Dr. Kurt Alexander Ackermann

Dr. Kurt Alexander Ackermann
ZHAW
School of Management and Law
Fachstelle Behavioral Marketing
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Tätigkeit an der ZHAW als
Dozent und Senior Researcher
Lehrtätigkeit in der Weiterbildung
- MAS Digital Marketing
- CAS Behavioral Insights for Marketing
- CAS Customer-Centric Transformation
- CAS Marketing Analytics
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Verhaltensökonomie, Psychologie, Entscheidungstheorie, Spieltheorie
Aus- und Fortbildung
Dr. sc. ETH, Entscheidungstheorie & verhaltensorientierte Spieltheorie, 2014, Eidgenössisch Technische Hochschule (ETH) Zürich
MSc UZH, Psychologie, 2009, Universität Zürich
Beruflicher Werdegang
FehrAdvice & Partners, Zürich, Consultant
ETH Zürich, Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Institut für Arbeitsforschung & Organisationsberatung (iafob), Zürich, Intern
Projekte
- Employee Engagement in der Arbeitswelt der Zukunft / Teammitglied / Projekt laufend
- User-Centric Privacy Policy: Eine verständliche DSGVO-konforme Datenschutzerklärung / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- "Willingness-to-share-personal-data" / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
Publikationen
-
Ackermann, Kurt Alexander; Murphy, Ryan O.,
2019.
Games.
10(1),
S.15-48.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3390/g10010015
-
Fleiß, Jürgen; Ackermann, Kurt Alexander; Fleiß, Eva; Murphy, Ryan O.; Posch, Alfred,
2019.
Central European Journal of Operations Research.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/s10100-019-00619-y
-
Greiff, Matthias; Ackermann, Kurt; Murphy, Ryan,
2018.
Games.
9(4),
S.80-104.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3390/g9040080
-
Nax, Heinrich H.; Murphy, Ryan O.; Ackermann, Kurt Alexander,
2015.
Economics Letters.
135,
S.133-136.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.econlet.2015.08.008
-
Murphy, Ryan O.; Ackermann, Kurt Alexander,
2015.
Social preferences, positive expectations, and trust based cooperation.
Journal of Mathematical Psychology.
67,
S.45-50.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.jmp.2015.06.001
-
Ackermann, Kurt Alexander; Fleiss, Jürgen; Murphy, Ryan,
2014.
Reciprocity as an individual difference.
Journal of Conflict Resolution.
60(2),
S.340-367.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/0022002714541854
-
Ackermann, Kurt Alexander,
2014.
Zürich:
ETH Zürich.
Diss. ETH ; 22135.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3929/ethz-a-010273775
-
Klaas, Michael; Ackermann, Kurt Alexander; Fleiss, Jürgen,
2019.
.
In:
Bergner, Sabine; Fleiss, Jürgen; Gutschelhofer, Alfred, Hrsg.,
Wandel gestalten : Beiträge der Managementforschung zu Herausforderungen der Unternehmensführung.
Graz:
Leykam.
S.211-227.
Styrian Spirit of Management ; 2.
-
Ackermann, Kurt Alexander; Fleiss, Jürgen,
2019.
.
In:
Bergner, Sabine; Fleiss, Jürgen; Gutschelhofer, Alfred, Hrsg.,
Wandel gestalten : Beiträge der Managementforschung zu Herausforderungen der Unternehmensführung.
Graz:
Leykam.
S.265-277.
Styrian Spirit of Management ; 2.
-
Ackermann, Kurt Alexander; Furchheim, Pia,
2018.
Emotionen und deren Bedeutung für das Marketing : eine Einführung
.
In:
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, Hrsg.,
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
S.11-26.
-
Ebert, Nico; Ackermann, Kurt Alexander; Heinrich, Peter,
2020.
Does context in privacy communication really matter? : a survey on consumer concerns and preferences [Paper].
In:
CHI '20 : Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.
2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Honolulu, Hawaii, 25-30 April 2020.
New York:
Association for Computing Machinery.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1145/3313831.3376575
-
Ackermann, Kurt Alexander; Heim, Nina; Collenberg, Anja; Lenggenhager, Vera Nina; Müller, Steffen; Furchheim, Pia,
2020.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-20571
-
Rüeger, Brian; Gehring, Bettina; Ackermann, Kurt Alexander; Miesler, Linda,
2018.
Willing to share? When it comes to data, who will share what and why?.
Research Features.
125,
S.98-101.
Verfügbar unter: https://cdn2.researchfeatures.com/wp-content/uploads/2018/03/Willing-to-share.-When-it-comes-to-data-who-will-share-what-and-why.pdf
-
Murphy, Ryan O.; Ackermann, Kurt Alexander,
2013.
Social value orientation : theoretical and measurement issues in the study of social preferences.
Personality and Social Psychology Review.
18(1),
S.13-41.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/1088868313501745
Ackermann, K.A. (2014). Social Value Orientation: An analysis of measurement, form, predictive power, and malleability of social preferences. Doctoral Dissertation, ETH Zurich.
Ackermann, K.A., Fleiß, J. & Murphy, R.O. (2016). Reciprocity as an individual difference. Journal of Conflict Resolution, 60(2), 340-367.
Nax, H.H., Murphy, R.O. &, Ackermann, K.A. (2015). Interactive preferences. Economic Letters, 135, 133-136.
Murphy, R.O. & Ackermann, K.A. (2015). Social preferences, positive expectations, and trust based cooperation. Journal of Mathematical Psychology, 67, 45-50.
Murphy, R.O. & Ackermann, K.A. (2014). Social value orientation: Theoretical and measurement issues in the study of social preferences. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 13-41.
Murphy, R.O., Ackermann, K.A. & Handgraaf, M.J.J. (2011). Measuring social value orientation. Judgment and Decision Making, 6(8), 771-781.