Dr. Carole Probst Schilter

Dr. Carole Probst Schilter
ZHAW
Rektorat
Hochschulentwicklung
Gertrudstrasse 15
8401 Winterthur
Persönliches Profil
Leitungsfunktion
Leitung Qualitätsentwicklung
Tätigkeit an der ZHAW
Leiterin Qualitätsentwicklung
Wissenschaftliche Mitarbeiterin Hochschulentwicklung und Hochschulforschung
wissenschaftliche Integrität
www.zhaw.ch/de/ueber-uns/organisation/rektorat/hochschulentwicklung/
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte, Spezialkenntnisse
Hochschulforschung, AkademikerInnen und AbsolventInnen, Qualitätsentwicklung, Evaluationen, Bibliometrie, Wissenschaftsindikatoren, wissenschaftliches Arbeiten, Wissensmanagement
Aus- und Fortbildung
2021-22: interne Führungsausbildung ZHAW
2019: Fotografie Lehrgang 1: Digitale Fotografie, Bildkomposition, Lightroom, Fotoschule Zürich
2018 CAS an der HWZ: "Next Generation Leadership"
2014 Teilnahme am Programm "Frauen für Führungspositionen / mentoring fff" der ZFH
2012 CAS an der ZHAW: "Kompetenzorientiertes Projektmanagement". Zertifizierung IPMA Level D.
2009 Doktorat (Dr. sc. com) an der Facoltà di Scienze della Comunicazione, Università della Svizzera italiana, Lugano. Dissertation mit dem Titel Serving Different Masters – The Communication Doctorate in the Knowledge Society.
2008 CAS an der ZHAW: “Berater/in für wissenschaftliches Schreiben”, Abschlussarbeit zum Thema „Wir sitzen alle im selben Boot“ – Peer-Feedback und andere Möglichkeiten der gegenseitigen Unterstützung beim Schreiben einer Facharbeit.
2006/2007 Forschungsaufenthalte (SNF-Stipendium) am CHEPS (Center for Higher Education Policy Studies, University of Twente, NL) und am CSO (Centre de Sociologie des Organisations, SciencesPo/CNRS, Paris, F)
2003 Lizentiat in Kommunikationswissenschaft, Fachrichtung Kommunikation in Bildungskontexten, Lizentiatsarbeit mit dem Titel Die Rolle des Teamleiters für den Transfer von Erfahrungswissen im Team.
Beruflicher Werdegang
seit 2021 Leiterin Qualitätsentwicklung ZHAW
seit 2016 wissenschaftliche Mitarbeiterin Hochschulentwicklung, ZHAW
2011 - 2016 wissenschaftliche Mitarbeiterin im Direktionsstab des Departements Gesundheit der ZHAW. Leitung von und Mitarbeit in verschiedenen Projekten, z.B. Aufbau und Betrieb einer internationalen wissenschaftlichen Zeitschrift für Gesundheitsberufe, Aufbau der Fachstelle Evaluation. Mitarbeit in der Lehre.
2007-2011 Forscherin im Team von Dr. Benedetto Lepori, mit verschiedenen Verträgen an der Università della Svizzera italiana (Facoltà di Scienze economiche, Centre for Organisational Research CORe / Servizio Ricerca) und der Université de Fribourg (Faculté des sciences économiques et sociales, Deopartement Medien- und Kommunikationswissenschaft)
2003-2006 Assistentin an der Università della Svizzera italiana, Facoltà di Scienze della comunicazione, Istituto di Comunicazione Istituzionale e Formativa
1999-2003 verschiedene Praktika, Studenten- und Ferienjobs, u.a. als wissenschaftliche Mitarbeiterin bei einem Zukunftsforscher oder als Anwaltssekretärin.
Mitglied in Netzwerken
- CHER Consortium of Higher Education Researchers
- Gesellschaft für Hochschulforschung
- EAIR - The European Higher Education Society
- Schweizerischer Verband der Akademikerinnen, Sektion Zürich
Publikationen
-
Böckelmann, Christine; Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian; Baumann, Sheron,
2021.
European Journal of Higher Education.
12(3), S. 229-254.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1923547
-
Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian,
2021.
Hochschulforschung in der Schweiz : Autorinnen und Autoren sowie Themen zwischen 2009 und 2018.
Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften.
43(3), S. 415-429.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.24452/sjer.43.3.6
-
Wilhelm, Elena; Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian,
2020.
Wissenschaft in der Vertrauenskrise? : Plädoyer für eine gemeinwohlorientierte Wissenschaft.
Gaia.
29(1), S. 52-54.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.14512/gaia.29.1.10
-
Probst Schilter, Carole; Buhmann, Alexander; Ingenhoff, Diana; Lepori, Benedetto,
2019.
Evolution of a field : Swiss media and communication studies.
Studies in Communication Sciences.
19(1), S. 7-23.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.24434/j.scoms.2019.01.002
-
Wassmer, Christian; Probst Schilter, Carole,
2019.
Wettbewerb und Kooperation in der Nutzung von Absolventenstudien in der Schweiz.
Zeitschrift für Hochschulentwicklung.
14(4), S. 171-190.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3217/zfhe-14-04/11
-
Wassmer, Christian; Probst Schilter, Carole; Wilhelm, Elena,
2018.
Das Hochschulwesen.
66(1+2), S. 5-12.
-
Flander, Alenka; Guzmán, Pamela; Probst Schilter, Carole; Tulppo, Paula; Da Wan, Chang,
2023.
Early career academics and internationalization
.
In:
Çalıkoğlu, Alper; Jones, Glen A.; Kim, Yangson, Hrsg.,
Internationalization and the academic profession.
Cham:
Springer.
S. 67-94.
The Changing Academy – The Changing Academic Profession in International Comparative Perspective ; 24.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-031-26995-0_4
-
Wassmer, Christian; Probst, Carole,
2023.
Funding of Higher Education (Switzerland)
.
In:
Bloomsbury BECS.
London:
Bloomsbury.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5040/9781350934412.009
-
Probst Schilter, Carole; Goastellec, Gaële,
2013.
Internationalisation and the academic labour market
.
In:
Kehm, Barbara; Teichler, Ulrich, Hrsg.,
The academic profession in Europe : new tasks and new challenges.
Dordrecht:
Springer.
S. 121-139.
-
Böckelmann, Christine; Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian; Baumann, Sheron,
2020.
In:
Sharing research across Switzerland: Higher Education and Science, Online-Conference, 10-11 September 2020.
-
Wassmer, Christian; Probst Schilter, Carole; Wilhelm, Elena,
2020.
In:
Online Conference der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf) : "Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortungen", Hamburg, 26.-27. März 2020.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-19874
-
Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian,
2018.
Graduate surveys in Switzerland : a competitive, collaborative or complementary enterprise? [Paper].
In:
40th Annual EAIR Forum 2018, Budapest, Hungary, 26-29 August 2018.
-
Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian,
2018.
Where do they come from and where do they go? Students’ pathways in a binary higher education system [Paper].
In:
31st CHER Annual Conference, Moscow, Russia, 30 August - 1 September 2018.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-10448
-
Wassmer, Christian; Probst Schilter, Carole; Wilhelm, Elena,
2017.
In:
30th CHER Annual Conference, Jyväskylä, Finland, 28-30 August 2017.
-
Tratschin, Luca; Wassmer, Christian; Baschung, Lukas; Böckelmann, Christine; Bonhage, Barbara; Büchel, Karin; Denzler, Stefan; Diem, Andrea; Eckert, Nancy; Fürst, Silke; Ganzfried, Miriam; Johann, David; Leder, Christian; Mutz, Rüdiger; Nievergelt, Bernhard; Ochsner, Michael; Probst Schilter, Carole; Reinhart, Martin; Uhl, Susanne; Wilhelm, Elena; Zellweger, Franziska,
2020.
Zürich / Winterthur:
Universität Zürich / ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-20434
-
Sommer-von Schönberg, Katharina; Geppert, Corinna; Pausits, Attila; Probst Schilter, Carole; Reisky, Florian; Wassmer, Christian,
2023.
Academics’ societal engagement in Switzerland and Austria : a replication study attempt.
In:
APIKS-Conference Krems 2023, University for Continuing Education Krems, Austria, 1-3 September 2023.
-
Wassmer, Christian; Sommer-von Schönberg, Katharina; Probst Schilter, Carole,
2022.
In:
REHES IV Conference, Lugano, Switzerland, 6-7 October 2022.
-
Wassmer, Christian; Sommer-von Schönberg, Katharina; Probst Schilter, Carole,
2021.
In:
Wissens- und Technologietransfer der Fachhochschulen, FHNW, Olten, 3. November 2021.
-
Böckelmann, Christine; Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian; Baumann, Sheron; von dem Berge, Karina,
2020.
Spannungsfeld Wissenschaft – Praxis : die Situation an Fachhochschulen in der Schweiz.
In:
Online-Conference der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf) : "Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung", Hamburg, 26.-27. März 2020.
-
Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian,
2019.
Hochschulforschung in der Schweiz : Mapping der Akteure und Themen 2009-2018.
In:
CHESS - «Forschung zu Hochschulen und Wissenschaft in der Schweiz», Bern, 2.-3. September 2019.
-
Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian; Wilhelm, Elena,
2017.
Die Schweizer Absolventenstudie : eine Betrachtung aus institutioneller Perspektive.
In:
Erste Konferenz des Österreichischen Netzwerks für Hochschulforschung: „Quo Vadis Hochschule? Beiträge der Hochschulforschung zur evidenzbasierten Hochschulentwicklung“, Wien, 4. Dezember 2017.
-
Probst Schilter, Carole,
2014.
Ein Kongress-Poster erstellen : Tipps und Tricks für MPA.
In:
44. SVA - Davoser Kongress, Davos, 1. November 2014.
-
Probst Schilter, Carole; Bucher, Thomas; Dönnges, Godela,
2014.
In:
17. Jahrestagung der DeGEval gemeinsam mit der SEVAL, Zürich, 12. September 2014.
Verfügbar unter: https://prezi.com/oxyg7d7y1-gs/zentralisierung-und-professionalisierung-von-evaluationen/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
Publikationen vor Tätigkeit an der ZHAW
Wissenschaftliche Zeitschriften (mit Peer-Review)
Lepori B., Probst C., Ingenhoff D. (2012). Profile statt Rankings. Eine Methode zur Darstellung von Aktivitäten institutioneller Einheiten der Kommunikationswissenschaft. Medien und Kommunikationswissenschaft 1/2012: 80-101
Probst C., Lepori B., De Filippo D., Ingenhoff D. (2011). Profiles and beyond: constructing consensus on measuring research output in communication sciences. Research Evaluation 20(1): 73-88. doi:10.3152/095820211X12941371876102
Reale E., De Filippo D., Gomez I., Lepori B., Potì B., Primeri E., Probst C., Sanz Casado E. (2011). New uses of the institutional databases of Universities: indicators of research activity. Research Evaluation 20(1): 47-60. doi: 10.3152/095820211X12941371876300
Lepori B., Probst C., Baschung L. (2010). Patterns of Subject Mix in Higher Education Institutions: A First Empirical Analysis Using the AQUAMETH Database. Minerva 48(1), 73-99. doi:10.1007/s11024-010-9143-1
Probst C., Lepori B., Ingenhoff D. (2010). Mehrdimensionale Profile von Forschungsgruppen: Ein Vorschlag für die Erhebung von Forschungsleistung in der Kommunikationswissenschaft. Qualität in der Wissenschaft 4/2010.
Leydesdorff L., Probst C. (2009). The delineation of an interdisciplinary specialty in terms of a journal set: the case of Communication Studies. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 60(8): 1709-1718. doi:10.1002/asi.21052
Lepori B., Probst C. (2009). Using Curricula Vitae for Mapping Scientific Fields. A small-scale experience for Swiss Communication Sciences. Research Evaluation 18 (2), 125-134. doi:10.3152/095820209X441772
Probst C. (2008). Der Vielfalt und den verschiedenen Bedürfnissen angepasst – das kommunikationswissenschaftliche Doktorat in der Schweiz. Studies in Communication Sciences. 1/2008: 161-187.
Probst C., Lepori B. (2008). What is a doctorate? Changing meanings and practices in the case of Swiss communication sciences. European Journal of Education 43(4), 477-494. doi:10.1111/j.1465-3435.2008.00368.x
Probst C., Lepori B. (2007). Für eine Kartographie der Schweizer Kommunikationswissenschaften. Methodologische Ueberlegungen und ausgewählte Resultate. Studies In Communication Sciences 7/1, 253-270.
Qualifikationsarbeiten
Probst C. (2009). Serving Different Masters - The Communication Doctorate in the Knowledge Society. PhD dissertation presented at the Faculty of Communication Sciences, Università della Svizzera italiana, Lugano.
Probst C. (2003). Die Rolle des Teamleiters für den Transfer von Erfahrungswissen im Team. Memoria di licenza, Facoltà di Scienze della comunicazione, Università della Svizzera italiana, Lugano.
Buchkapitel
Probst Schilter, Carole; Goastellec, Gaële (2013). Internationalisation and the Academic Labour Market. In: Barbara Kehm; Ulrich Teichler (Hg.). The Academic Profession in Europe: New Tasks and New Challenges.. (121-139). Dordrecht: Springer.
Probst C., de Weert E., Witte J. (2008). Die Umstellung des Medizinstudiums auf die Bachelor-Master-Struktur: Das Beispiel der Schweiz. In: Benz, Winfried, Kohler, Jürgen, Landfried, Klaus. Handbuch Qualität in Studium und Lehre. Berlin: Raabe. Beitrag E 8.13, 1-22.
Probst C., de Weert E., Witte J. (2008). Medical education in the Bachelor-Master structure: the Swiss model. In: Froment, Kohler, Purser, Wilson: EUA Bologna Handbook. Making Bologna Work. Stuttgart, Berlin. Beitrag C 5.1-1, pp. 1-20.
Konferenzbeiträge
Lepori B., Ingenhoff D., Probst C. (2011). Mapping and Explainign the profiles of Research Units in Swiss Communication Sciences. Paper to be presented at the S&T Indicators Conference, Rome, 7-9 September 2011.
Probst C., Goastellec G., Toffel K. (2010). Internationalisation and the academics: between public policy and individual choices. Paper presented at the CHER Conference 2010, Oslo, 10-12 June 2010.
Probst C., Lepori B., Ingenhoff D. (2010). Profiles and beyond: measuring research output in communication sciences. Paper presented at the 3rd European Network of Indicators Designers Conference on STI Indicators for policymaking and strategic decisions, Paris, 3-5th March 2010.
Probst C., De Filippo D. (2010). What is a Communication journal? Comparing different approaches to the definition of a list of core journals in the field. Paper presented at the 3rd European Communication Conference (ECREA), Hamburg, 12-15 October 2010.
Probst C. (2009). Different types of doctorates? Gender differences in communication sciences in Switzerland. Paper presented at the 2nd International RESUP Conference, Inequalities in Higher Education and Research, Lausanne, 18-20 June 2009.
Probst C. (2009). The Doctorate: Coping with Diverging Expectations – Evidence from Swiss Communication Studies. Paper presented at the SRHE Annual Conference 2009: Challenging Higher Education: knowledge, policy and practice, South Wales, 8-10 December 2009.
Probst C., Lepori B. (2008). Training for excellence? Diversity and differentiation in the doctorate in Communication sciences in Switzerland. Paper presented at the CHER Conference 2008, Pavia, 11-13 September 2008
Probst C., Lepori B. (2008). Mapping a cross-disciplinary field in a plurilingual context: the case of Communication in Switzerland. Paper presented at the PRIME Indicators Conference 2008, Oslo, 28-30 May 2008
Probst, C. & Lepori, B. (2007). What is a doctorate? Changing meanings and practices in the case of Swiss communication sciences. Paper presented at the CHER Conference 2007, Dublin, 30 August –
1 September 2007.
Lepori B. & Probst C. (2007). Using Curricula Vitae for Mapping Scientific Fields. A small-scale experience for Swiss Communication Sciences. Paper presented at the 11th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics, Madrid, 25-27 June 2007.
Probst C. (2007). Doctoral pathways in communication sciences in Switzerland. Paper presented at the fourth international PRIME doctoral conference “Global challenges to R&D and innovation policy”, Budapest, 21-23 June, 2007.
Probst C. (2007). The influence of diversity on the pathways of doctoral students in Communication. Poster presented at the PRIME 2007 general conference, Pisa, 29 January – 1 February, 2007.
Projektberichte
Lepori B., Ingenhoff D., Probst Schilter C., Donzallaz D., Hove I., Bähni A. (2011). Measuring Output and Profiles of Units in Swiss Communication Sciences. Project report, Lugano and Fribourg.
Probst C., Lepori B. (2010). Mandate for the evaluation and the improvement of the collaboration at the doctoral level between programs supported by the Swiss School of Public Health + (SSPH+). Final report, Centre for Organisational Research, Faculty of Economics, University of Lugano.
Reale E., De Filippo D., Gomez I., Lepori B., Probst C., Poti B., Primeri E., Sans Casado E. (2009). Methodologies for the characterisation of the publication output of higher education institutions using institutional databases. UNIPUB Final Report, Prime NoE.
Probst C., Lepori B. (2009). Methodologies for the characterisation of the publication output of higher education institutions using institutional databases, Country Report Switzerland. UNIPUB Country Report, Prime NoE.
Cañibano C. et al. (2009). Building new indicators for researchers’ careers and mobility based on electronic curriculum vitae. EURO CV Final report, Prime NoE.
Lepori B., Probst C. (2008). Swiss Virtual Campus Consolidation Programme. Background report. In : SUK/CRUS : Evaluation Virtueller Campus Schweiz. Konsolidierungsprogramm 2004-2007. Schweizerische Universitätskonferenz, Bern.
Weitere Beiträge
Wassmer, Christian/Nievergelt, Bernhard/Probst, Carole/Schäfer, Mike S./Wilhelm, Elena (2019): Situation und Potenziale des Hochschulplatzes Zürich. Einschätzungen der Akteure und Entwicklungsszenarien. Unveröffentlichter Forschungsbericht. 04. März 2019. Winterthur & Zürich.