Dr. Kurt Alexander Ackermann

Dr. Kurt Alexander Ackermann
ZHAW
School of Management and Law
Fachstelle Behavioral Insights & Pricing
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Leitungsfunktion
Stv. Leitung Fachstelle Behavioral Insights & Pricing
Tätigkeit an der ZHAW
Dozent und Senior Researcher
Studienleiter 'CAS Behavioral Insights for Marketing'
www.zhaw.ch/imm
Lehrtätigkeit in der Weiterbildung
- MAS Product Management
- CAS Marketing Analytics
- CAS Behavioral Insights for Marketing
- MAS Digital Marketing
- CAS Customer-Centric Transformation
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Verhaltensökonomie, Psychologie, Entscheidungstheorie, Spieltheorie
Aus- und Fortbildung
Dr. sc. ETH, Entscheidungstheorie & verhaltensorientierte Spieltheorie, 2014, Eidgenössisch Technische Hochschule (ETH) Zürich
MSc UZH, Psychologie, 2009, Universität Zürich
Beruflicher Werdegang
FehrAdvice & Partners, Zürich, Consultant
ETH Zürich, Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Institut für Arbeitsforschung & Organisationsberatung (iafob), Zürich, Intern
Mitglied in Netzwerken
Projekte
- Green Patterns / Teammitglied / Projekt laufend
- The effect of fear appeals on online privacy protection behavior / Co-ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Virtualizing sales staff for online shopping: Transferring the offline shopping experience into the digital world / ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Zielgruppenprofile in der Tabakprävention / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- Usable Privacy: Kontextbezogene Datenschutzhinweise für Benutzer von Apps / Stellv. ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Employee Engagement in der Arbeitswelt der Zukunft / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- NeuroArcher – Entwicklung einer KI-basierten Anwendung zur automatisierten, kundenspezifischen Kommunikation durch Neuromarketing und Persönlichkeitspsychologie / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Revision und Neuvalidierung des LimbiCODE Tests zur Optimierung des Messverfahrens / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- User-Centric Privacy Policy: Eine verständliche DSGVO-konforme Datenschutzerklärung / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- "Willingness-to-share-personal-data" / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
Publikationen
-
Ebert, Nico; Ackermann, Kurt A.; Bearth, Angela,
2022.
Journal of Risk Research.
26(3), S. 233-255.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1080/13669877.2022.2142952
-
Ackermann, Kurt Alexander; Burkhalter, Linda; Mildenberger, Thoralf; Frey, Martin; Bearth, Angela,
2021.
Journal of Consumer Behaviour.
21(2), S. 375-386.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1002/cb.2012
-
Ackermann, Kurt Alexander; Murphy, Ryan O.,
2019.
Games.
10(1), S. 15-48.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3390/g10010015
-
Fleiß, Jürgen; Ackermann, Kurt Alexander; Fleiß, Eva; Murphy, Ryan O.; Posch, Alfred,
2019.
Central European Journal of Operations Research.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/s10100-019-00619-y
-
Greiff, Matthias; Ackermann, Kurt; Murphy, Ryan,
2018.
Games.
9(4), S. 80-104.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3390/g9040080
-
Nax, Heinrich H.; Murphy, Ryan O.; Ackermann, Kurt Alexander,
2015.
Economics Letters.
135, S. 133-136.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.econlet.2015.08.008
-
Murphy, Ryan O.; Ackermann, Kurt Alexander,
2015.
Social preferences, positive expectations, and trust based cooperation.
Journal of Mathematical Psychology.
67, S. 45-50.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.jmp.2015.06.001
-
Ackermann, Kurt Alexander; Fleiss, Jürgen; Murphy, Ryan,
2014.
Reciprocity as an individual difference.
Journal of Conflict Resolution.
60(2), S. 340-367.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/0022002714541854
-
Ackermann, Kurt Alexander,
2014.
Zürich:
ETH Zürich.
Diss. ETH ; 22135.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3929/ethz-a-010273775
-
Klaas, Michael; Ackermann, Kurt Alexander; Fleiss, Jürgen,
2019.
.
In:
Bergner, Sabine; Fleiss, Jürgen; Gutschelhofer, Alfred, Hrsg.,
Wandel gestalten : Beiträge der Managementforschung zu Herausforderungen der Unternehmensführung.
Graz:
Leykam.
S. 211-227.
Styrian Spirit of Management ; 2.
-
Ackermann, Kurt Alexander; Fleiss, Jürgen,
2019.
.
In:
Bergner, Sabine; Fleiss, Jürgen; Gutschelhofer, Alfred, Hrsg.,
Wandel gestalten : Beiträge der Managementforschung zu Herausforderungen der Unternehmensführung.
Graz:
Leykam.
S. 265-277.
Styrian Spirit of Management ; 2.
-
Ackermann, Kurt Alexander; Furchheim, Pia,
2018.
Emotionen und deren Bedeutung für das Marketing : eine Einführung
.
In:
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, Hrsg.,
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
S. 11-26.
-
Werle, Rita; Tieben, Rolf; Klingel, Petar; Rothen, Andreas; Fleischli, Lea; Pyatova, Victoria; West, Shaun; Ackermann, Kurt; Phillips, Richard,
2021.
A decision-making tool incorporating multiple benefits of motor systems’ retrofits [Paper].
In:
Bertoldi, Paolo, Hrsg.,
Energy Efficiency in Motor Systems : Proceedings of the 11th international Conference EEMODS’19.
11th international conference on Energy Efficiency in Motor Driven Systems EEMODS'19, Tokyo, 17-19 September 2019.
Springer.
S. 215-229.
Springer Proceedings in Energy.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-030-69799-0_17
-
Ebert, Nico; Ackermann, Kurt Alexander; Scheppler, Björn,
2021.
Bolder is better : raising user awareness through salient and concise privacy notices [Paper].
In:
Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.
CHI '21 : Conference on Human Factors in Computing Systems, Yokohama, 8-13 May 2021.
New York:
Association for Computing Machinery.
S. 67.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1145/3411764.3445516
-
Ebert, Nico; Ackermann, Kurt Alexander; Heinrich, Peter,
2020.
Does context in privacy communication really matter? : a survey on consumer concerns and preferences [Paper].
In:
CHI '20 : Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.
2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Honolulu, Hawaii, 25-30 April 2020.
New York:
Association for Computing Machinery.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1145/3313831.3376575
-
Ackermann, Kurt Alexander; Heim, Nina; Collenberg, Anja; Lenggenhager, Vera Nina; Müller, Steffen; Furchheim, Pia,
2020.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-20571
-
Rüeger, Brian; Gehring, Bettina; Ackermann, Kurt Alexander; Miesler, Linda,
2018.
Willing to share? When it comes to data, who will share what and why?.
Research Features.
125, S. 98-101.
Verfügbar unter: https://cdn2.researchfeatures.com/wp-content/uploads/2018/03/Willing-to-share.-When-it-comes-to-data-who-will-share-what-and-why.pdf
-
Murphy, Ryan O.; Ackermann, Kurt Alexander,
2013.
Social value orientation : theoretical and measurement issues in the study of social preferences.
Personality and Social Psychology Review.
18(1), S. 13-41.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/1088868313501745
Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW
Ackermann, K.A. (2014). Social Value Orientation: An analysis of measurement, form, predictive power, and malleability of social preferences. Doctoral Dissertation, ETH Zurich.
Ackermann, K.A., Fleiß, J. & Murphy, R.O. (2016). Reciprocity as an individual difference. Journal of Conflict Resolution, 60(2), 340-367.
Nax, H.H., Murphy, R.O. &, Ackermann, K.A. (2015). Interactive preferences. Economic Letters, 135, 133-136.
Murphy, R.O. & Ackermann, K.A. (2015). Social preferences, positive expectations, and trust based cooperation. Journal of Mathematical Psychology, 67, 45-50.
Murphy, R.O. & Ackermann, K.A. (2014). Social value orientation: Theoretical and measurement issues in the study of social preferences. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 13-41.
Murphy, R.O., Ackermann, K.A. & Handgraaf, M.J.J. (2011). Measuring social value orientation. Judgment and Decision Making, 6(8), 771-781.