Prof. Dr. Rainer Fuchs

Prof. Dr. Rainer Fuchs
ZHAW
School of Management and Law
Centre of Product Management
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Personal profile
Professional development teaching
CAS Swiss Biodesign for MedTech Innovators
Projects
- Customizable Injection Molded Products and Services with Interconnected Production Planning / Team member / Project ongoing
- Making AI Tangible – The ZHAW AI Demonstrator / Deputy project leader / Project completed
- Altersgerechtes Car Sharing Angebot für Altersresidenzen / Deputy project leader / Project completed
- Steigerung der Datenteilbereitschaft in B2B als Grundlage für die Entwicklung von neuen, datenbasierten Services / Team member / Project completed
Publications
-
Vogt, Helen; Ehrat, Matthias; Fuchs, Rainer; Holler, Manuel,
2021.
HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik.
58, pp. 521-536.
Available from: https://doi.org/10.1365/s40702-021-00728-w
-
Holler, Manuel; Dremel, Christian; van Giffen, Benjamin; Fuchs, Rainer,
2020.
HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik.
57(6), pp. 1239-1250.
Available from: https://doi.org/10.1365/s40702-020-00666-z
-
Barthelmess Röthlisberger, Petra; Schüz, Mathias; Fuchs, Rainer; Kučera, Dušan; Prandini, Markus,
2013.
Central European Business Review.
2(2), pp. 7-18.
Available from: https://doi.org/10.18267/j.cebr.41
-
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, eds.,
2018.
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
1. Auflage.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
ISBN 978-3-7910-4313-5.
-
Lucco, Andreas; Rüeger, Brian; Fuchs, Rainer; Ergenzinger, Rudolf; Thommen, Jean Paul,
2017.
Marketing : Konzepte, Instrumente, Aufgaben.
5., überarbeitete und aktualisierte Auflage.
Zürich:
Versus.
ISBN 978-3-03909-346-5.
-
Müller, Steffen; Fuchs, Rainer; Graf, Sandro; Klaas, Michael,
2015.
1. Auflage.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
SML essentials ; 4.
ISBN 978-3-7281-3701-2.
-
Lardi, Kamales; Fuchs, Rainer,
2013.
Social media strategy : a step-by-step guide to building your social business.
1. Auflage.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
ISBN 978-3-7281-3557-5.
Available from: https://doi.org/10.3218/3558-2
-
Fuchs, Rainer,
2022.
Das Grundmodell für «Building the Business» : Business Model Canvas und die Umwelt
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 68-81.
-
Fuchs, Rainer,
2022.
Der Kern des «Business» : die Value Proposition
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 82-98.
-
Fuchs, Rainer,
2022.
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 164-184.
-
Holler, Manuel; Barth, Linard; Fuchs, Rainer,
2019.
.
In:
Stark, John, ed.,
Product lifecycle management (volume 4) : the case studies.
Cham:
Springer.
pp. 13-19.
Decision Engineering ; 30.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-16134-7_2
-
Fuchs, Rainer; Barth, Linard,
2018.
Wie Smart Connected Products Kunden emotionalisieren
.
In:
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, eds.,
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
pp. 89-103.
-
Fuchs, Rainer,
2015.
Wie schaffen Unternehmen Wert für den Kunden?
.
In:
Lucco, Andreas; Rüeger, Brian; Fuchs, Rainer; Ergenzinger, Rudolf; Thommen, Jean-Paul, eds.,
Marketing : Konzepte - Instrumente - Aufgaben.
Zürich:
Versus.
pp. 77-91.
-
Holler, Manuel; van Giffen, Benjamin; Barth, Linard; Fuchs, Rainer,
2021.
Smart dust for smart(er) industrial product-service-systems : three strategies and their application [paper].
In:
West, Shaun; Meierhofer, Jürg; Ganz, Christopher, eds.,
Smart services summit : digital as an enabler for smart service business development.
Third Smart Services Summit 2020, Zurich (online), 23 October - 23 December 2020.
Springer.
pp. 15-20.
Progress in IS.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72090-2_2
-
Barth, Linard; Ehrat, Matthias; Holler, Manuel; Fuchs, Rainer,
2021.
In:
West, Shauen; Meierhofer, Jürg; Ganz, Christopher, eds.,
Smart services summit : digital as an enabler for smart service business development.
Third Smart Services Summit 2020, Zurich (online), 23 October - 23 December 2020.
Springer.
pp. 35-47.
Progress in IS.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72090-2_4
-
Barth, Linard; Ehrat, Matthias; Fuchs, Rainer; Haarmann, Jens,
2020.
Systematization of digital twins : ontology and conceptual framework [paper].
In:
ICISS 2020 : Proceedings of the 2020 The 3rd International Conference on Information Science and System.
3rd International Conference On Information Science And Systems ICISS 2020, Cambridge, UK, 19-22 March 2020.
New York:
Association for Computing Machinery.
pp. 13-23.
Available from: https://doi.org/10.1145/3388176.3388209
-
Barth, Linard; Ehrat, Matthias; Fuchs, Rainer,
2019.
Classifying digital twins : a three-dimensional conceptual reference model [paper].
In:
Meierhofer, Jürg; West, Shaun, eds.,
Proceedings of the 2nd Smart Services Summit.
2nd Smart Services Summit, Zürich, Switzerland, 13 September 2019.
Thun:
Swiss Alliance for Data-Intensive Services.
pp. 22-30.
Available from: https://data-innovation.org/wp-content/uploads/2022/12/Smart-Services-Summit-2019-proceedings.pdf
-
Wyss, Saskia; Demiriz, Umut; Fuchs, Rainer,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-25001
-
Barth, Sebastian; Bruer, Michaela; Zeier Röschmann, Angela; Fuchs, Rainer,
2020.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften und Mazars.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20246
-
Heierli, Reto; Furchheim, Pia; Hannich, Frank; Rüeger, Brian; Crowden, Catherine; Fuchs, Rainer; Suvada, Adrienne; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Bächler, Jesse; Kotowski, Wolfgang; Barth, Linard; Stallone, Valerio; Dietrich, Dennis; Caleta, Marija,
2019.
Komplexität und Dynamik im Marketing : Swiss Marketing Leadership Studie 2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-18748
-
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Hüttermann, Marcel; Fuchs, Rainer; Suvada, Adrienne; Kübler, David Lucien; Barth, Linard; Heierli, Reto; Rozumowski, Anna; Kiarostami, Tania,
2018.
Swiss Marketing Leadership Studie 2018 : Geschwindigkeit vs. Beständigkeit.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2787
-
Fuchs, Rainer; Vogt, Helen; Barth, Linard; Gehring, Bettina; Glaunsinger, Senem,
2017.
Entwicklung validierter Beratungsdienstleistungen im Product Lifecycle Management.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Müller, Steffen; Kübler, David Lucien; Barth, Linard; Haarmann, Jens,
2017.
Swiss Marketing Leadership Studie 2017 : Emotionen in einer digitalisierten Welt.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20097
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Klaas, Michael; Müller, Steffen; Rauch, Martina; Bissig, Patrick; Kübler, David Lucien,
2016.
Swiss Marketing Leadership Studie 2016 : digitale Transformation im Marketing.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3391
-
Müller, Steffen; Fuchs, Rainer,
2015.
Product Manager : Anwälte der Kundschaft an der Schnittstelle zur Entwicklungsabteilung
.
In:
Jobprofile im Marketing.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
pp. 19-29.
SML essentials ; 4.
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Forestier, Céline; Müller, Steffen; Vogt, Helen; Seiler, Roger; Kubli, Carolina; Kübler, David Lucien,
2015.
Swiss Marketing Leadership Studie 2015 : Status Quo und Trends in Schweizer Unternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-5027
-
Mandl, Teresa Valerie; Fuchs, Rainer; Rauch, Martina; Comolli, Lucia; Forestier, Céline; Wallmer, David,
2014.
Swiss Product Management 2013/14 : Von den Besten lernen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-964
-
Mandl, Teresa Valerie; Fuchs, Rainer,
2014.
Was erfolgreiche Unternehmen besser machen.
KMU Magazin.
2014(7/8).
Available from: https://www.kmu-magazin.ch/wissen/forschung-entwicklung/was-erfolgreiche-unternehmen-besser-machen
-
Schlaeger, Daniel; Fuchs, Rainer,
2013.
Misconceptions of sales promotions [paper].
In:
IABE International Academy of Business & Economics Conference, Orlando, USA, 2013.
-
Fuchs, Rainer,
2014.
Professionelles Produktmanagement : was machen erfolgreiche Unternehmen anders?.
In:
8. Jahrestagung: Professionelles Produktmanagement im Maschinen- und Anlagenbau, Stuttgart, Deutschland, 30-31 Januar 2014.