Astrid Braun

Astrid Braun
ZHAW
School of Health Sciences
Katharina-Sulzer-Platz 9
8400 Winterthur
Work at ZHAW
Position
- Research Collaborator Research Unit for Nursing Science (PhD student, MScN, RN)
- Member of the Advanced Practice Nursing Expert Group
- Member of the Clinical Assessment Expert Group
Focus
Educational research on role and competence development of master's students in nursing
Teaching
- Master's Degree Program in Nursing
- Module Leader Direct Clinical Practice
Experience
- PhD student
Witten/Herdecke University, Witten, Germany
02 / 2023 - today - Research Collaborator
Zurich University of Applied Sciences
03 / 2013 - today - Advanced Practice Nurse in Anesthesia
Hirslanden Clinic, Zurich
08 / 2015 - 06 / 2019 - Certified Expert in Anesthesia Nursing, Postgraduate Diploma from a Higher Technical School (HF)
Hirslanden Clinic, Zurich
10 / 2004 - 07 / 2015 - Certified Expert in Intensive Care Nursing, Postgraduate Diploma from a Higher Technical School (HF)
University Hospital Basel
04 / 2001 - 09 / 2002 - Registered Nurse
Hirslanden Clinic, Zurich
08 / 1997 - 03 / 1999 - Registered Nurse
District Hospital for the Freiamt Region Muri, Aargau
10 / 1995 - 07 / 1997
Education and Continuing education
Education
- Master of Science in Nursing
Zurich University of Applied Sciences (ZHAW), Winterthur, Switzerland
09 / 2011 - 09 / 2013 - Bachelor of Science in Nursing
Zurich University of Applied Sciences (ZHAW), Winterthur, Switzerland
09 / 2009 - 09 / 2011 - Certified Registered Nurse, Higher Technical School (HF)
Nursing School at District Hospital Heidenheim, Germany
1992 - 1995
Continuing Education
- CAS Blended Learning
Institute for Applied Psychology (IAP), Zurich, Switzerland
07 / 2023 - CAS in Higher Education Didactics
Zurich University of Teacher Education (PHZH), Schweiz
04 / 2019 - Specialized Training in Anesthesia
Hirslanden Clinic, Zurich, Switzerland
09 / 2004 - Specialized Training in Intensive Care Nursing
University Hospital Zurich, Switzerland
03 / 2001
Network
Membership of networks
- Swiss Professional Association of Nurses SBK - ASI
- Swiss Interest Group for Anesthesia Nursing SIGA-FSIA
- The European Academy of Nursing Science (EANS)
ORCID digital identifier
Social media
Publications
-
Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Zsindely, Piroska; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica; Kreis, Annelies,
2024.
Didaktisches Modell EdgeLab : lernen in und aus komplexen Anforderungssituationen.
Die Hochschullehre.
10(41), pp. 512-526.
Available from: https://doi.org/10.3278/hsl2441w
-
Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica,
2024.
Transdisziplinäre Entwicklung einer Fortbildung für Praxisausbildner:innen im EdgeLab.
Zeitschrift für Hochschulentwicklung.
19(2), pp. 111-133.
Available from: https://doi.org/10.21240/zfhe/19-2/06
-
Zsindely, Piroska; Pehlke-Milde, Jessica; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Jeannette, Wick; Kreis, Annelies,
2024.
EdgeLab : Methode der Zusammenarbeit an der Schnittstelle zwischen Hochschul- und Praxissystemen[poster].
In:
7. Internationale Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi), Heba-Päd – 1. Konferenz zur pädagogischen Arbeit im Hebammenstudium der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi) und des Deutschen Hebammenverbands (DHV), Berlin, Deutschland, 8.-10. Februar 2024.
Düsseldorf:
German Medical Science GMS Publishing House.
Available from: https://doi.org/10.3205/24dghwi80
-
Zsindely, Piroska; Pehlke-Milde, Jessica; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette,
2025.
Berufsbildner*in: Brücken zwischen Praxis und Theorie.
Obstetrica.
122(2), pp. 34-35.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-32946
-
Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica,
2024.
Charta für die transdisziplinäre Kooperation im EdgeLab.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2508
-
Zsindely, Piroska; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica,
2024.
Entwickelt im EdgeLab: eine transdisziplinäre Weiterbildung für Praxisausbildner:innen[poster].
In:
Schweizerischer Hebammenkongress: Klartext reden!, Baden, Schweiz, 16.-17.05.2024.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-31331
-
Zsindely, Piroska; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica,
2023.
Praxissituiertes Lernen in komplexen Anforderungssituationen[poster].
In:
Schweizerischer Hebammenkongress, Fribourg, Schweiz, 24.-25. Mai 2023.
-
Braun, Astrid; Fringer, André,
2022.
APN Kompetenz- und Rollenentwicklung : wie geht es weiter?[poster].
In:
Swiss Congress for Health Professions, Neuchâtel, Schweiz, 1.-2. September 2022.
-
Braun, Astrid; Fringer, André,
2022.
APN competence and role development during education and after graduation[poster].
In:
Nurse-Practitioner-Symposium, Bern, Schweiz, 14. Juni 2022.
-
Braun, Astrid; Fringer, André,
2022.
Advanced Practice Nurses (APN) for a new health care market 2021-25[poster].
In:
Schweizer Pflege-Kongress (SBK-ASI), Bern, Schweiz, 5.-6. Mai 2022.
-
Tschalär, Annina; Braun, Astrid,
2022.
Pflegende möchten keine Täter:innen sein : Missbrauch im Pflegeheim.
Krankenpflege.
(5), pp. 26-27.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-25006
-
Bechtiger, Marco; Dürr, Giulia; Braun, Astrid,
2021.
Delirrisiko frühzeitig erkennen : Multicomponent Interventions als postoperative Delirprophylaxe.
Krankenpflege.
2021(2), pp. 34-35.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-21927
-
Haug, Daniela; Pereppadan, Sajan; Braun, Astrid,
2020.
Krankenpflege.
2020(3), pp. 28-29.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-19910
-
Koppitz, Andrea Luise; de Wolf-Linder, Susanne; Zigan, Nicole; Braun, Astrid; Spichiger, Frank; Bosshard, Georg; Volken, Thomas,
2019.
Pain intervention for people with dementia (PID)[poster].
In:
SAMW-Symposium, Bern, 21. November 2019.
-
Braun, Astrid,
2019.
Anästhesie Journal.
2019(2), pp. 16-17.
-
Volken, Thomas; de Wolf-Linder, Susanne; Zigan, Nicole; Braun, Astrid; Spichiger, Frank; Bosshard, Georg; Koppitz, Andrea Luise,
2019.
In:
16th World Congress of the European Association for Palliative Care, Berlin, 23-25 May 2019.
-
Maurer, R.; Joos, L.; Braun, Astrid,
2019.
Krankenpflege.
2019(3), pp. 32-33.
-
Braun, Astrid; Ries Gisler, Tobias; Bosshart, Katharina,
2019.
Validierte Standards Anästhesiepflege: Umfrageergebnisse aus der Deutschschweiz.
Anästhesie Journal.
2019(3), pp. 10-11.
-
Bosshardt, K.; Braun, Astrid; Vetter, L.; Riesen, M.; Ries Gisler, T.,
2019.
Was ist das ideale Anästhesieteam der Zukunft?[poster].
In:
Symposium für Gesundheitsberufe, Bern, 22. März 2019.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3346
-
Braun, Astrid; Ries Gisler, T.; Vetter, L.,
2018.
Das ideale Anästhesieteam der Zukunft.
Anästhesie Journal.
2018(4), pp. 8-9.
-
Braun, Astrid,
2016.
In:
12th World Congress of Nurse Anesthetists (WCNA 2016), Glasgow, Scotland, 13-16 May 2016.
-
Keller-Senn, Anita; Braun, Astrid; Böni, T.; Imhof, Lorenz,
2015.
Ambulant pflegegeleitetes Schulungsprogramm für Patienten mit einer diabetischen Fussulzeration.
In:
10 Jahre Stiftung Pflegewissenschaft Schweiz : Beiträge geförderter Projekte.
Basel:
Stiftung Pflegewissenschaft Schweiz.
pp. 93-99.
-
Braun, Astrid; Mahrer Imhof, Romy; Müller Staub, M.,
2013.
Anästhesie als Aufgabe der Pflege.
Krankenpflege.
106(2), pp. 24-25.
Other publications
- Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Zsindely, Piroska; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica; Kreis, Annelies, 2024. Didactic Model EdgeLab: Learning in and from Complex Requirement Situations. Die Hochschullehre. 10(41), S. 512-526.
- Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica, 2024. Transdisciplinary Development of a Training Program for Practical Trainers in the EdgeLab. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 19(2), S. 111-133.
- Zsindely, Piroska; Pehlke-Milde, Jessica; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Jeannette, Wick; Kreis, Annelies, 2024. EdgeLab: Method of Collaboration at the Interface between University and Practice Systems [Poster]. In: 7. Internationale Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi), Heba-Päd – 1. Konferenz zur pädagogischen Arbeit im Hebammenstudium der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi) und des Deutschen Hebammenverbands (DHV), Berlin, Deutschland, 8.-10. Februar 2024. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House.
- Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica, 2024. Charta for Transdisciplinary Cooperation in the EdgeLab. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
- Zsindely, Piroska; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica, 2024. Developed in the EdgeLab: A Transdisciplinary Continuing Education Program for Practical Trainers [Poster]. In: Schweizerischer Hebammenkongress: Klartext reden!, Baden, Schweiz, 16.-17.05.2024. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
- Tschalär, Annina; Braun, Astrid, 2022. Caregivers Do Not Want to Be Perpetrators: Abuse in Nursing Homes. Krankenpflege. (5), S. 26-27.
- Bechtiger, Marco; Dürr, Giulia; Braun, Astrid, 2021. Early Detection of Delirium Risk: Multicomponent Interventions as Postoperative Delirium Prophylaxis. Krankenpflege. 2021(2), S. 34-35.
- Haug, Daniela; Pereppadan, Sajan; Braun, Astrid, 2020. When It Gets Stuck...: Nursing Assessment for Detecting Constipation in Critically Ill Patients. Krankenpflege. 2020(3), S. 28-29.
- Bosshardt, K.; Braun, Astrid; Vetter, L.; Riesen, M.; Ries Gisler, T., 2019. What is the Ideal Anesthesia Team of the Future? [Poster]. In: Symposium für Gesundheitsberufe, Bern, 22. März 2019. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
- Braun, A., Pehlke-Milde, J., Zsindely, P., Pirovino, L., Lutz, N., & Wick, J. (2024, 26. September). Complex professional requirement situations – Accompanying BSc students in practice [Conference presentation]. Lernwelten 2024, Innsbruck.