Dr. Marcus Zimmer

Dr. Marcus Zimmer
ZHAW
School of Management and Law
Fachstelle Customer Management & e-Commerce
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Persönliches Profil
Tätigkeit an der ZHAW
Dozent Marketing mit Schwerpunkt Kundenbeziehungen
www.zhaw.ch/de/sml/institute-zentren/imm/ueber-uns/fachstellen/customer-management-e-commerce/
Lehrtätigkeit in der Weiterbildung
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
B2B Kundenbeziehungen, Service- und Solutionstrategien für Industrieunternehmen, Business Experimente, Dark Patterns und Deceptive Designs, Marketing und Technologie
Aus- und Fortbildung
CAS Higher & Professional Education, ZHAW
Promotion, Technische Universität München (DE)
Diplom-Kaufmann, Universität des Saarlandes, Saarbrücken (DE)
Diplom-Psychologe, Universität des Saarlandes, Saarbrücken (DE)
Beruflicher Werdegang
ETH Zürich, Senior Researcher
HEC Paris, Visiting Scholar (Stipendiat des BFHZ)
TU München, Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Villeroy & Boch Mettlach, Internationales Marketing
Mitglied in Netzwerken
Alumnus Marketing zwischen Theorie und Praxis
Projekte
- Large Language Models LLM (e.g. GPT) aaS in Marketing / Teammitglied / Projekt laufend
- Differenzierte Wirkung von Dark Patterns / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Die Wahrnehmung von Dark Patterns / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- Steasy – der mobile Mini-Steamer / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- SONEVA / Co-ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
- B2B Partner-Radar für Wildbiene + Partner / ProjektleiterIn / Projekt abgeschlossen
Publikationen
-
Zimmer, Marcus; v. Wangenheim, Florian; Salonen, Anna,
2022.
Marketing Review St. Gallen.
39(03), S. 22-28.
-
Salonen, Anna; Zimmer, Marcus; Keränen, Joona,
2021.
Theory development in servitization through the application of fsQCA and experiments.
International Journal of Operations & Production Management.
41(5), S. 746-769.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1108/IJOPM-08-2020-0537
-
Zimmer, Marcus; Salonen, Anna; v. Wangenheim, Florian,
2020.
Business solutions as market signals that facilitate product sales.
Industrial Marketing Management.
91, S. 30-40.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.07.014
-
Heierli, Reto; Hannich, Frank; Zimmer, Marcus; Zumstein, Darius; Oehninger, Fabian; Kaya, Tania; Oswald, Carmen; Rettenmund, Michèle,
2022.
Customer Management Studie 2022 : Trends, Daten und Nachhaltigkeit.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-2436
-
Zimmer, Marcus; Salonen, Anna; von Wangenheim, Florian,
2018.
Business solutions as signals.
In:
Institute for the Study of Business Markets (ISBM) Academic Conference 2018, Cambridge, Massachusetts, 8-9 August 2018.
-
Zimmer, Marcus; Salonen, Anna; Wangenheim, Florian,
2016.
Strategic value of solution business initiatives.
In:
Institute for the Study of Business Markets (ISBM) Academic Conference 2016 : Advances in Business-to-Business Marketing, Atlanta (USA), 3-4 August 2016.
-
Grohmann, Marcella; Zimmer, Marcus; von Wangenheim, Florian; Ulaga, Wolfgang,
2016.
In:
Institute for the Study of Business Markets Biennial Academic Conference 2016, Atlanta, Georgia, USA , 3-4 August 2016.
Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW
Zimmer, M. (2018): Digitalisierung in der Ostschweiz und Liechtenstein - Status Quo und zukünftige Potentiale, ETH Zürich, doi.org/10.3929/ethz-b-000323171
Zimmer, M., Salonen A., & v. Wangenheim F. (2017): Business Solutions As Signals, presented at the BMM-EMAC International Conference on Business Market Management, Graz, Austria.
v. Wangenheim F., Arnold, A., & Zimmer, M. (2016): "Die größten Fallstricke im Customer Relationship Management". FAZ ITK Verlagsspezial CRM.
Grohmann, M., Zimmer M., & v. Wangenheim F. (2016): Moving services from free to fee - Why is it so difficult and how can it still be done? Presented at the Thought Leaders in Service Marketing Strategy Conference, Paris, France.
Zimmer, M. & Salonen A. (2016): Stategic Value of Solution Business Initiatives, presented at the ISBM Academic Conference, Atlanta, GA, USA.
Grohmann, M., Zimmer M., & v. Wangenheim F. (2016): From Free to Fee: B2B Service Pricing. Proceedings of the Frontiers in Service Conference 2016, Bergen, Norway.
Zimmer, M., & v. Wangenheim F. (2014): Rethinking Transformation toward Business Solutions, presented at the ISBM Academic Conference, San Francisco, CA, USA.
Zimmer, M. (2013): Selling Solutions More Effectively – A Configurational Approach. Proceedings of the Frontiers in Service Conference, Taipei, Taiwan.
Zimmer, M. (2013): Proactivity and Reactivity in Solution Selling - A Configurational Approach Using Fuzzy Sets, presented at the Winter AMA Educators Conference, Las Vegas, NV, USA.
Schumann, J., Wünderlich N. & Zimmer, M.(2012): Culture's Impact on Customer Motivation to Engage in Professional Service Enactments. Schmalenbach Business Review, 64 (April), 141-165.
Goethe, I. & Zimmer, M. (2012): (Sub-) Optimal Tariff Choices for Electric Vehicles – Learning from the Mobile Communication Industry? presented at the Conference of Future Automotive Technology - Focus Electrobility, München, Germany.
Baumeister, C. & Zimmer, M. (2011): Adoption of Innovative Customer Solutions - Success through the Integration of Services? presented at the QUIS12 - International Research Symposium on Service Excellence in Management, Ithaca, NY, USA.
Pietsch, R., Zimmer, M., Lienkamp, M. & v. Wangenheim, F. (2011): Kooperative Konfrontation. E-Mobility aus Markt- und Entwicklersicht, presented at the ATK - Automobiltechnisches Kolloqium, München, Germany.
Zimmer, M. & Scholze, C. & v. Wangenheim F. (2010): Kundenbindungsmanagement von B2B-Lösungen, in: Woisetschläger, D., Michaelis, M., Eiting, A. & Backhaus, C. (Hrsg.): Marketing von Solutions. Innovative Ansätze und Best Practices, Wiesbaden.
Bock, C. & Zimmer, M. (2010): E-Mobilität - Der Weg vom Exoten zur Massenanwendung. Automobil Industrie 55(12), 92-94.
Zimmer M. (2010): Marktsegmentierung für E-Fahrzeuge am Beispiel MUTE, presented at the WZE-Kolloquium, München , Germany.
Zimmer, M. (2010): Market-driven vs. Market-driving Solution Innovativeness, presented at the Frontiers in Service Pre-Conference on Solution Innovations, Karlstad, Sweden.
Ulaga W. & Zimmer, M. (2010): Perceived Risk of Business Solutions, presented at the Frontiers in Service Conference, Karlstad, Sweden.
Zimmer, M & v. Wangenheim, F. (2009): A Framework of Solution-Orientated B2B-Relationships, presented at the QUIS11 - International Research Symposium on Service Excellence in Management, Wolfsburg, Germany.
Zimmer, M. & Scholze, C. & v. Wangenheim, F. (2009): Kundenbeziehungsmanagement im Lösungsgeschäft, presented at the Dortmunder Forum Technisches Management, Dortmund, Germany.
Zimmer, M. & v. Wangenheim, F. (2009): Describing Solution-Orientated B2B-Relationships, presented at the ISSS - International Symposium on Services Sciences, Leipzig, Germany.
Scherer, A., Zimmer, M. & v. Wangenheim, F. (2009): Kundenintegration bei internationalen Dienstleistungen. Theoretische Einordnung, Motive und Herausforderungen, in: D. Holtbrügge, H. H. Holzmüller & F. v. Wangenheim (Hrsg.): Management internationaler Dienstleistungen mit 3K, Wiesbaden.
Zimmer, M., Scherer, A. & v. Wangenheim, F. (2009): Kundenintegration und Konfiguration in der Marktforschungsbranche. Data-Information-Knowledge, in: D. Holtbrüge, H. H. Holzmüller & F. v. Wangenheim (Hrsg.): Management internationaler Dienstleistungen mit 3K, Wiesbaden.
Zimmer, M. & v. Wangenheim, F., (2008): From Component to Solution Selling – Potential Development Paths, presented at the AMA Winter 2008 Educators’ Conference, Austin, Texas, USA.