Prof. Dr. Karin Madlener-Charpentier
Prof. Dr. Karin Madlener-Charpentier
ZHAW
School of Applied Linguistics
Institute of Language Competence
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Projects
- Vorstudie zur Sprachförderung im Integrationsbereich im Kanton Basel-Landschaft / Project co-leader / Project ongoing
- Berufsspezifische Sprachförderung für Pflegehelfer:innen SRK / Project co-leader / Project completed
- Machbarkeitsanalyse zur Entwicklung von Online-Sprachtests / Project co-leader / Project completed
- Digital German assessment for engineering students / Team member / Project completed
- Wissenskommunikation und -transfer: Förderung der Schreibkompetenz in der beruflichen Bildung – Konzept, Durchführung und Evaluation / Project co-leader / Project completed
- Aufklärung in verständlicher Form in der Humanforschung / Team member / Project completed
Publications
-
Madlener-Charpentier, Karin; Liste Lamas, Elsa,
2022.
Path under construction : challenges beyond s-framed motion event construal in L2 German.
Frontiers in Communication.
7, pp. 859714.
Available from: https://doi.org/10.3389/fcomm.2022.859714
-
Konstantinidou, Liana; Madlener-Charpentier, Karin; Opacic, Aleksandra; Gautschi, Curtis; Hoefele, Joachim,
2022.
Literacy in vocational education and training : scenario-based reading and writing education.
Reading and Writing.
36(4), pp. 1025-1052.
Available from: https://doi.org/10.1007/s11145-022-10373-4
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Madlener-Charpentier, Karin; Hoefele, Joachim,
2023.
Schreibförderung in der beruflichen Bildung aus DaF-/ DaZ-Perspektive
.
In:
Efing, Christian; Kalkavan-Aydin, Zeynep, eds.,
Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis.
Berlin, Boston:
De Gruyter.
pp. 349-362.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110745504-031
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
.
In:
Boas, Hans C., ed.,
Directions for Pedagogical Construction Grammar : Learning and Teaching (with) Constructions.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 217-261.
Applications of Cognitive Linguistics ; 49.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110746723-008
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2023.
In:
New Perspectives in Second Language Acquisition Research, Gießen, Germany, 5-6 October 2023.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2023.
The more, the merrier? : frequency effects in instructed second language acquisition [paper].
In:
Evidence-based Foreign Language Learning - Multilingualism in Education (EBFL), Congressi Stefano Franscini Monte Verità, Ascona, Switzerland, 7.-10 June 2023.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2023.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Behrens, Heike,
2023.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 67-98.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Madlener-Charpentier, Karin; Behrens, Heike,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 31-64.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, eds.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
pp. 11-30.
Available from: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Hoefele, Joachim; Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
Wie es um die Schreibkompetenzen Berufslernender steht.
Transfer : Berufsbildung in Forschung und Praxis.
2021(3).
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-23935
-
Gautschi, Curtis; Madlener-Charpentier, Karin; Hoefele, Joachim; Liste Lamas, Elsa; Konstantinidou, Liana,
2023.
Scenario-based literacy education : effects of integrated reading and writing tasks on text quality.
In:
EARLI Conference 2023 "Education as a Hope in Uncertain Times", Aristotle University of Thessaloniki and University of Macedonia, Greece, 20-26 August 2023.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Liste Lamas, Elsa,
2023.
Constructional perspectives on motion event encoding : language typology, usage, and acquisition.
In:
16th International Cognitive Linguistics Conference (ICLC), Düsseldorf, Germany, 7-11 August 2023.
-
Liste Lamas, Elsa; Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
Path under construction : challenges beyond s-framed motion event construal in L2 German.
In:
31st Conference of the European Second Language Association (EuroSLA 31), Fribourg, Switzerland, 24.-27. August 2022.
-
Liste Lamas, Elsa; Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
Herausforderungen räumlicher Sprache jenseits von Präpositionalsemantik und Wechselpräpositionen.
In:
XVII. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT), Wien, Österreich, 15.-20. August 2022.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Liste Lamas, Elsa,
2021.
Path under construction : Herausforderungen beim Erwerb von Bewegungsereignissen im Deutschen.
In:
“Der Weg ist das Ziel” – Constructing Paths in (L1 and L2) German, Universität Basel, 17. Dezember 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
In:
Eingeladener Vortrag bei der Forschungsgruppe „Usage-based Linguistics, Second Language Learning and Teaching“, Universität Bergen, Norwegen, 3. Dezember 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Behrens, Heike,
2021.
In:
AILA World Congress, online, 15-20 August 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Ender, Andrea; Schumacher, Nicole,
2021.
In:
AILA World Congress, online, 15-20 August 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
In:
Neglected Aspects of Motion Event Descriptions: De/constructing motion events (NAMED 2021), Université Sorbonne Nouvelle, Paris,1-3 July 2021.
-
De Nardi, Gianni; Madlener-Charpentier, Karin; Steiner, Felix,
2021.
In:
17th International Pragmatics Conference (IPrA), Winterthur (online), 27 June - 2 July 2021.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim; Madlener-Charpentier, Karin; Opacic, Aleksandra; Sigges, Stefan,
2021.
Integrated reading and writing support in vocational education and training.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Ender, Andrea; Schumacher, Nicole,
2021.
Language, empowerment, and participation in refugee education.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
In:
3. Studientag Sprachpraxis und Fachdidaktik, Humboldt-Universität zu Berlin, 18. Januar 2021.