Publications in Applied Linguistics
The research results at the School of Applied Linguistics are published on a regular basis in scientific articles in books and (peer-reviewed) academic journals.
-
Krämer, Katharina; Rosenberger Staub, Nicole,
2022.
Gemeinsam durch die digitale Transformation.
m&k - Das Magazin für Marketing und Kommunikation.
2022(1-2), pp. 94-96.
-
Runte, Maren; Mahlow, Cerstin; Ulasik, Malgorzata Anna; Hoefele, Joachim; Opacic, Aleksandra,
2022.
Nutzung von INCEpTION zur Entwicklung und Verwendung von Auszeichnungsrichtlinien für Textprozeduren.
In:
Workshop "Softwaregestützte Kategorienentwicklung in Praxis und Forschung", online, 21.-22. Februar 2022.
Available from: https://fortext.github.io/katkit/events/ws1/
-
Delorme Benites, Alice; Ehrensberger-Dow, Maureen; Steele, Elizabeth; Cotelli, Sara; Lehr, Caroline,
2022.
Let’s talk about MT : raising awareness in Swiss universities.
In:
#TQ2022 : Traduction & Qualité, « Comment enseigner (avec) la traduction automatique ? », online, 28 January 2022.
Available from: https://webtv.univ-lille.fr/video/11745/-journee-d%E2%80%99etudes-%C2%ABtraduction-qualite-%C2%BB-maureen-ehrensberger-dow-alice-delorme-benites
-
Fries, Sabine; Finkbeiner, Lela; Hohenstein, Christiane; Marsh, Georg; Knoop, Susanne,
2022.
Barrierefreiheit in der Wissenschaft.
In:
DFG-Netzwerk Gehörlosengeschichte, online, 27. Januar 2022.
-
Liste Lamas, Elsa,
2022.
In:
12th International Conference of the Spanish Cognitive Linguistics Association (AELCO 2022), La Rioja, Spain, 27-29 Juni 2022.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 67-98.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Fuhrmann, Birgit; Schuler, Martin,
2022.
In:
Ludewig, Elske; Jackstädt, Thomas; Hinze, Jana, eds.,
Usability Professionals 22.
Mensch und Computer (MuC), Darmstadt, Deutschland, 4.-7. September 2022.
Bonn:
Gesellschaft für Informatik e.V..
Available from: https://doi.org/10.18420/muc2022-up-423
-
Kornacki, Michal; Massey, Gary, eds.,
2022.
Contextuality in translation and interpreting.
Łódź-ZHAW Duo Colloquium on Translation and Meaning, Łódź, Poland and Winterthur, Switzerland, 3-5 December 2020 and 2-3 September 2021.
Berlin:
Peter Lang.
Łódź Studies in Language ; 70.
ISBN 9783631883570.
Available from: https://doi.org/10.3726/b19912
-
Blatter, Lara,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2420
-
Fuhrmann, Birgit,
2022.
Technische Kommunikation.
(6), pp. 18-20.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-26768
-
Gnach, Aleksandra; Weber, Wibke; Engebretsen, Martin; Perrin, Daniel,
2022.
1. Auflage.
Cambridge University Press.
ISBN 9781108490191.
Available from: https://doi.org/10.1017/9781108780445
-
Koch, Carmen; Klopfenstein Frei, Nadine,
2022.
Digitalisierung als Herausforderung : warum Freiwilligenkommunikation Spielregeln braucht.
Voluntaris.
10(1), pp. 27-45.
Available from: https://doi.org/10.5771/2196-3886-2022-1-27
-
Brown, Lucien; Hübscher, Iris,
2022.
Distance and closeness : the im/politeness of space in communication
.
In:
Jucker, Andreas H.; Hausendorf, Heiko, eds.,
Pragmatics of Space.
Berlin:
De Gruyter Mouton.
pp. 399-428.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110693713-013
-
Keller, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2022.
EEMBaren deskriptore-eskala argigarriak : zeinu-hizkuntzako gaitasunak
.
In:
Europako Kontseilua, ed.,
Hizkuntzen Europako Erreferentzia Marko Bateratua : ikaskuntza, irakaskuntza, ebaluazioa : Liburu osagarria.
Donostia-San Sebastián:
HABE.
pp. 147-173.
Available from: https://doi.org/10.54512/EEMBLO-2022
-
Dreesen, Philipp; Meier-Vieracker, Simon,
2022.
.
In:
Gredel, Eva, ed.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 1-6.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110721447-001
-
Hornung, Antonie; Hohenstein, Christiane,
2022.
.
In:
Auteri, Laura; Barrale, Natascia; Di Bella, Arianna; Hoffmann, Sabine, eds.,
Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive : Akten des XIV. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG) (Bd. 9).
Bern:
Peter Lang.
pp. 245-250.
Jahrbuch für Internationale Germanistik : Beihefte ; 9.
Available from: https://doi.org/10.3726/b20296
-
Albl-Mikasa, Michaela,
2022.
English as a lingua franca – a paradigm shift for translation and interpreting.
Slovo.ru: Baltic accent.
13(1), pp. 65-81.
Available from: https://doi.org/10.5922/2225-5346-2022-1-4
-
Hoefele, Joachim,
2022.
European digital competence frameworks and engineering pedagogy [paper].
In:
Auer, Michael E.; Hortsch, Hanno; Michler, Oliver; Köhler, Thomas, eds.,
Mobility for smart cities and regional development : challenges for higher education.
24th International Conference on Interactive Collaborative Learning, 50th IGIP International Conference on Engineering Pedagogy, Dresden, Germany, 22-24 September 2021.
Cham:
Springer.
pp. 800-811.
Lecture Notes in Networks and Systems ; 390.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93907-6_87
-
Meier, Klaus; Schützeneder, Jonas; García-Avilés, José A.; Valero Pastor, José M.; Kaltenbrunner, Andy; Lugschitz, Renée; Porlezza, Colin; Ferri, Giulia; Saner, Mirco; Wyss, Vinzenz,
2022.
Journalism and Media.
3(4), pp. 698-714.
Available from: https://doi.org/10.3390/journalmedia3040046
-
Mahlow, Cerstin; Ulasik, Malgorzata Anna; Tuggener, Don,
2022.
Reading and Writing.
37(2), pp. 443-482.
Available from: https://doi.org/10.1007/s11145-021-10234-6
-
Dreesen, Philipp,
2022.
.
In:
Schierholz, Stefan J., ed.,
Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft (WSK) Online.
Berlin:
De Gruyter.
Available from: https://www.degruyter.com/database/WSK/entry/wsk_idd1c491de-9016-40b0-a356-a5a218498d55/html
-
Miras, Grégory; Gnach, Aleksandra,
2022.
From the roots to the new blossoming buds of Applied Linguistics in Europe.
European Journal of Applied Linguistics.
10(2), pp. 213-226.
Available from: https://doi.org/10.1515/eujal-2022-0031
-
Perrin, Daniel; Whitehouse, Marlies,
2022.
Identifying and making available good practices of text production
.
In:
Gnach, Aleksandra; Weber, Wibke; Engebretsen, Martin; Perrin, Daniel, eds.,
Companion website to “Media linguistics and digital communication. With case studies in journalism, PR, and community communication” [Companion website to the book].
Cambridge:
Cambridge University Press.
Available from: https://doi.org/10.1017/9781108780445
-
Hohenstein, Christiane,
2022.
Inklusiv schreiben und sprechen an der Schnittstelle von Denkstil und Wissenschaftskommunikation
.
In:
Auteri, Laura; Barrale, Natascia; Di Bella, Arianna; Hoffmann, Sabine, eds.,
Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive : Akten des XIV. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG).
Bern:
Peter Lang.
pp. 267-293.
Jahrbuch für Internationale Germanistik : Beihefte ; 12.
Available from: https://doi.org/10.3726/b20296
-
Garassino, Davide; Brocca, Nicola; Masia, Viviana,
2022.
Journal of Pragmatics.
194, pp. 9-22.
Available from: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2022.03.024
-
Bubenhofer, Noah; Dreesen, Philipp,
2022.
Kollektivierungs- und Individualisierungseffekte
.
In:
Gredel, Eva, ed.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 173-190.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110721447-009
-
Madlener-Charpentier, Karin; Behrens, Heike,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 31-64.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Dreesen, Philipp,
2022.
Kritik als Erkenntnismodus, Praxis und Untersuchungsgegenstand in der Diskurslinguistik
.
In:
Schiewe, Jürgen, ed.,
Sprachkritik: Dokumente der Konturierung und Etablierung einer linguistischen Teildisziplin.
Hildesheim:
Georg Olms Verlag.
pp. 667-709.
Germanistische Linguistik ; 255/257.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
.
In:
Boas, Hans C., ed.,
Directions for Pedagogical Construction Grammar : Learning and Teaching (with) Constructions.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 217-261.
Applications of Cognitive Linguistics ; 49.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110746723-008
-
Ben Soltane, Fabio,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2811
-
Konstantinidou, Liana; Madlener-Charpentier, Karin; Opacic, Aleksandra; Gautschi, Curtis; Hoefele, Joachim,
2022.
Literacy in vocational education and training : scenario-based reading and writing education.
Reading and Writing.
36(4), pp. 1025-1052.
Available from: https://doi.org/10.1007/s11145-022-10373-4
-
Dipino, Dalila; Filipponio, Lorenzo; Garassino, Davide,
2022.
Manifestazioni della quantità vocalica nella Liguria centro-occidentale : tipologia e metodologia
.
In:
Baranzini, Laura; Casoni, Matteo; Cristopher, Sabine, eds.,
Linguisti in contatto 3 : ricerche di linguistica italiana in Svizzera e sulla Svizzera.
Bellinzona:
Osservatorio linguistico della Svizzera italiana.
pp. 17-37.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-26930
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
.
In:
Backes, Uwe; Gallus, Alexander; Jesse, Eckhard; Thieme, Tom, eds.,
Jahrbuch Extremismus & Demokratie (E & D).
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 237-254.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748936930-237
-
Hübscher, Iris; Sánchez-Conde, Cristina; Borràs-Comes, Joan; Vincze, Laura; Prieto, Pilar,
2022.
Multimodal mitigation : how facial and body cues index politeness in Catalan requests.
Journal of Politeness Research.
19(1), pp. 1-29.
Available from: https://doi.org/10.1515/pr-2020-0033
-
Kleinberger, Ulla,
2022.
Murphy’s Law : kommunikative Schnittstellen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 111-119.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786675-007
-
Caldelari, Laura,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2810
-
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 11-30.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2022.
Pragmatic prosody development from 3 to 8 years of age : a cross-sectional study in Catalan [poster].
In:
Speech Prosody, Lisbon, Portugal, 23-26 May 2022.
-
Dreesen, Philipp; Stücheli-Herlach, Peter,
2022.
.
In:
Czachur, Waldemar; Hanus, Anna; Miller, Dorota, eds.,
Dyskurs, media, mulitimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego.
Wrocław:
Oficyna Wydawnicza Atut.
pp. 125-170.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-25816
-
Cangemi, Francesco; Dipino, Dalila; Garassino, Davide; Schmid, Stephan,
2022.
.
In:
Studi AISV 9.
Padova:
Italian Association for Speech Sciences (AISV).
pp. 35-50.
Available from: https://doi.org/10.17469/O2109AISV000002
-
Massey, Gary,
2022.
Journal of Translation Studies.
2(1), pp. 33-51.
Available from: https://doi.org/10.3726/JTS012022.3
-
Keel, Guido,
2022.
Renewing methodological approaches to media development research.
In:
The future of international media development, Dortmund, Germany, 24 June 2022.
-
Rosenberger Staub, Nicole,
2022.
Schulkommunikation fit machen für den digitalen Wandel (LZ 13.46)
.
In:
Regenthal, Gerhard; Schütte, Jan, eds.,
Öffentlichkeitsarbeit macht Schule : ein praxisorientiertes Handbuch zur Umsetzung von PR an Schulen.
Köln:
Carl Link Verlag.
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
Social Bots als Stimmen im Diskurs
.
In:
Gredel, Eva, ed.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 271-282.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110721447-014
-
Dreesen, Philipp,
2022.
.
In:
Bock, Bettina M.; Pappert, Steffen; Škerlavaj, Tanja, eds.,
Grenzgänge: Eine Spritztour durch Text-, Stil- und Zeichengefilde. Festschrift für Ulla Fix.
Berlin:
Frank & Timme.
pp. 73-78.
-
Hohenstein, Christiane; Lévy-Tödter, Magdalene,
2022.
.
In:
Hohenstein, Christiane; Hornung, Antonie, eds.,
Sprache und Sprachen in Institutionen und mehrsprachigen Gesellschaften.
Münster:
Waxmann.
pp. 353-391.
-
Bender, Michael; Bubenhofer, Noah; Dreesen, Philipp; Georgi, Christopher; Rüdiger, Jan Oliver; Vogel, Friedemann,
2022.
Techniken und Praktiken der Verdatung
.
In:
Gredel, Eva, ed.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 135-158.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110721447-007
-
Hohenstein, Christiane,
2022.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis : Sprachwandel
.
In:
Perrin, Daniel; ZHAW Angewandte Linguistik, eds.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 151-159.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786675-009
-
Gieshoff, Anne Catherine; Schuler, Martin,
2022.
The augmented interpreter : a pilot study on the use of augmented reality in interpreting.
In:
3rd HKBU International Conference on Interpreting : Interpreting and Technology, Hong-Kong (online), 7-9 December 2022.
-
Massey, Gary,
2022.
The didactics of professional translation : a success story?
.
In:
Franco Aixelá, Javier; Olalla-Soler, Christian, eds.,
50 years later : what have we learned after Holmes (1972) and where are we now?.
Las Palmas de Gran Canaria:
Ediciones ULPGC.
pp. 105-134.
Available from: https://doi.org/10.20420/1699.2022.646