Publications in Applied Linguistics
The research results at the School of Applied Linguistics are published on a regular basis in scientific articles in books and (peer-reviewed) academic journals.
-
Dipino, Dalila; Filipponio, Lorenzo; Garassino, Davide,
2022.
Manifestazioni della quantità vocalica nella Liguria centro-occidentale : tipologia e metodologia
.
In:
Baranzini, Laura; Casoni, Matteo; Cristopher, Sabine, eds.,
Linguisti in contatto 3 : ricerche di linguistica italiana in Svizzera e sulla Svizzera.
Bellinzona:
Osservatorio linguistico della Svizzera italiana.
pp. 17-37.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-26930
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
.
In:
Backes, Uwe; Gallus, Alexander; Jesse, Eckhard; Thieme, Tom, eds.,
Jahrbuch Extremismus & Demokratie (E & D).
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 237-254.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748936930-237
-
Hübscher, Iris; Sánchez-Conde, Cristina; Borràs-Comes, Joan; Vincze, Laura; Prieto, Pilar,
2022.
Multimodal mitigation : how facial and body cues index politeness in Catalan requests.
Journal of Politeness Research.
19(1), pp. 1-29.
Available from: https://doi.org/10.1515/pr-2020-0033
-
2022.
Murphy’s Law : kommunikative Schnittstellen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 111-119.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786675-007
-
Caldelari, Laura,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2810
-
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 11-30.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2022.
Pragmatic prosody development from 3 to 8 years of age : a cross-sectional study in Catalan [poster].
In:
Speech Prosody, Lisbon, Portugal, 23-26 May 2022.
-
Dreesen, Philipp; Stücheli-Herlach, Peter,
2022.
.
In:
Czachur, Waldemar; Hanus, Anna; Miller, Dorota, eds.,
Dyskurs, media, mulitimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego.
Wrocław:
Oficyna Wydawnicza Atut.
pp. 125-170.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-25816
-
Cangemi, Francesco; Dipino, Dalila; Garassino, Davide; Schmid, Stephan,
2022.
.
In:
Studi AISV 9.
Padova:
Italian Association for Speech Sciences (AISV).
pp. 35-50.
Available from: https://doi.org/10.17469/O2109AISV000002
-
Massey, Gary,
2022.
Journal of Translation Studies.
2(1), pp. 33-51.
Available from: https://doi.org/10.3726/JTS012022.3
-
2022.
Renewing methodological approaches to media development research.
In:
The future of international media development, Dortmund, Germany, 24 June 2022.
-
2022.
Schulkommunikation fit machen für den digitalen Wandel (LZ 13.46)
.
In:
Regenthal, Gerhard; Schütte, Jan, eds.,
Öffentlichkeitsarbeit macht Schule : ein praxisorientiertes Handbuch zur Umsetzung von PR an Schulen.
Köln:
Carl Link Verlag.
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
Social Bots als Stimmen im Diskurs
.
In:
Gredel, Eva, ed.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 271-282.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110721447-014
-
2022.
.
In:
Bock, Bettina M.; Pappert, Steffen; Škerlavaj, Tanja, eds.,
Grenzgänge: Eine Spritztour durch Text-, Stil- und Zeichengefilde. Festschrift für Ulla Fix.
Berlin:
Frank & Timme.
pp. 73-78.
-
Hohenstein, Christiane; Lévy-Tödter, Magdalene,
2022.
.
In:
Hohenstein, Christiane; Hornung, Antonie, eds.,
Sprache und Sprachen in Institutionen und mehrsprachigen Gesellschaften.
Münster:
Waxmann.
pp. 353-391.
-
Bender, Michael; Bubenhofer, Noah; Dreesen, Philipp; Georgi, Christopher; Rüdiger, Jan Oliver; Vogel, Friedemann,
2022.
Techniken und Praktiken der Verdatung
.
In:
Gredel, Eva, ed.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 135-158.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110721447-007
-
2022.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis : Sprachwandel
.
In:
Perrin, Daniel; ZHAW Angewandte Linguistik, eds.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 151-159.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786675-009
-
Gieshoff, Anne Catherine; Schuler, Martin,
2022.
The augmented interpreter : a pilot study on the use of augmented reality in interpreting.
In:
3rd HKBU International Conference on Interpreting : Interpreting and Technology, Hong-Kong (online), 7-9 December 2022.
-
Massey, Gary,
2022.
The didactics of professional translation : a success story?
.
In:
Franco Aixelá, Javier; Olalla-Soler, Christian, eds.,
50 years later : what have we learned after Holmes (1972) and where are we now?.
Las Palmas de Gran Canaria:
Ediciones ULPGC.
pp. 105-134.
Available from: https://doi.org/10.20420/1699.2022.646
-
Massey, Gary; Huertas-Barros, Elsa; Katan, David, eds.,
2022.
The human translator in the 2020s.
Abingdon:
Routledge.
ISBN 978-1-032-11314-2.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781003223344
-
Massey, Gary; Huertas Barros, Elsa; Katan, David,
2022.
The human translator in the 2020s : an introduction
.
In:
Massey, Gary; Huertas Barros, Elsa; Katan, David, eds.,
The human translator in the 2020s.
Abingdon:
Routledge.
pp. 1-10.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781003223344-1
-
Hubscher-Davidson, Séverine; Lehr, Caroline, eds.,
2022.
The psychology of translation : an interdisciplinary approach.
Milton:
Routledge.
ISBN 9780367690595.
-
2022.
The role of semi-responsive answers for relationship building in coaching
.
In:
Scarvaglieri, Claudio; Graf, Eva-Maria; Spranz-Fogasy, Thomas, eds.,
Relationships in organized helping : analyzing interaction in psychotherapy, medical encounters, coaching and in social media.
Amsterdam:
John Benjamins.
pp. 151-170.
Pragmatics & Beyond New Series ; 331.
Available from: https://doi.org/10.1075/pbns.331.07win
-
Weber, Wibke; Rall, Hans-Martin,
2022.
The semiotic work design can do : a multimodal approach to visual storytelling
.
In:
Ernst, Jutta; Scheiding, Oliver; von Hoff, Dagmar, eds.,
Periodical studies today : multidisciplinary analyses.
Leiden:
Brill.
pp. 187-204.
Studies in periodical cultures ; 1.
-
2022.
.
In:
Garassino, Davide; Jacob, Daniel, eds.,
When data challenges theory : unexpected and paradoxical evidence in information structure.
Amsterdam:
John Benjamins.
pp. 271-304.
Available from: https://doi.org/10.1075/la.273.09gar
-
Massey, Gary,
2022.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2021(114), pp. 31-45.
Available from: https://doi.org/10.5169/seals-1030136
-
Massey, Gary; Bogucki, Lukasz; Kornacki, Michal,
2022.
Translation, meaning and the duo colloqium : contextuality in translation and interpreting
.
In:
Kornacki, Michal; Massey, Gary, eds.,
Contextuality in translation and interpreting.
Berlin:
Peter Lang.
pp. 7-19.
Available from: https://doi.org/10.3726/b19912
-
Garassino, Davide; Jacob, Daniel,
2022.
When data challenges theory : the analysis of information structure and its paradoxes
.
In:
Garassino, Davide; Jacob, Daniel, eds.,
When data challenges theory : unexpected and paradoxical evidence in information structure.
Amsterdam:
John Benjamins.
pp. 1-36.
Available from: https://doi.org/10.1075/la.273.00gar
-
Garassino, Davide; Jacob, Daniel, eds.,
2022.
When data challenges theory : unexpected and paradoxical evidence in information structure.
Amsterdam:
John Benjamins.
Linguistik Aktuell/Linguistics Today (LA) ; 273.
ISBN 978-90-272-1080-7.
Available from: https://doi.org/10.1075/la.273
-
Fegble, Tanja,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2812
-
Massey, Gary; Ehrensberger-Dow, Maureen,
2022.
Wisdom in practice : phronesis and co-emergent learning in translator education
.
In:
Abels, Katja; Hansen-Schirra, Silvia; Oster, Katharina; Schäffer, Moritz J.; Signer, Sarah; Wiedmann, Markus, eds.,
Re-thinking translator education : in honour of Don Kiraly's social constructivist approach.
Berlin:
Frank & Timme.
pp. 15-28.
Sprachen lehren – Sprachen lernen ; 13.
-
2022.
Wo es Unterricht ohne Noten gibt : Fallbeispiel 2 : Bilingual School Obersee
.
In:
Nölte, Björn; Wampfler, Philippe, eds.,
Eine Schule ohne Noten : neue Wege zum Umgang mit Lernen und Leistung.
Bern:
hep.
pp. 23-25.
-
Hohenstein, Christiane; Hornung, Antonie,
2022.
.
In:
Hohenstein, Christiane; Hornung, Antonie, eds.,
Sprache und Sprachen in Institutionen und mehrsprachigen Gesellschaften.
Münster:
Waxmann.
pp. 9-20.
-
Krasselt, Julia; Dreesen, Philipp,
2022.
.
In:
Gürtler, Christian; Prinzing, Marlies; Zeilinger, Thomas, eds.,
Streitkulturen : medienethische Perspektiven auf gesellschaftliche Diskurse.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 95-112.
Kommunikations- und Medienethik ; 18.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748911098
-
Stücheli-Herlach, Peter; Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
Öffentliche Diskurse modellieren und simulieren : Wege der transdisziplinären Diskurslinguistik.
Zeitschrift für Diskursforschung.
10(2), pp. 245-256.
Available from: https://doi.org/10.3262/ZFD2202245
-
2022.
„Ich ha das Buech glost“ : Literacy und Literacies
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 63-71.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786675-006
-
2021.
Mit Kreativer Agilität organisationale Transformationsprozesse gestalten.
Language matters - Blog für Sprache und Kommunikation.
Available from: https://blog.zhaw.ch/languagematters/2021/12/23/kreative-agilitaet/
-
Winter, Bodo; Oh, Grace Eunhae; Hübscher, Iris; Idemaru, Kaori; Brown, Lucien; Prieto, Pilar; Grawunder, Sven,
2021.
Philosophical Transactions of the Royal Society B.
376(1840), pp. 20200400.
Available from: https://doi.org/10.1098/rstb.2020.0400
-
Madlener-Charpentier, Karin; Liste Lamas, Elsa,
2021.
Path under construction : Herausforderungen beim Erwerb von Bewegungsereignissen im Deutschen.
In:
“Der Weg ist das Ziel” – Constructing Paths in (L1 and L2) German, Universität Basel, 17. Dezember 2021.
-
Delorme Benites, Alice; Cotelli Kureth, Sara; Lehr, Caroline; Steele, Elizabeth,
2021.
In:
Zoghlami, Naouel; Brudermann, Cédric; Sarré, Cedric; Grosbois, Muriel; Bradley, Linda; Thouësny, Sylvie, eds.,
CALL and professionalisation: short papers from EUROCALL 2021.
EUROCALL 2021 : CALL & Professionalisation, Paris (online), 25-27 August 2021.
Research-publishing.net.
pp. 80-87.
Available from: https://doi.org/10.14705/rpnet.2021.54.1313
-
Mahlow, Cerstin; Hediger, Andreas,
2021.
Education as loosely coupled system of technology and pedagogy.
On Education.
4(12).
Available from: https://doi.org/10.17899/on_ed.2021.12.7
-
Bonfadelli, Heinz; Meier, Werner A.; Wyss, Vinzenz,
2021.
Studies in Communication Sciences.
21(2), pp. 389-393.
Available from: https://doi.org/10.24434/j.scoms.2021.02.022
-
Massey, Gary; Ehrensberger-Dow, Maureen,
2021.
Available from: https://www.youtube.com/watch?v=Hzw6TR-Rah8
-
Riediger, Hellmut; Galati, Gabriele,
2021.
La traduzione nell’era della NMT : nuove funzioni, nuove competenze, nuova formazione [poster].
In:
#Translating Europe Workshop "L’intelligenza artificiale per la traduzione: verso una nuova progettazione didattica?", online, 3 Dicembre 2021.
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2021.
Descripteurs supplémentaires : compétences spécifiques aux langues des signes
.
In:
Cadre Européen Commun de Référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer.
Strasbourg:
Conseil de l’Europe.
pp. 282-284.
Available from: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270#PREMS%20026421-CECR_FR_A4
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
In:
Eingeladener Vortrag bei der Forschungsgruppe „Usage-based Linguistics, Second Language Learning and Teaching“, Universität Bergen, Norwegen, 3. Dezember 2021.
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2021.
Échelles de descripteurs du CECR : compétences spécifiques aux langues des signes
.
In:
Cadre Européen Commun de Référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer.
Strasbourg:
Conseil de l’Europe.
pp. 149-175.
Available from: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270#PREMS%20026421-CECR_FR_A4
-
Keel, Guido; Dingerkus, Filip; Schuler, Martin,
2021.
Native Ads erkennen und beurteilen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-23651
-
Riediger, Hellmut,
2021.
La professione del traduttore : luoghi e strumenti di ieri e di oggi.
In:
La Fabbrica dei classici. La Traduzione delle Letterature Straniere e l'editoria milanese (1950-2021), Milano, 24 Novembre 2021.
Available from: https://www.youtube.com/watch?v=OIdMZ-fw7NY
-
Gieshoff, Anne Catherine; Lehr, Caroline; Hunziker Heeb, Andrea,
2021.
Stress, cognitive, emotional and ergonomic demands in interpreting and translation.
Cognitive Linguistic Studies.
8(2), pp. 404-439.
Available from: https://doi.org/10.1075/cogls.00084.gie