Publications in Applied Linguistics
The research results at the School of Applied Linguistics are published on a regular basis in scientific articles in books and (peer-reviewed) academic journals.
-
Lauerer, Corinna; Steindl, Nina; Hanitzsch, Thomas; Dingerkus, Filip; Wyss, Vinzenz; Lohmann, Isabel; Seethaler, Josef,
2016.
In:
6th European Communication Conference ECREA, Prague, Czech Republic, 9-12 November 2016.
-
Klemm, Michael; Perrin, Daniel; Michel, Sascha,
2016.
In:
Sprache im multimodalen Kontext.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 277-299.
Handbücher Sprachwissen ; 7.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110296099-013
-
2016.
Professional business translation into L2 : insights from translation process research[poster].
In:
CIUTI Forum 2016, Geneva, Switzerland, 14-15 January 2016.
-
2016.
The Journal of Specialised Translation.
2016(25), pp. 74-88.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2049
-
Studer, Patrick; Gautschi, Curtis,
2016.
In:
6th International Conference on Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP), Copenhagen, Denmark, 3-5 November 2016.
-
2016.
Qualitätsmanagement in Redaktionen.
In:
Neuberger, Christoph; Meier, Klaus, eds.,
Journalismusforschung : Stand und Perspektiven.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 159-182.
Schriftenreihe Aktuell. Studien zum Journalismus ; 1.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783845271422-159
-
2016.
Quellenschutzdebatte : auch Medien müssen Kritik einstecken können.
Zürich:
persönlich Verlag.
Available from: http://www.persoenlich.com/medien/auch-medien-mussen-kritik-einstecken-konnen
-
Spurk, Christoph; Keel, Guido,
2016.
Radio news to better understand a terrorist crisis context : the case of studio Tamani in Mali[paper].
In:
ICAfrica2016 Conference, Growing Communication Scholarship, Nairobi, Kenya, 2016.
-
2016.
In:
American Association of Applied Linguistics (AAAL) Conference, Orlando FL, USA, 9-12 April 2016.
-
Wagner, Franc; Kleinberger, Ulla,
2016.
Reflexionen zum Schreiben Jugendlicher in neuen Medien.
In:
Spiegel, Carmen; Gysin, Daniel, eds.,
Jugendsprache in Schule, Medien und Alltag.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
pp. 109-124.
Sprache - Kommunikation - Kultur ; 19.
Available from: https://doi.org/10.3726/978-3-653-04950-3
-
Massey, Gary,
2016.
Remapping meaning : exploring the products and processes of translating conceptual metaphor.
In:
Bogucki, Lukasz; Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara; Thelen, Marcel, eds.,
Translation and meaning.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
pp. 67-83.
Lodz Studies in Language ; 42.
Available from: https://doi.org/10.3726/978-3-653-05892-5
-
2016.
Research into professional L2 translation : triangulation of process and product data[poster].
In:
Translation Process Research: Workshop 5, Graz, Austria, 1-3 December 2016.
-
2016.
Researching language education in Bosnia and Herzegovina.
In:
ReCAL Symposium - 6th International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, 2016.
-
Schumacher, Monika,
2016.
Schreiben durch Lesen in der Fremdsprache : zeitgenössische Literatur als Schreib-Anlass.
Sprache für die Form: Forum für Design und Rhetorik.
2016(8/9).
Available from: http://www.designrhetorik.de/schreiben-durch-lesen-in-der-fremdsprache
-
2016.
Schreiben in der Finanzanalyse als Differenzierung und intralinguale Übersetzung zwischen Domänen.
In:
Tagung der Vereinigung Angewandte Linguistik Schweiz (VALS-ASLA), Genf, 20.-22. Januar 2016.
Vereinigung für Angewandte Linguistik in der Schweiz (VALS-ASLA).
-
Meili, Aline,
2016.
Hannover:
Universität Hannover, Deutsches Seminar.
Available from: https://www.mediensprache.net/networx/networx-75.pdf
-
Peter, Barbara; Keel, Guido,
2016.
Sind Satiriker die besseren Journalisten?.
In:
JournalismusTag 2016: Die Jahreskonferenz des Vereins Qualität im Journalismus (QuaJou), Winterthur, 02. November 2016.
-
Hohenstein, Christiane; Shores, Patty,
2016.
In:
Gertz, Genie; Boudreault, Patrick, eds.,
The SAGE deaf studies encyclopedia.
Thousand Oaks:
Sage.
pp. 907-910.
Available from: https://doi.org/10.4135/9781483346489.n291
-
Hohenstein, Christiane; Shores, Patty,
2016.
Sociolinguistics : registers in sign languages.
In:
Gertz, Genie; Boudreault, Patrick, eds.,
The SAGE deaf studies encyclopedia.
Thousand Oaks:
Sage.
pp. 907-910.
Available from: https://doi.org/10.4135/9781483346489.n291
-
2016.
Strengthening media accountability by regulated self-regulation.
In:
ECREA Pre-Conference «Media Accountability at the Crossroads», Prague, Czech Republic, 8 November 2016.
-
Wieder, Regine,
2016.
Swissness : an example of nation branding and its benefits for business.
In:
Vortrag vor der Ahmedabad Management Association, Ahmedabad, 1. Februar 2016.
-
Winkler, Oliver; Fernando, Daniela,
2016.
Szenariobasierter Kommunikationsunterricht an Fachhochschulen.
Babylonia.
2016(3), pp. 58-59.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4208
-
Keller Paul, Jörg; Hermann-Shores, Patricia; Lukasczyk, Ulrika; Bürgin, Petrea Sophie; Ni, Dawei,
2016.
Textkompetenz in Gebärdensprachen am Beispiel der DSGS.
In:
Kick-off-Veranstaltung - Textkompetenz in Gebärdensprachen am Beispiel der DSGS, Zürich, 15. Dezember 2015.
Available from: https://www.youtube.com/watch?v=LKla25mLrGg&list=PLRLsJ4CFI-AZDuyRlfu9o_IzjTi_Lyb01&index=3
-
Gautschi, Curtis; Studer, Patrick,
2016.
The impact of English-medium instruction on tertiary-level educational social spheres.
In:
VALS-ASLA Conference, Geneva, 20-22 January 2016.
Swiss Association for Applied Linguistics (VALS-ASLA).
-
Fürer, Mathias,
2016.
The scalability of writing phases.
In:
15th SIG Writing Conference, Liverpool, 1-6 July 2016.
-
Jekat, Susanne Johanna; Oláh, Annegret E.,
2016.
Theorie und Methode der Audiodeskription : ein Pilotprojekt.
In:
Mälzer, Nathalie, ed.,
Barrierefreie Kommunikation : Perspektiven aus Theorie und Praxis.
Berlin:
Frank & Timme.
pp. 69-94.
Kommunikation - Partizipation - Inklusion ; 2.
-
Rapp, Christian; Kruse, Otto,
2016.
Thesis writer (TW) : tapping scale effects in academic writing instruction[paper].
In:
L@S '16 Proceedings of the Third (2016) ACM Conference on Learning @ Scale.
L@S: Third ACM Conference on Learning @ Scale, Edinburgh, Scotland, 25-26 April 2016.
Association for Computing Machinery.
pp. 325-326.
Available from: https://doi.org/10.1145/2876034.2893400
-
2016.
In:
International Conference on Emotion and Language (ICLE), Madrid, Spain, 23-25 November 2016.
EMO-FunDETT.
-
Ehrensberger-Dow, Maureen; Englund Dimitrova, Birgitta, eds.,
2016.
John Benjamins.
Available from: https://doi.org/10.1075/ts.5.1
-
Ehrensberger-Dow, Maureen; Massey, Gary,
2016.
Translators, tools and technologies : reducing risk and improving quality with workplace research.
In:
LQA Symposium, Zürich, 28. Januar 2016.
-
Wieder, Regine; Rosenberger Staub, Nicole,
2016.
Vertrauen und Kommunikation - Strategien eines gesellschaftsorientierten Kommunikationsmanagements.
In:
PR-Fachkonferenz Migros-Genossenschafts-Bund, Solothurn, 31. August 2016.
-
2016.
Vom vielschichtigen Planen : Textproduktions-Praxis empirisch erforscht.
In:
Sprachliche und kommunikative Praktiken.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 431-456.
Jahrbuch des Instituts für Deutsche Sprache.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110451542-017
-
Keller Paul, Jörg; Meili, Aline; Bürgin, Petrea Sophie; Ni, Dawei,
2016.
Weiterbildung für Gebärdensprach-Lehrpersonen.
Visuell Plus: Zeitschrift des Schweizerischer Gehörlosenbundes SGB-FSS.
2017, pp. 27-28.
-
2016.
In:
Rothenfluh, Fabia; Camerini, Anne-Linda; Ludolph, Ramona, eds.,
Gesundheitskommunikation im Spannungsfeld zwischen Theorie und Praxis.
Baden-Baden:
Nomos.
Medien + Gesundheit ; 13.
-
Spurk, Christoph; Keel, Guido,
2016.
In:
International Communication Association (ICA) Regional Conference, Nairobi, Kenya, 2016.
-
2016.
Working with large data corpora in real-life writing research.
In:
Observing writing : insights from keystroke logging.
Leiden:
Brill.
-
Connor-Linton, Jeff; Pavlenko, Aneta; Perrin, Daniel,
2016.
Workshop : how to communicate with the media.
In:
American Association of Applied Linguistics (AAAL) Conference, Orlando FL, USA, 9-12 April 2016.
-
Pavlenko, Aneta; Perrin, Daniel,
2016.
Workshop : the art of communication in applied linguistics.
In:
8th AILA Junior Researchers’ Meeting in Applied Linguistics, Talinn, Estland, 2016.
-
Schuler, Martin; Funk, Philipp; Unholz, Armando,
2016.
ZHAW StudiPortal : Bedürfnisanalyse und Prototyping.
Rapperswil:
Hochschule für Technik Rapperswil (HSR).
Available from: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.19450.00962
-
Wyss, Vinzenz; Dingerkus, Filip; Keel, Guido,
2016.
Zufriedene Schweizer Journalisten trotz Medienkrise.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
-
2016.
Zwischen Lesen und Schauen : Schriftbildlichkeit am Beispiel der Timeline[paper].
In:
Zhu, Jianhua; Zhao, Jin; Szurawitzki, Michael, eds.,
Akten des XIII. Internationalen Germanistenkongresses Shanghai 2015 – Germanistik zwischen Tradition und Innovation.
XIII. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik: Germanistik zwischen Tradition und Innovation, Shanghai, China, 23.-30. August 2015.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
pp. 191-197.
Publikationen der Internationalen Vereinigung für Germanistik.
Available from: https://doi.org/10.3726/978-3-653-06217-5
-
Koch, Carmen; Wyss, Vinzenz; Saeed, Nadja,
2016.
«Der Islam in den Medien» : Befunde zur Religionsberichterstattung in der Schweiz.
In:
Seminar der SRG Regionalgesellschaft Zürich/Schaffhausen, Zürich, 2. Februar 2016.
-
Wieder, Regine,
2016.
In:
Speech at the Mudra Institute of Communications, Ahmedabad, India, 3 February, 2016.
-
Lauerer, Corinna; Steindl, Nina; Hanitzsch, Thomas; Dingerkus, Filip; Wyss, Vinzenz; Lohmann, Isabel; Seethaler, Josef,
2016.
In:
Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Leipzig, Deutschland, 2016.
-
Matic, Igor; Hanselmann, Sandra; Kleinberger, Ulla,
2016.
In:
Groß, Alexandra; Harren, Inga, eds.,
Wissen in institutioneller Kommunikation.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
pp. 57-82.
Forum Angewandte Linguistik ; 55.
Available from: https://doi.org/10.3726/978-3-653-04973-2
-
Schumacher, Monika,
2015.
Teachers’ beliefs : believing in teaching incarcerated persons.
Journal of Prison Education and Reentry.
2(2), pp. 38-44.
Available from: https://doi.org/10.15845/jper.v2i2.894
-
Schumacher, Monika,
2015.
Wovon wir als Lehrperson überzeugt sind und wie wir Gefangene als Lernende sehen.
Journal of Prison Education and Reentry.
2(2), pp. 43-49.
Available from: https://doi.org/10.15845/jper.v2i2.895
-
Gnach, Aleksandra,
2015.
Communication as translation : intercultural translation in journalistic text production.
In:
5th International Conference Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP), Milan, Italy, 5-7 November 2015.
-
Schumacher, Monika,
2015.
Language Learning in Higher Education.
5(2), pp. 309-328.
Available from: https://doi.org/10.1515/cercles-2015-0015
-
2015.
Investigating intercultural communication in the digital workplace.
In:
7th Junior Researchers Meeting in Applied Linguistics, Winterthur, 10-12 September 2015.