Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
2022.
Das Smartphone als Chance im Alltag von Jugendlichen.
In:
Erfahrungsaustausch- und Impulstagung für Lehrpersonen im Kanton Zürich zum Thema „Endlosschlaufe Medien. Wer ist denn hier (nicht) medienkompetent?“, Horgen, Schweiz, 4. November 2022.
-
2022.
Die Psychologie hinter Fake Facts und Verschwörungserzählungen.
In:
Raum für Psychologie, Zürich, Schweiz, 25. Oktober 2022.
-
2022.
In:
ZHAW bildet! Neue Lehr- und Lernkonzepte, Winterthur, Schweiz, 5. Juli 2022.
-
2022.
"Ein Bild ist mehr als ein Bild" : Elemente der Bildtheorie von Christian Doelker.
In:
SACM Annual Conference / SGKM Jahrestagung 2022, Zürich, Schweiz, 21.-22. April 2022.
-
Waller, Gregor; Bernath, Jael,
2022.
Digitale Medien bei Vorschulkindern und Zusammenhänge mit ihrer Gesundheit [paper].
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM-SACM): Die visuelle und audiovisuelle Wende im Zeitalter der Bildschirmmedien, Zürich, 21.-22. April 2022.
-
2022.
Medienumgang von Kindern und Jugendlichen in der Schweiz : aktuelle Befunde und Trends.
In:
DVS-Tagung Gesundheitsförderung, Luzern, Schweiz, 30. März 2022.
-
Hengartner, Michael P.; Waller, Gregor; von Wyl, Agnes,
2022.
Frontiers in Public Health.
10(828584).
Available from: https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.828584
-
2022.
Bedingungen und Effekte von Schadenfreude im Medienkontext.
In:
67. Jahrestagung des Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, online, 22.-24. Februar 2022.
-
2022.
Ein Einblick in die Medienwelt von Schweizer Jugendlichen : Präsentation der JAMES Studie 2020.
In:
Fachtagung «Musik(unterricht) im Zeitalter der Digitalisierung», PH Bern, Schweiz, 18. Juni 2022.
-
2022.
Ein Einblick in die Medienwelt von Schweizer Jugendlichen : Präsentation der JAMES Studie 2020.
In:
Dreitageblock 2022 „Schulen in einer digitalen Welt“, Basel, Schweiz, 12. April 2022.
-
2022.
-
2022.
Fachinput zum JAMESfocus «Rückblick auf ein Jahrzehnt Jugendmedienforschung».
In:
Weiterbildungstag Swisscom, Bern, Schweiz, 27. April 2022.
-
2022.
In:
Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Medienpädagogik, Hamburg, Deutschland, 6.-7. Oktober 2022.
-
Külling, Céline; Waller, Gregor; Suter, Lilian; Willemse, Isabel; Bernath, Jael; Skirgaila, Patricia; Streule, Pascal; Süss, Daniel,
2022.
JAMES : Jugend, Aktivitäten, Medien – Erhebung Schweiz.
Zürich:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-26216
-
Suter, Lilian; Klopfenstein Frei, Nadine,
2022.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM-SACM): Die visuelle und audiovisuelle Wende im Zeitalter der Bildschirmmedien, Zürich, 21.-22. April 2022.