,
2012.
KMU Magazin.
2012(4), S. 82-86.
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther; Gaupp, Michael,
2012.
KMU Magazin.
2012(5), S. 100-104.
Verfügbar unter: https://www.kmu-magazin.ch/wissen/forschung-entwicklung/wie-unternehmen-ihre-wertschoepfungspotenziale-aktivieren-koennen
-
Schuppisser, Stefan; Giese, Monika; Stoll, Bernhard,
2011.
Competitive Intelligence in Schweizer KMU.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
-
Schuppisser, Stefan; Kucza, Gunther; Cometta, Claudio; Hertach, Christian,
2011.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-974
-
Angerer, Alfred; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2011.
Machtspiele lohnen sich nicht.
Deutsche Verkehrs-Zeitung.
44, S. 6.
-
Angerer, Alfred; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2011.
Log.kompass.
2011(7/8), S. 28-29.
-
Cometta, Claudio; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan; Hertach, Christian; Reidenbach, Judith,
2009.
KMU Strategie-Barometer : eine Standortbestimmung von Schweizer Klein-, Mittel- und Grossunternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-3375
-
Stoll, Bernhard; Schuppisser, Stefan,
2009.
Schweizer Soldat.
84(7/8), S. 30-33.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5169/seals-717265
-
Schuppisser, Stefan,
2003.
Planung und Produktion.
-
Schuppisser, Stefan,
2001.
The diAx Case (A) : taking advantage of the liberalisation in the Swiss telecommunications industry.
Case
; 301-053-1.
Zürich:
European Case Clearing House.
-
Schuppisser, Stefan,
2001.
Case
; 301-054-1.
Zürich:
European Case Clearing House.
-
Schuppisser, Stefan,
2001.
The diAx case (C) : non-market challenges in the Swiss wireless telephony business.
Case
; 301-055-1.
Zürich:
European Case Clearing House.
-
Rühli, Edwin; Schuppisser, Stefan,
1994.
Switzerland and its industry in international competition.
Columbia Journal of World Business.
29(4), S. 54-65.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/0022-5428(94)90033-7
-
Reimann, Olivier; Thomas, Oliver; Kucza, Gunther; Schuppisser, Stefan,
2020.
In:
20th EURAM Annual Conference, Dublin, Ireland, 4-6 December 2020.