Prof. Dr. Steffen Müller

Prof. Dr. Steffen Müller
ZHAW
School of Management and Law
Centre of Behavioral Insights & Pricing
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Work at ZHAW
Management role
Head, Center for Behavioral Marketing
Position at the ZHAW
Senior Lecturer for Marketing
www.zhaw.ch/imm
Professional development teaching
Education and Continuing education
Expertise and research interests
Online Reputation Management, Pricing, Customer Relationship Management (CRM), Net Promoter Score (NPS), Conjoint Measurement, Market Research
Professional milestones
Hilti AG, Schaan, Liechtenstein, Vice President Corporate Market Research
Siemens AG, Nürnberg, Germany, Senior Marketing Consultant
The Boston Consulting Group GmbH, München, Germany, Associate
Educational background
Dipl.-Kfm., 2001, University of Mannheim, Germany
Dr. rer. pol., 2005, University of Erlangen-Nürnberg, Germany
Membership of networks
Projects
- Pricing von Zusatzfunktionen / Project co-leader / Project completed
- Preisanalyse im Lebensmittelhandel / Project co-leader / Project completed
- Dynamic Pricing in der Hotelbranche / Project co-leader / Project completed
- Product-Market-Fit und Pricing für innovative magnetische Schachtabdeckungen / Project co-leader / Project completed
- Zielgruppenprofile in der Tabakprävention / Project co-leader / Project completed
- Baseline measurement for continuous brand tracking / Project leader / Project completed
- Conjointanalyse zur Optimierung des Sortiments für einen Lebensmittelhändler / Project leader / Project completed
- International market-potential analysis / Project leader / Project completed
- (Nicht-)Besucher:innen-Forschung: Technorama on Tour / Team member / Project completed
- Status quo, Entwicklungen und Trends im schweizerischen Lebensmittelhandel: eine Analyse unter besonderer Berücksichtigung der Auswirkungen des Markteintritts von Lidl Schweiz vor zehn Jahren / Project co-leader / Project completed
Publications
-
Müller, Steffen; Heim, Nina; Matthys, Stefan,
2022.
Marketing Review St. Gallen.
39(01), pp. 10-15.
-
Heim, Nina; Müller, Steffen; Lenggenhager, Vera Nina; Weiss, Flurina,
2021.
Marketing Review St. Gallen.
38(1), pp. 888-894.
-
Heim, Nina; Müller, Steffen; Grob, Lea,
2019.
Akzeptanz von Dynamic Pricing : eine Untersuchung am Beispiel von Schweizer Skigebieten.
Marketing Review St. Gallen.
36(5), pp. 40-47.
-
Beinert, Markus; Struik, Arie; Müller, Steffen,
2017.
Welche Produkteigenschaften begeistern Kunden? : eine Analyse von Online Reviews.
Marketing Review St. Gallen.
34(1), pp. 68-75.
-
Diller, Hermann; Beinert, Markus; Ivens, Björn; Müller, Steffen,
2020.
Pricing : Prinzipien und Prozesse der betrieblichen Preispolitik.
5., überarbeitete Auflage.
Stuttgart:
Kohlhammer.
ISBN 978-3-17-034892-9.
-
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, eds.,
2018.
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
1. Auflage.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
ISBN 978-3-7910-4313-5.
-
Müller, Steffen; Fuchs, Rainer; Graf, Sandro; Klaas, Michael,
2015.
1. Auflage.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
SML essentials ; 4.
ISBN 978-3-7281-3701-2.
-
Müller, Steffen,
2006.
Bonusprogramme als Instrumente des Beziehungsmarketing : eine theoretische und empirische Analyse.
1. Auflage.
Nürnberg:
Wissenschaftliche Gesellschaft für Innovatives Marketing.
Schriften zum Innovativen Marketing ; 15.
ISBN 978-3-933286-14-7.
-
Rüeger, Brian; Klaas, Michael; Müller, Steffen; Graf, Sandro,
2022.
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 267-285.
-
Müller, Steffen,
2022.
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 52-66.
-
Harren, Benjamin; Seiler, Roger; Müller, Steffen,
2019.
Augmented Reality und Virtual Reality im Premium- und Luxus-Retail
.
In:
Digitalisierung in der Praxis : so schaffen KMU den Weg in die Zukunft.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 183-195.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-658-26137-5_12
-
Müller, Steffen; Struik, Arie; Beinert, Markus,
2018.
Identifikation von Begeisterungsfaktoren durch Online Reviews : das Beispiel alaTest
.
In:
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, eds.,
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
pp. 133-142.
-
Müller, Steffen,
2017.
.
In:
Lucco, Andreas; Rüeger, Brian; Fuchs, Rainer; Ergenzinger, Rudolf; Thommen, Jean-Paul, eds.,
Marketing : Konzepte - Instrumente - Aufgaben.
Zürich:
Versus.
pp. 40-53.
-
Müller, Steffen; Seiler, Roger; Völkle, Melanie,
2021.
Measuring emotions in customer relationships : can NEV replace NPS? [paper].
In:
Proceedings of the European Marketing Academy.
50th Annual European Marketing Academy Conference (EMAC), Madrid, Spain (online), 25-28 May 2021.
European Marketing Academy.
pp. 94506.
Available from: http://proceedings.emac-online.org/pdfs/A2021-94506.pdf
-
Furchheim, Pia; Collenberg, Anja; Müller, Steffen,
2021.
In:
Proceedings of the European Marketing Academy.
50th Annual European Marketing Academy Conference (EMAC), Madrid, Spain (online), 25-28 May 2021.
European Marketing Academy.
pp. 94497.
Available from: http://proceedings.emac-online.org/pdfs/A2021-94497.pdf
-
Berger, Verena; Müller, Steffen; Seiler, Roger,
2019.
Should manufacturers use food labels? : the case of chocolate [paper].
In:
48th Annual European Marketing Academy Conference (EMAC), Hamburg, Germany, 27-28 May 2019.
European Marketing Academy.
Available from: http://proceedings.emac-online.org/pdfs/A2019-8396.pdf
-
Seiler, Roger; Müller, Steffen; Beinert, Markus,
2019.
In:
Proceedings of the European Marketing Academy.
48th Annual European Marketing Academy Conference (EMAC), Hamburg, Germany, 27-28 May 2019.
European Marketing Academy.
pp. 8468.
Available from: http://proceedings.emac-online.org/pdfs/A2019-8468.pdf
-
Müller, Steffen; Beinert, Markus; Seiler, Roger,
2017.
Identifying product features that delight customers : are online reviews and surveys comparable? [paper].
In:
46th EMAC Annual Conference 2017, Groningen, Niederlande, 23.-26. Mai 2017.
The European Marketing Academy.
-
Hein, Daniel; Ivens, Björn; Müller, Steffen,
2015.
Customer acceptance tests and new product success : an application of QCA in innovation research [paper].
In:
Collaboration in research.
44th Conference of the European Marketing Academy, Leuven, Belgium, 26-29 May 2015.
European Marketing Academy.
-
Müller, Steffen,
2009.
How to design loyalty programs : a conjoint analytical approach [paper].
In:
38th EMAC Annual Conference 2009, Nantes, France, 26-29 May 2009.
European Marketing Academy.
-
Müller, Steffen; Collenberg, Anja; Furchheim, Pia,
2021.
Jedem Review seine gezielte Antwort.
htr hotelrevue.
2021(06), pp. 7.
-
Furchheim, Pia; Collenberg, Anja; Müller, Steffen,
2021.
Taking the conversation offline? : the impact of response strategies on potential hotel guests [paper].
In:
2021 AMS Virtual Conference - Annual Conference World Marketing Congress, online, 1-4 June 2021.
-
Coray, Giacun Alexander; Müller, Steffen; Heim, Nina,
2020.
Wie die Speisekarte den Kauf steuert.
htr hotelrevue.
2020(18), pp. 8.
-
Müller, Steffen; Heim, Nina,
2020.
In der Schweiz fühlt sich der Gast sicher.
htr hotelrevue.
2020(11), pp. 5.
-
Müller, Steffen; Klaas, Michael; Collenberg, Anja; Rozumowski, Anna; Lenggenhager, Vera Nina,
2020.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20910
-
Müller, Steffen,
2020.
Online-Feedback ist nur halbe Wahrheit.
htr hotel revue.
2020(6), pp. 8.
-
Ackermann, Kurt Alexander; Heim, Nina; Collenberg, Anja; Lenggenhager, Vera Nina; Müller, Steffen; Furchheim, Pia,
2020.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20571
-
Müller, Steffen; Furchheim, Pia,
2019.
Freundlich bleiben zahlt sich aus.
htr hotelrevue.
2019(24), pp. 8.
-
Heierli, Reto; Furchheim, Pia; Hannich, Frank; Rüeger, Brian; Crowden, Catherine; Fuchs, Rainer; Suvada, Adrienne; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Bächler, Jesse; Kotowski, Wolfgang; Barth, Linard; Stallone, Valerio; Dietrich, Dennis; Caleta, Marija,
2019.
Komplexität und Dynamik im Marketing : Swiss Marketing Leadership Studie 2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-18748
-
Müller, Steffen; Heim, Nina; Collenberg, Anja,
2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20096
-
Müller, Steffen; Merkli, Daphne,
2017.
Collaborative Competitive Intelligence.
Competence.
2017(8), pp. 14-15.
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Müller, Steffen; Kübler, David Lucien; Barth, Linard; Haarmann, Jens,
2017.
Swiss Marketing Leadership Studie 2017 : Emotionen in einer digitalisierten Welt.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20097
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Klaas, Michael; Müller, Steffen; Rauch, Martina; Bissig, Patrick; Kübler, David Lucien,
2016.
Swiss Marketing Leadership Studie 2016 : digitale Transformation im Marketing.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3391
-
Müller, Steffen; Seiler, Roger; Beinert, Markus,
2016.
What drives loyalty program perception? : a cross-country analysis [paper].
In:
EMAC 2016, Oslo, Schweden, 24.-27. Mai 2016.
-
Müller, Steffen; Beinert, Markus,
2016.
Which product features delight customers? : an analysis of online reviews [paper].
In:
EMAC 2016, Oslo, Schweden, 24.-27. Mai 2016.
-
Müller, Steffen; Farese, Crisanto,
2015.
Bessere Beziehungen durch Feedbacksysteme.
KMU Magazin.
2015(12), pp. 46-48.
Available from: https://www.kmu-magazin.ch/wissen/marketing-vertrieb/bessere-beziehungen-durch-feedbacksysteme
-
Müller, Steffen; Graf, Sandro,
2015.
Costumer Insight Manager : interne Spezialisten im Dienste der Marktforschung
.
In:
Jobprofile im Marketing.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
pp. 7-18.
SML essentials ; 4.
-
Müller, Steffen; Fuchs, Rainer,
2015.
Product Manager : Anwälte der Kundschaft an der Schnittstelle zur Entwicklungsabteilung
.
In:
Jobprofile im Marketing.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
pp. 19-29.
SML essentials ; 4.
-
Müller, Steffen; Klaas, Michael,
2015.
Social Media Manager : Markenbotschafter im Internet
.
In:
Müller, Steffen, ed.,
Jobprofile im Marketing.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
pp. 59-67.
SML essentials ; 4.
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Forestier, Céline; Müller, Steffen; Vogt, Helen; Seiler, Roger; Kubli, Carolina; Kübler, David Lucien,
2015.
Swiss Marketing Leadership Studie 2015 : Status Quo und Trends in Schweizer Unternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-5027
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Müller, Steffen,
2015.
Handelszeitung.
2015(35), pp. 59.
-
Hannich, Frank; Rüeger, Brian; Scherrer, Corinne; Gehring, Bettina; Seiler, Roger; Müller, Steffen; Hüttermann, Marcel; Kübler, David Lucien; Stadelmann, Martin,
2014.
Swiss CRM 2014: Einsatz und Trends in Schweizer Unternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-963
-
Müller, Steffen; Ivens, Björn Sven,
2010.
The impact of supplier satisfaction on relationship growth : an exploratory study.
Working Paper Series
; 004.
Bamberg:
Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
-
Diller, Hermann; Müller, Steffen,
2006.
Lohnen sich Bonusprogramme? : eine Analyse auf Basis von Paneldaten.
Marketing: Zeitschrift für Forschung und Praxis.
28(2), pp. 135-150.
Available from: https://doi.org/10.15358/0344-1369-2006-2-135
-
Furchheim, Pia; Müller, Steffen; Sponagel, Claudio; Collenberg, Anja,
2019.
“Dear Monica, thank you for your review” : the impact of hotel responses to online reviews.
In:
Proceedings of the EMAC 48th Annual Conference.
EMAC 48th Annual Conference, Hamburg, Germany, 28-31 May 2019.
EMAC.
-
Seiler, Roger; Müller, Steffen; Herzog, Clemens,
2018.
Choice overload In the airline industry : a web experiment on booking flights online.
In:
47th EMAC Annual Conference, Glasgow, Scotland, 29 May - 1 June 2018.
-
Müller, Steffen; Seiler, Roger,
2018.
In:
47th EMAC Annual Conference, Glasgow, Scotland, 29 May - 1 June 2018.
-
Müller, Steffen,
2013.
Using voice of the customer programs to improve customer loyalty : the example hilti.
In:
Gartner Customer Strategies & Technologies Summit 2013, London, United Kingdom, 5.-6. Juni 2013.
-
Müller, Steffen; Lütke, Verena,
2008.
Marketing events : determinants and consequences of participant satisfaction.
In:
37th European Marketing Academy Conference, Brighton, United Kingdom, 27-30 May 2008.
-
Müller, Steffen,
2007.
Loyality programs and customer loyality : a panel data analysis.
In:
36th European Marketing Academy Conference, Reykjavik, Iceland, 22-25 May 2007.
-
Müller, Steffen; Pietrzyk, Sabine,
2004.
Loality program benefits : measurement, determinants, impact.
In:
33rd European Marketing Academy Conference, Murcia, Spain, 18-21 May 2004.