Publications
Publications and projects according to DDC 418.0071: Language teaching
-
Delorme Benites, Alice; Lehr, Caroline,
2022.
Machine translation literacy für den DaF/DaZ-Unterricht : Chancen und Herausforderungen.
In:
Ledafis Jahrestagung, Basel, 6.-7. Mai 2022.
-
Massey, Gary,
2022.
-
Hohenstein, Christiane; Konstantinidou, Liana; Opacic, Aleksandra,
2022.
Diversität und Gender im DaZ-Unterricht für erwachsene Migrant*innen
.
In:
Freese, Anika; Völkel, Oliver Niels, eds.,
Gender_Vielfalt_Sexualität(en) im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache.
München:
Iudicium.
pp. 217-230.
LiKuM - Literatur, Kultur und Medien in Deutsch als Fremd- und Zweitsprache ; 4.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-24819
-
Delorme Benites, Alice; Lehr, Caroline,
2022.
Neural machine translation and language teaching : possible implications for the CEFR.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2021(114), pp. 47-66.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-24716
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 67-98.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Madlener-Charpentier, Karin; Behrens, Heike,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 31-64.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 11-30.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Massey, Gary,
2022.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2021(114), pp. 31-45.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-24729
-
Konstantinidou, Liana; Stadler, Ursula,
2021.
.
In:
Cunningham, Clare; Hall, Christopher J., eds.,
Vulnerabilities, Challenges and Risks in Applied Linguistics.
Bristol:
Multilingual Matters.
pp. 149-161.
-
Siddiqa, Aisha; Whyte, Shona,
2021.
Language Teaching Research.
Available from: https://doi.org/10.1177/13621688211064932
-
Hohenstein, Christiane; Konstantinidou, Liana; Opacic, Aleksandra,
2021.
.
In:
Harden, Theo; Witte, Arnd, eds.,
Rethinking Intercultural Competence: Theoretical Challenges and Practical Issues.
Oxford:
Peter Lang.
pp. 179-196.
Intercultural Studies and Foreign Language Learning ; 22.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
In:
3. Studientag Sprachpraxis und Fachdidaktik, Humboldt-Universität zu Berlin, 18. Januar 2021.
-
Opacic, Aleksandra; Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hohenstein, Christiane,
2020.
Diversität und Gender im DaZ-Unterricht für erwachsene Migrantinnen und Migranten.
In:
Onlinetagung "gender_vielfalt_sexualität(en) im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache", Berlin, 6.-7. November 2020.
-
Kavanagh, Morgan; Delorme Benites, Alice; Ehrensberger-Dow, Maureen; Massey, Gary; Schaub-Torsello, Romina,
2020.
Language and human factors : growing digital together.
In:
Applied linguistics in the digital age : conference of the Swiss association for applied linguistics, Neuchâtel, 12-14 February 2020.
-
Opacic, Aleksandra; Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hohenstein, Christiane,
2019.
Rethinking intercultural competence in foreign and second language classrooms.
In:
International Conference on INTERCULTURAL COMPETENCE: A CONCEPT IN NEED OF RETHINKING?, Maynooth University, Ireland, 6-7 September 2019.
-
Opacic, Aleksandra; Konstantinidou, Triantafyllia Liana,
2019.
Diversität und Gender im DaZ-Unterricht.
Available from: https://www.zhaw.ch/de/linguistik/forschung/deutsch-als-fremd-zweitsprache/gender-und-diversitaet-im-daz-unterricht/
-
Delorme Benites, Alice,
2019.
La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université.
Synergies France.
2018(12), pp. 99-116.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-5016
-
Winkler, Oliver,
2019.
In:
Raitaniemi, M.; Acke, H.; Helin, I.; Schlabach, J.; Schmidt, C.; Wagner, D.; Zichel-Wessalowski, J., eds.,
Die vielen Gesichter der Germanistik : Finnische Germanistentagung 2017.
Finnische Germanistentagung, Turku, Finnland, 7.-9. Juni 2017.
Berlin:
Peter Lang.
pp. 67-88.
Finnische Beiträge zur Germanistik ; 37.
Available from: https://doi.org/10.3726/b15195
-
Suter Reich, Virginia; Konstantinidou, Triantafyllia Liana,
2018.
Durch Mitreden für Diversität im DaF/DaZ-Unterricht sensibilisieren.
In:
7. Gesamtschweizerische Tagung für Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer, Bern, 15.-16. Juni 2018.
-
Delorme Benites, Alice,
2017.
Accompagner l'autonomie grâce à des outils numériques.
In:
Accompagner et découvrir des pratiques pédagogiques en langues à l'université, Pôle d'Élaboration des Ressources Linguistiques, Paris, France, 15-18 November 2017.
-
Winkler, Oliver; Fernando, Daniela,
2017.
Kommunikationsunterricht im Ingenieurstudium - Quo vadis?
.
In:
Kleinberger, Ulla; Perrin, Daniel, eds.,
Doing applied linguistics : enabling transdisciplinary communication.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 1-8.
De Gruyter Collection ; 1.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4100
-
Delorme Benites, Alice,
2017.
La Grammaire dans le bon sens?.
In:
Colloque International: Quelle formation grammaticale pour de futurs traducteurs? Mons, Belgique, 9-10 Mars 2017.
-
Suter Reich, Virginia; Forster-Heinzer, Sarah; Konstantinidou, Triantafyllia Liana,
2017.
Berufsethos von Sprachkursleitenden im Integrationsbereich.
In:
GAL-Forschungsfokus Geflüchtete : 2. Arbeitstreffen.
2. Arbeitstreffen GAL-Forschungsfokus Geflüchtete, Darmstadt, 10.-11. Februar 2017.
-
Gautschi, Curtis,
2017.
EMI lecture quality parameters: a context-based approach to validation.
In:
International Conference: «Multilingualism in Society, Politics and Education», Freiburg, 16-18 March 2017.
-
Delorme Benites, Alice,
2017.
La grammaire de constructions : un atout pour la formation du traducteur?
.
In:
Perrin, Daniel; Kleinberger, Ulla, eds.,
Doing applied linguistics : enabling transdisciplinary communication.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 60-70.
De Gruyter Collection ; 1.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110496604-008
-
Gautschi, Curtis,
2017.
The development of rating criteria for EMI lecturer competence measurement : a validation study.
In:
The 5th Integrating Content and Language in Higher Education (ICLHE) Conference, Copenhagen, Denmark, 4-7 October 2017.
-
Doval, Irene; Liste Lamas, Elsa,
2017.
Vorschläge zum Einsatz von Parallelkorpora im DaF-Unterricht anhand des Korpus PaGeS.
In:
Umbrüche gestalten: Germanistik in bewegter Zeit, Santiago de Compostela, Spanien, 13.-16. September 2017..
-
Schumacher, Monika,
2016.
Aktuelle Literatur aus den D-A-CH-Ländern im Unterricht mit fortgeschrittenen DaF-Lernenden.
ÖDaF-Mitteilungen.
32(2), pp. 95-106.
Available from: https://doi.org/10.14220/odaf.2016.32.2.95
-
Studer, Patrick; Gautschi, Curtis,
2016.
In:
6th International Conference on Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP), Copenhagen, Denmark, 3-5 November 2016.
-
Winkler, Oliver; Fernando, Daniela,
2016.
Szenariobasierter Kommunikationsunterricht an Fachhochschulen.
Babylonia.
2016(3), pp. 58-59.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4208
-
Schumacher, Monika,
2015.
Teachers’ beliefs : believing in teaching incarcerated persons.
Journal of Prison Education and Reentry.
2(2), pp. 38-44.
Available from: https://doi.org/10.15845/jper.v2i2.894
-
Schumacher, Monika,
2015.
Wovon wir als Lehrperson überzeugt sind und wie wir Gefangene als Lernende sehen.
Journal of Prison Education and Reentry.
2(2), pp. 43-49.
Available from: https://doi.org/10.15845/jper.v2i2.895
-
Schumacher, Monika,
2015.
Language Learning in Higher Education.
5(2), pp. 309-328.
Available from: https://doi.org/10.1515/cercles-2015-0015
-
Schumacher, Monika,
2015.
DaF-Lehren und -Lernen in einer "totalen Institution" : Unmöglichkeit, Herausforderung, Chance? [paper].
In:
Clalüna, Monika; Tscharner, Barbara, eds.,
Deutsch lohnt sich : DaF/DaZ in Schule, Studium und Beruf : Akten der Fünften Gesamtschweizerischen Tagung für Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer, 20. und 21. Juni 2014, Universität Bern.
Stallikon:
Käser Druck.
pp. 127-137.
-
Studer, Patrick; Konstantinidou, Triantafyllia Liana,
2015.
Language attitudes and language proficiency of undergraduate students in English-medium instruction.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
1, pp. 215-231.
Available from: http://doc.rero.ch/record/257139/files/Studer_Patrick_-_Language_attitudes_and_language_proficiency_20150924144536-VQ.pdf
-
Gautschi, Curtis,
2015.
The CEFR : language norms and testing.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2015(3), pp. 233-240.
Available from: http://doc.rero.ch/record/11876/files/bulletin_vals_asla_2015_special_3.pdf
-
Gautschi, Curtis,
2015.
Towards a robust empirically-based model of EMI lecturer competence.
In:
Integrating language and content in higher education (ICLHE), Brussels, Belgium, 2-4 September 2015.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Dieterich, Sebastian; Hoefele, Joachim; Kruse, Otto,
2014.
In:
IRG-Konferenz: Negotiating methodological challenges in linguistic research, Fribourg, 6-7 Februar 2014.
Informal Research Group IRG.
-
Dreesen, Philipp,
2014.
Mitteilungen des Deutschen Germanistenverbandes.
61(2), pp. 143-153.
Available from: https://doi.org/10.14220/mdge.2014.61.2.143
-
Kruse, Otto,
2014.
Schreibkompetenz zwischen Schule und Hochschule.
Ide - Informationen zur Deutschdidaktik.
38(4), pp. 35-46.
-
Kleinberger, Ulla,
2013.
.
Germanistik : internationales Referatenorgan mit bibliographischen Hinweisen.
54(3-4), pp. 307.
-
Hoefele, Joachim,
2011.
"Ich hör' auf …" : acht Lektionen zum Thema Rauchen und Nichtrauchen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-033-02983-5.
Available from: https://superdaf.files.wordpress.com/2012/06/lektion7_8.pdf
-
Noels, Kimberly; Ehrensberger-Dow, Maureen; Ota, Hiroshi; Saumure, Kristie,
2008.
Motivation and language learning : a cross-national examination.
In:
The AAAL 2008 Annual Conference, Washington, D.C., USA, 29 March - 1 April 2008.
-
Schütz, Hans,
2007.
Erfahrungen mit mediengestütztem (Fremd)Sprachenunterricht.
Babylonia.
2007(2), pp. 45.
-
Werlen, Erika,
2006.
.
In:
Schlemminger, Gérald, ed.,
Aspekte bilingualen Lehrens und Lernens : Schwerpunkt Grundschule.
Baltmannsweiler:
Schneider-Verlag Hohengehren.
pp. 199-220.
Sprachenlernen konkret! : angewandte Linguistik und Sprachvermittlung ; 1.
-
Werlen, Erika,
2006.
Mehrsprachigkeit und Sprachendidaktik : curriculare Aspekte
.
In:
Neuland, Eva, ed.,
Variation im heutigen Deutsch : Perspektiven für den Sprachunterricht.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
pp. 469-482.
Sprache - Kommunikation - Kultur ; 4.
-
Maurer, Ernst; Stotz, Daniel,
2004.
Deutschförderung am Arbeitsplatz : Vorgesetzten-Schulung und Lernstatt Deutsch.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2004(79), pp. 181-199.
-
Barnett, Penelope; Schütz, Hans; Stamm, David; Wittenwiller, Hans Ulrich,
2004.
I can do, you can do, we can do : recommendations for foreign-language learning at the ZHW.
ZHWInfo.
22, pp. 52.
-
Bräuer, Gerd, ed.,
2004.
New visions in foreign and second language education.
1.
San Diego:
LARC Press.
Foreign language publications.
ISBN 1-930785-20-8.
-
Stotz, Daniel; Meuter, Tessa,
2003.
Embedded English : integrating content and language learning in a Swiss primary school project.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
77, pp. 83-101.
Available from: http://doc.rero.ch/record/11876/files/bulletin_vals_asla_2003_077.pdf
-
Bräuer, Gerd, ed.,
2002.
Body and language : intercultural learning through drama.
1. Auflage.
Westport:
Ablex.
Advances in foreign and second language pedagogy ; 3.
ISBN 1-56750-671-2.
-
Wertenschlag, Lukas; Stotz, Daniel,
2002.
Reformieren mit Profil : Fremdsprachen in der neu gestalteten kaufmännischen Grundbildung.
Babylonia.
10(3), pp. 33-40.
-
Werlen, Erika,
2002.
In:
Dakowskiej, Marii; Olpinskiej, Magdaleny, eds.,
Edukacja dwujezyczna : przedszkole, szola podstawowa i srednia terazniejszosc i przyslosc.
Konferencji zorganizowanej przez Zakład Glottodydaktyki Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego przy współpr., Warsaw, Poland, 14-15 February 2002.
Warszawa:
Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej.
pp. 64.
-
Bell, Nick; Meuter, Tessa; Schütz, Hans; Stotz, Daniel,
2002.
Babylonia.
2002(4), pp. 15-18.
Available from: http://babylonia.ch/de/archiv/anni-precedenti/2002/nummer-4-04/zum-artikel-von-dieter-wolff/
-
Bräuer, Gerd, ed.,
2001.
Pedagogy of language learning in higher education : an introduction.
1.
Westport:
Praeger.
Advances in foreign and second language pedagogy ; 2.
ISBN 978-1-56750-638-9.
-
Stotz, Daniel,
2000.
Evaluation im frühen teilimmersiven Fremdsprachenunterricht.
Babylonia.
-
Hug, Heinz,
1997.
Babylonia.
-
Werlen, Erika,
1996.
Theorie und Praxis eines integrativen Deutschunterrichts.
Der Deutschunterricht.
1996(6), pp. 3-8.
-
Werlen, Erika,
1995.
Der Deutschunterricht.
1995(1), pp. 54-69.
-
Ernst, Karl; Werlen, Erika,
1993.
Gesprochenes Hochdeutsch : "Mach einen ganzen Satz!".
Schulblatt Aargau/Solothurn.
10(21).
-
Stotz, Daniel,
1991.
Verbal interaction in small-group activities : a process study of an english language classroom.
Tübingen:
Narr.
Language in performance ; 6.
ISBN 978-3-8233-4076-8.
-
Werlen, Erika,
1987.
Praxis Deutsch.
1987(14), pp. 53.
Projects
Projects according to DDC 418.0071: Language teaching
-
Needs Analysis for Intercultural Training of Higher Education Employees
The R&D unit Language Management and Globalisation has the lead in a collaboration consortium consisting of BFH, HES-SO, SUPSI & ZHAW in the context of two ongoing Movetia projects 1. High-Impact Measures for the Comprehensive Internationalization of Curricula (No. 2019-1-CH01-OF-0017) aimed at inter-university ...
-
Digital German assessment for engineering students
-
Digital Literacy Skills in University Contexts (DigLit)
Writing in most contexts today is done with digital, computer-assisted support. Technologies based on artificial intelligence (AI) such as intelligent tutoring (IT), automated writing evaluation (AWE) and machine translation (MT) present new opportunities, perspectives, and risks for tertiary education. The ...
-
Digitalisation and academic writing – new practices and theory development
Writing technology is developing at a breath-taking pace. However, there is a lack of empirical studies that reveal what these technologies mean for writing methodology and pedagogy, and of theoretical work guiding the understanding of digital writing within the academic domain. This fellowship aims to address these ...
-
The "Narrative Recherche" as an artistic method in a Municipal Context
The company is subject to change processes. And with it organizations, institutions and companies. The way we think, act and communicate is changing. How do we respond to these changes? How do we shape change? With which images, with which stories do we tell about ourselves? How do we give our social, our ...
-
CEFR-website for Sign Languages of Switzerland
-
CEFR CV for Sign Languages
This is a project funded by the Counsil of Europe to make the results of an Swiss National Foundation project available internationally to learners and instructors of sign language by providing translations in English and videos in International Sign. The original project empirically developed and statistically ...
-
The Ergonomics of Socio-Technical Systems and Reflective Practice
With increasing digitisation, purposeful reflection about the potential influence of current and foreseeable developments in socio-technical systems on cognition, meaning making and decision making in education and professional life has become ever more important. In the area of tertiary education, new technology ...
-
Seamless Writing: Expanding Technologies to Support Thesis Writing
Processing final papers (theses) is a big challenge for universities. Depending on student numbers, educational establishments have to supervise hundreds, if not thousands, of papers each year. Students on short Bachelor's study programs often have insufficient personal resources for the autonomous writing of ...