Prof. Dr. Michel Guillaume

Prof. Dr. Michel Guillaume
ZHAW
School of Engineering
Zentrum für Aviatik
Technikumstrasse 71
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Tätigkeit an der ZHAW
Zentrumsleiter Zentrum für Aviatik
Professor für Systemintegration und Strukturintegrität
Dozent für die Fächer Aerodynamik und Strukturintegrität, Systems Engineering, Unmanned Aviation
Leiter Profilkommission für Master MSE in Aviation, Modulverantwortlicher MSE Advanced Aircraft System Design
Weitere Lehrtätigkeiten
ETHZ: Dozent für Betriebsfestigkeit am MAVT
TEKO: Dozent für Aircraft Structural Design and Repair
CFAC-HSG: Aviation Management Course: Project Management in Aerospace
Rzeszow University of Technology (Poland): Structural Integrity Short Course (Gastdozent)
zhaw.ch/zav
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Unmanned Aircraft Systems
Aerodynamik & Flugmechanik, Windkanal
Materialermüdung, Betriebsfestigkeit, Strukturintegrität
Flugzeug Entwicklung
Projektmanagement in der Luftfahrtindustrie
Aus- und Fortbildung
1985 - 1990: Studium der Physik an der ETH Zürich; dipl. phys. ETHZ
1991 - 1994: Doktorat an der ETH Zürich zum Thema Neutronenstreuung an
Hochtemperatursupraleitern; Dr. sc. nat. ETHZ
1998 - 1999: Nachdiplomstudium Ganzheitliches Management NDS FH an der Fachhochschule
Nordwestschweiz
Beruflicher Werdegang
2004 - 2012: General Manager Aerodynamics Center bei RUAG Aviation
1999 - 2004: Projektleiter F/A-18 Full Scale Fatigue Test bei RUAG Aerospace
1994 - 1999: Fatigue Engineer im Ressort Engineering im Flugzeugwerk Emmen / RUAG Aerospace
Mitglied in Netzwerken
- Swiss Aerospace Cluster
- International Committee on Aeronautical Fatigue and Structural Integrity (ICAF)
- Schweizerische Vereinigung für Flugwissenschaften (svfw)
- American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
- Schweizerische Physikalische Gesellschaft (SPS)
- Aviation Research Center Switzerland (ARCS)
Projekte
- LINA: Shared Large-scale Infrastructure for the Development and Safe Testing of Autonomous Systems / ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Risiken aus Radardaten / Co-ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Geschäftsstelle Aviation Research Center Switzerland (ARCS) / ProjektleiterIn / Projekt laufend
- Erstellung Dokumente Junkers Ju-52 (Reverse-Engineering) / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Sicherstellung der Strukturintegrität für Ageing Airplanes / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Ausbildungskonzept für Piloten von unbemannten Luftfahrzeugen / Teammitglied / Projekt abgeschlossen
- Historic Ageing Airplane / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Nutzung Mobilfunk für Drohnen / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Sicherstellung der Strukturintegrität, Damage Tolerance-Analysen von Ageing Aircrafts / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Zivile Drohnen Studie für TA-SWISS Stiftung / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Advanced Aviation Meteorology / Stellv. ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- CleanLE2: Demonstration of a Decontamination Device Prototype for Business Jets and Experimental Validation / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
Publikationen
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Christen, Markus; Guillaume, Michel; Jablonowski, Maximilian; Lenhart, Peter Marcus; Moll, Kurt,
2018.
Drohnen als Partner im Luftraum.
Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis.
27(3), S. 20-26.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.14512/tatup.27.3.20
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Molinari, Giulio; Arrieta, Andres F.; Guillaume, Michel; Ermanni, Paolo,
2016.
Aerostructural performance of distributed compliance morphing wings : wind tunnel and flight testing.
AIAA Journal.
54(12), S. 3859-3871.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.2514/1.J055073
-
Previtali, Francesco; Molinari, Giulio; Arrieta, Andres F.; Guillaume, Michel; Ermanni, Paolo,
2015.
Design and experimental characterisation of a morphing wing with enhanced corrugated skin.
Journal of Intelligent Material Systems and Structures.
27(2), S. 278-292.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/1045389X15595296
-
Guillaume, Michel; Schläpfer, Elias; Schmid, Marcel,
2015.
Structural analysis of ageing Pilatus P-3 engine mount.
Procedia Engineering.
114, S. 583-589.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2015.08.108
-
Christen, Markus; Guillaume, Michel; Jablonowski, Maximilian; Lenhart, Peter Marcus; Moll, Kurt,
2018.
Zivile Drohnen : Herausforderungen und Perspektiven.
1. Auflage.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
ISBN 978-3-7281-3894-1.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3218/3894-1
-
Guillaume, Michel; Uebersax, Andreas; Mandanis, Georges; Huber, Cyril,
2014.
Structural integrity : yesterday - today - tomorrow [Paper].
In:
11th International Fatigue Congress, Melbourne, 2-7 March 2014.
Trans Tech Publications.
S. 1053-1058.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMR.891-892.1053
-
Guillaume, Michel,
2014.
Structural integrity for aging airplanes [Paper].
In:
Proceedings / 29th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences : St. Petersburg, Russia, September 7 - 12, 2014.
29th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS), St. Petersburg, Russia, 7-12 September 2014.
Bonn:
International Council of the Aeronautical Sciences.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-3916
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Guillaume, Michel,
2019.
Review of aeronautical fatigue investigations in Switzerland, March 2017 - April 2019 [Paper].
In:
36th Conference & 30th Symposium of the International Commitee on Aeronautical Fatigue and Structural Integrity ICAF, Krakow, Poland, 2-7 June 2019.
-
Guillaume, Michel,
2017.
Review of aeronautical fatigue investigations in Switzerland, April 2015 - March 2017 [Paper].
In:
International Committee on Aeronautical Fatigue and Structural Integrity (ICAF), Nagoya, Japan, 5-6 June 2017.
-
Guillaume, Michel; Vannelli, Marina; Liu, Xinying,
2017.
Structural integrity for historic Annex II airplanes for continuous airworthiness [Paper].
In:
International Congress on Fracture (ICF), Rhodes, Greece, 18-23 June 2017.
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Guillaume, Michel,
2015.
Review of aeronautical fatigue investigations in Switzerland, April 2013 - March 2015 [Paper].
In:
Proceedings of the 35th Conference and the 28th Symposium of the International Fatigue and Structural Integrity, 1 - 5 June, Helsinki, Finland.
34th Conference of the International Committee on Aeronautical Fatigue and Structural Integrity (ICAF), Helsinki, Finland, 1-2 June 2015.
Helsinki:
VTT Technical Research Center of Finland Ltd.
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Guillaume, Michel,
2013.
-
Guillaume, Michel; Ferrari, Viola,
2023.
Practical application of structural risk assessment with SMART DT.
In:
22nd HOLSIP In-Person & Virtual Workshop, Snowbird, USA, 16-19 January 2023.
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Guillaume, Michel,
2020.
Virtual design and operation for optimization of the life cycle.
In:
Towards a New Paradigm: Virtual Testing & Operation in Aviation, swissnex China, online, 21 October 2020.
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Guillaume, Michel,
2019.
In:
Mobility and Transportation Conference, Bern, 06. November 2019.
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Guillaume, Michel,
2017.
Zukünftige Technologien der Flugzeuge.
In:
Energie- und Umweltforum zum Thema «Luftverkehr der Zukunft », Winterthur, 17. Mai 2017.
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Guillaume, Michel,
2016.
In:
SR Technics Workshop, Technikerschule Winterthur, Winterthur, 2016.
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Guillaume, Michel,
2016.
What does the future hold for unmanned aircraft systems? : gold rush or reality?.
In:
Swissnex Boston «Gold Rush or Realities? The Future of Drone Systems», Boston, USA, 29 September 2016.
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Guillaume, Michel,
2015.
Ermittlung von Materialermüdung : Simulation oder Tests.
In:
VPE Swiss Workshop, Rapperswil, 18. Juni 2015.
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Guillaume, Michel; Manfriani, Leonardo,
2015.
Low speed wind tunnel at ZHAW.
In:
51th Annual SATA (Subsonic Aerodynamic Testing Association) Meeting, Newport News VA, USA, 7-11 June 2015.
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Guillaume, Michel,
2014.
In:
TransNetAero Meeting, St. Gallen, 25. März 2014.
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Guillaume, Michel; Riedberger, Michael,
2014.
In:
50th Annual SATA Meeting, Bremen, Deutschland, June 2014.
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Guillaume, Michel,
2013.
Interdisziplinäre Forschung und Entwicklung in der Aviatik.
In:
AERO 2013, Friederichshafen, Deutschland, 24-27 April 2013.
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Guillaume, Michel,
2013.
Review of aeronautical fatigue investigations in Switzerland (2011 - 2013).
In:
33rd ICAF Conference, Jerusalem, Israel, 3-4 June 2013.
Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW
Swiss / Finnish Computational Fluid Dynamics Simulation on the F/A-18, Paper & Presentation at 28th International Congress of the Aeronautical Sciences (ICAS) 2012 in September 2012 (ICAS2012-10.6.1; ISBN 978-0-9565333-1-9)
Moderne Strömungssimulation für Flugzeuge; Schweizerische Vereinigung für Flugwissenschaften am 17. November 2011 an der ETH Zürich
F/A-18 Vertical tail Buffeting Calculation using unsteady Fluid Structure Interaction; The Aeronautical Journal, May 2011, Volume 115, No. 1166
The Challenge of large Composite Transport Airplanes during their Life Cycle; Paper and Keynote Presentation 5th International Conference on Composites Testing and Model Identification; ETH Lausanne Februar 2011
Windbreak? The F/A-18, and the HISAC Projects. His Ultimate Vision is using CFD for virtual Flight Testing; Interview in Aerospace Testing International, September 2009 p47-48
Calculation of Unsteady Loads for the F/A-18 Vertical Tail Buffeting; Paper and Presentation 1st CEAS European Air and Space Conference in Berlin, September 2007
Latest development in RUAG Aerospace’s Wind Tunnels and Balance technology at RUAG Aerospace 43rd Meeting of Subsonic Aerodynamic Testing Association (SATA), June 2007
Calculations of F/A-18 Fatigue Loads and wing Deformation using Computational Fluid Dynamics; 25th International Congress of the Aeronautical Sciences (ICAS) 2006 in Hamburg
The Swiss F/A-18 Full Scale fatigue Test – Modern and Efficient Testing; ATIO AIAA Conference September 2004 in Chicago
Der F/A-18 – ein Flugzeug, das so nie fliegen darf; Paper & Präsentation Automotive Day; 12. November 2003 an der HTI Biel
Crack Initiation and Crack Growth Tests and Analysis at Center Hole Specimen for 7050-T7451, 7075-T7351;Ti-6Al-4V (RA); Paper & Presentation at 8th International Fatigue Congress 2002 in Stockholm
Swiss F/A-18 Full Scale Fatigue Test; Paper & Presentation at ICAF Conference 2001 in Toulouse, ICAF-Doc 2289
A residual Stress Model for Spectrum Crack Growth Analysis; International Journal of Fracture 1997, Vol 85, No. 2
Influence of Thickness on Crack Growth Life of Coldworked Holes; Paper & Presentation at ICAF 1997 in Edinburgh Scotland; ICAF-Doc 2177