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Prof. Dr. Michel Guillaume

Prof. Dr. Michel Guillaume

Prof. Dr. Michel Guillaume

ZHAW School of Engineering
Zentrum für Aviatik
Technikumstrasse 71
8400 Winterthur

+41 (0) 58 934 67 93
michel.guillaume@zhaw.ch

Persönliches Profil

Tätigkeit an der ZHAW

Zentrumsleiter Zentrum für Aviatik
Professor für Systemintegration und Strukturintegrität
Dozent für die Fächer Aerodynamik und Strukturintegrität, Systems Engineering, Unmanned Aviation
Leiter Profilkommission für Master MSE in Aviation, Modulverantwortlicher MSE Advanced Aircraft System Design

Weitere Lehrtätigkeiten
ETHZ: Dozent für Betriebsfestigkeit am MAVT
TEKO: Dozent für Aircraft Structural Design and Repair
CFAC-HSG: Aviation Management Course: Project Management in Aerospace
Rzeszow University of Technology (Poland): Structural Integrity Short Course (Gastdozent)

zhaw.ch/zav

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse

Unmanned Aircraft Systems

Aerodynamik & Flugmechanik, Windkanal

Materialermüdung, Betriebsfestigkeit, Strukturintegrität

Flugzeug Entwicklung

Projektmanagement in der Luftfahrtindustrie

Aus- und Fortbildung

1985 - 1990: Studium der Physik an der ETH Zürich; dipl. phys. ETHZ
1991 - 1994: Doktorat an der ETH Zürich zum Thema Neutronenstreuung an
Hochtemperatursupraleitern; Dr. sc. nat. ETHZ
1998 - 1999: Nachdiplomstudium Ganzheitliches Management NDS FH an der Fachhochschule
Nordwestschweiz

Beruflicher Werdegang

2004 - 2012: General Manager Aerodynamics Center bei RUAG Aviation

1999 - 2004: Projektleiter F/A-18 Full Scale Fatigue Test bei RUAG Aerospace

1994 - 1999: Fatigue Engineer im Ressort Engineering im Flugzeugwerk Emmen / RUAG Aerospace

Mitglied in Netzwerken

Projekte

Publikationen

Beiträge in wissenschaftlicher Zeitschrift, peer-reviewed
Bücher und Monographien, peer-reviewed
Konferenzbeiträge, peer-reviewed
Weitere Publikationen
Mündliche Konferenzbeiträge und Abstracts

Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW

Swiss / Finnish Computational Fluid Dynamics Simulation on the F/A-18, Paper & Presentation at 28th International Congress of the Aeronautical Sciences (ICAS) 2012 in September 2012 (ICAS2012-10.6.1; ISBN 978-0-9565333-1-9)

Moderne Strömungssimulation für Flugzeuge; Schweizerische Vereinigung für Flugwissenschaften am 17. November 2011 an der ETH Zürich

F/A-18 Vertical tail Buffeting Calculation using unsteady Fluid Structure Interaction; The Aeronautical Journal, May 2011, Volume 115, No. 1166

The Challenge of large Composite Transport Airplanes during their Life Cycle; Paper and Keynote Presentation 5th International Conference on Composites Testing and Model Identification; ETH Lausanne Februar 2011

Windbreak? The F/A-18, and the HISAC Projects. His Ultimate Vision is using CFD for virtual Flight Testing; Interview in Aerospace Testing International, September 2009 p47-48

Calculation of Unsteady Loads for the F/A-18 Vertical Tail Buffeting; Paper and Presentation 1st CEAS European Air and Space Conference in Berlin, September 2007

Latest development in RUAG Aerospace’s Wind Tunnels and Balance technology at RUAG Aerospace 43rd Meeting of Subsonic Aerodynamic Testing Association (SATA), June 2007

Calculations of F/A-18 Fatigue Loads and wing Deformation using Computational Fluid Dynamics; 25th International Congress of the Aeronautical Sciences (ICAS) 2006 in Hamburg

The Swiss F/A-18 Full Scale fatigue Test – Modern and Efficient Testing; ATIO AIAA Conference September 2004 in Chicago

Der F/A-18 – ein Flugzeug, das so nie fliegen darf; Paper & Präsentation Automotive Day; 12. November 2003 an der HTI Biel

Crack Initiation and Crack Growth Tests and Analysis at Center Hole Specimen for 7050-T7451, 7075-T7351;Ti-6Al-4V (RA); Paper & Presentation at 8th International Fatigue Congress 2002 in Stockholm

Swiss F/A-18 Full Scale Fatigue Test; Paper & Presentation at ICAF Conference 2001 in Toulouse, ICAF-Doc 2289

A residual Stress Model for Spectrum Crack Growth Analysis; International Journal of Fracture 1997, Vol 85, No. 2

Influence of Thickness on Crack Growth Life of Coldworked Holes; Paper & Presentation at ICAF 1997 in Edinburgh Scotland; ICAF-Doc 2177