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Modultafel im Master of Science in Umwelt und Natürliche Ressourcen

Aufbau und Inhalt Ihres Masterstudiums in Umwelt und Natürliche Ressourcen.

Modulübersicht des Masterstudium in Umwelt und Natürliche Ressourcen

Die Modultafel zeigt alle Module, sortiert nach Semester. Mit einem Klick auf das Modul erhalten Sie detailliertere Informationen dazu. Die rechtsgültigen Modulbeschriebe finden Sie im StudiWeb

Diese Modultafel ist gültig ab 18. September 2017

Semester 1

Tutorial in Research Unit 1

Tutorial in Research Unit 1

  • ECTS: 6

Die Modulbeschreibung folgt.

Ecosystems & Biodiversity

Ecosystems & Biodiversity

  • ECTS: 6

In Ökosystemen spielt sich eine Vielfalt natürlicher Prozesse ab, die in der heutigen Kulturlandschaft durch den Menschen beeinflusst werden. Dieses Modul schärft das Verständnis für Interaktionen und Prozesse, schult die kritische wissenschaftliche Analyse und gibt gleichzeitig praktische Einblicke in für die Thematik relevante Konzepte und rechtliche Grundlagen. Anhand von Praxisbeispielen und Fachliteratur setzen Sie sich unter anderem mit Sukzessionsprozessen, Naturschutzgenetik, Neobiota und Klimawandel auseinander. Diese Schwerpunktthemen werden sowohl auf verschiedenen Systemebenen (Boden, Wasser, Luft, Vegetation, Fauna) als auch in unterschiedlichen Lebensräumen (Gebirge, Landwirtschaftsraum, urbane Räume) betrachtet.

Ecological Engineering

Ecological Engineering

  • ECTS: 6

Das Modul Ecological Engineering steht im Kontext der Gestaltung zukunftsfähiger Städte und aller dazu notwendigen Technologien. Studierende sollen nicht nur Fachwissen zu den wichtigsten Ökotechnologien erwerben, sondern auch deren Integration sowie Abhängigkeiten, Synergien und Zielkonflikte verstehen und in ihre Planung einbeziehen können. Neben den fachlichen Kompetenzen erwerben die Studierenden in Frontalunterricht, Case-studies, Hausaufgaben sowie einem 2-tägigen Workshop Wissen und Kompetenzen zu den Prinzipien der Integration der verschiedenen Technologien. Ein wesentlicher Teil des Moduls wird zudem das Lesen fachlich abgestimmter wissenschaftlicher Texte und das Erarbeiten wissenschaftlicher Inhalte zu den Kernbereichen des Modules sein. Dies ermöglicht den Studierenden die objektive Evaluation und Auswahl von geeigneten Methoden und Technologien für die integrierte Planung von ökotechnologischen Projekten.

Agrofoodsystems and Chains

Agrofoodsystems and Chains

  • ECTS: 6

In diesem Modul befassen sich die Studierenden mit den Anforderungen und Herausforderungen des Ernährungssystems im Hinblick auf eine nachhaltige Ressourcennutzung und die globale Ernährungssicherheit. Trends und Zusammenhänge sowie deren politische, wirtschaftliche und ökologische Treiber werden diskutiert. Der Schwerpunkt des Moduls liegt in der Analyse von Nachhaltigkeitskonflikten innerhalb des Ernährungssystems. Hierfür werden Konflikte auf globaler, regionaler und lokaler Ebene betrachtet und verschiedene Lösungsstrategien diskutiert. Die Studierenden werden dazu befähigt die aktuellsten Analysemethoden auf komplexe Agrofoodsysteme anzuwenden, fundierte und evidenzbasiert Lösungen zu entwickeln und Ergebnisse fachgerecht für Laien und Experten aufzubereiten.

Sustainability Science

Sustainability Science

  • ECTS: 3

In diesem Modul werden die Herausforderungen diskutiert, mit denen die Nachhaltigkeitswissenschaften aufgrund ihres normativen Anspruchs, zu einer nachhaltigen Entwicklung beizutragen, konfrontiert sind: Wie geht die «neue Disziplin» mit der Komplexität disziplinenübergreifender Zusammenhänge um? Wie lässt sich das Ideal der «wertfreien» Wissenschaften mit dem normativen Leitbild der nachhaltigen Entwicklung verbinden? Wer setzt die Werte bzw. was bedeutet eine nachhaltige Entwicklung überhaupt? Kann und darf eine Wissenschaft die Gesellschaft verändern? Wie funktioniert das Zusammenspiel mit Politik, Zivilgesellschaft und Bevölkerung? Anhand von aktuellen Debatten und Praxisbeispielen aus den Nachhaltigkeitswissenschaften werden konkrete Lösungsansätze, ihre Vor- und Nachteile betrachtet. Die Studierenden können dadurch ihre eigene Rolle im Kontext der Nachhaltigkeitswissenschaften reflektieren und begründen.

Research Methods

Research Methods

  • ECTS: 15

Das Modul «Research Methods» vermittelt vertiefte Methodenkompetenzen für praxisorientiertes und angewandtes wissenschaftliches Arbeiten im Fachbereich «Umwelt und Natürliche Ressourcen» auf MSc-Niveau. Die Studierenden erarbeiten sich vertiefte Methodenkompetenzen für die analytische Betrachtung der Zusammenhänge im Gesamtsystem «Umwelt und Natürliche Ressourcen». Die Studierenden erlernen die methodischen Kompetenzen, auf denen die nachfolgenden Module im MSc Programm UNR aufbauen. Das Modul vermittelt einerseits allgemeine, fächerübergreifende methodische Kompetenzen (z.B. Wissenschaftstheorie, computer-gestützte Datenverarbeitung und Statistik). Andererseits ermöglicht das Modul auch eine methodische Spezialisierung hinsichtlich (a) einer naturwissenschaftlichen oder (b) einer sozio-ökonomischen Herangehensweise an wissenschaftliche Probleme und Fragestellungen (z.B. Forschungs- und Sampling-Design in der Ökologie sowie Geostatistik für (a), oder Datenerfassung und –analyse in der quantitativen und qualitativen Sozialforschung sowie ausgewählte öko-nomischen Modelle für (b)).

Semester 2

Tutorial in Research Unit 2

Tutorial in Research Unit 2

  • ECTS: 6

Die Modulbeschreibung folgt.

Natural Resource Management in Mountain Areas

Natural Resource Management in Mountain Areas

  • ECTS: 3

Die Modulbeschreibung folgt.

Remote Sensing for Ecology

Remote Sensing for Ecology

  • ECTS: 3

Ecological systems are diverse and spatially heterogeneous areas characterized by interacting natural and impacted terrestrial and aquatic mosaics, which consist of features, such as forests, grasslands, rivers or lakes. Key research topics in these landscape mosaics include the analyses, quantification and scaling of ecological flows, land-use and land-cover change, relating landscape pattern analysis with ecological processes, conservation and sustainability. In this context GIS analyses in concert with remote sensing using unmanned aerial or aquatic vehicles (UAVs), autonomously or remotely operated and equipped with various sensors such as NIR (Near infrared), TIR (Thermal infrared) or ADP (Acoustic Doppler Profiler) offer new opportunities for scale appropriate measures of ecological phenomena at high spatial- temporal resolutions. The goal of this proposed class is to introduce and expose students to close range remote sensing in ecosystems with the focus on aquatic and terrestrial components of floodplains and adjacent areas such as agricultural land. Students will be gain knowledge of basic spatial analysis through GIS and remote sensing techniques. In addition, students will learn basic application of drones and ADP, two remote sensing instruments of fast growing interest in ecological research and application. The students will learn about the essentials to operate drones and ADPs, the initial post processing of data products and examples how to integrate these data into ecological research and application.

Natural Resource Management in Urban Areas

Natural Resource Management in Urban Areas

  • ECTS: 3

Urban habitats play not only in the implementation of the Energy Strategy 2050 («energy transition») a key role, but in general in addressing the grand challenges of the 21st century. On the one hand the energy consumption of cities continues to increase as a result of urbanization, one of the most important global trends. On the other hand, cities have several ways to actively promote the energy transition through their existing infrastructures, e.g. by promoting the implementation of renewable energies and smart grids. In addition, cities can set important impulses through their exemplary role not only in the field of energy, but also in mobility, site development, the promotion of urban ecosystems, food systems or the renovation of buildings. Cities are closely related to and dependent on the economy and population. They can create framework conditions that motivate the actors either to energy efficiency or sufficiency. Urbanization has a formative effect on the world economy and society, on people’s quality of life, on the future of democracy, as well as on the global consumption of resources and energy – and thus on the future of the Earth as a whole. Cities offer many opportunities for cultural, social and economic development, and for improving resource and energy efficiency. In this module the required Natural Resource Management in Urban Areas shall be addressed with regards to Agrofood Systems, Biodiversity & Ecosys-tems, Ecological Engineering.

Aquaculture Systems

Aquaculture Systems

  • ECTS: 3

Aquaculture is the farming of fish, crustaceans, algae, and other aquatic organisms. During the last decades, it has been the fastest growing sector of the food industry. Besides classic aquaculture that uses open net-cages submerged in the sea or lakes, aquaculture can also be carried out in closed high-technology systems that can be operated more independent of location. The latter technology has made aquaculture an interesting production type for land-locked countries such as Switzerland, where several projects are currently realized. In this module, students are introduced to the biological, technical and economic basics of aquaculture. They learn about the requirements to set up an aquaculture business as well as the challenges in the whole production chain from reproduction to distribution (covering aspects such as species selection, fish welfare, feeding, management, engineering, etc.). With this knowledge at hand, students are faced with a case study in which they have to evaluate a concept of operations for an aquaculture. After passing this module, students know the characteristics of different aquaculture systems and can assess a system quantitatively. They are also aware of the factors that influence fish health and welfare and how they are controlled in aquaculture.

Natural Resource Management in Emerging Economies

Natural Resource Management in Emerging Economies

  • ECTS: 3

This module takes an interdisciplinary approach to Management of Natural Resources in emerging and developing economies. It is structured in three main parts - theories and approaches to development and development interventions, approaches to understand the particular challenges of natural resource management in developing and emerging economies and practical examples from different regions in the world of how interventions aim to solve environmental as well as social and economic challenges. Throughout the module, students will develop their own program for a conference on Management of natural resources in emerging economies and will present their projects at the conference.

Agriculture for the Future

Agriculture for the Future

  • ECTS: 3

Food is the basis for all living organisms. Food for humans is produced using crop and livestock agricultural production techniques. The '6F' framework describes that, in addition to food, agriculture provides feed, fuel, fibres, flowers and fun, in terms of, for example, recreation areas many people take advantage of in their free time. Society, nature, economy and technologies are the driving factors for innovation effecting our environment, society and economy. Agriculture has to feed a growing population and tackle climate change, one of the major challenges of the future. New technological developments and farming systems that are currently being developed and will be deployed in the near or midterm future may help to meet future demand. However, this may lead to drastic changes in the agri-ecosytem and beyond. This module will provide a close look at how these driving factors are interconnected. It will provide details on potential future technological developments in food and feed cropping, such as automated plant phenotyping, genetic engineering, gene editing, digitization, decision support systems and advanced pest management strategies. The effect of diverse agro systems, such as permaculture, urban industrial and smallholder farming will also be examined. Students will learn how to develop and apply scenario techniques that allow them to evaluate the impact of potential progress on future environmental, societal, and economical levels. The module will combine traditional lectures with guided self-study, discussion forums and presentations.

Environmental Mediation

Environmental Mediation

  • ECTS: 3

Differenzen, Konflikte und rechtliche Auseinandersetzungen sind alltäglich und kosten in der Regel viel Zeit, Geld und Energie. Konflikte verzögern Projekte, blockieren Veränderungen und können gesundheitliche Folgen für alle Betroffenen haben. Die Fähigkeit, Konflikte rechtzeitig anzusprechen und konstruktiv zu bewältigen, ist daher von grosser Bedeutung. Dafür ist Mediation ein wirksames und bewährtes Verfahren, Konfliktparteien mit Hilfe einer neutralen Drittperson den Konflikt einvernehmlich und aussergerichtlich zu lösen. Bei Mediationen im Umweltbereich handelt es sich meist um komplexe Konflikte im Zusammenhang mit Abgasen, Lärm, Strahlungen, Veränderungen des Landschaftsbildes oder um Konflikte über neue Infrastrukturen wie Strassen, Überführungen oder Abfallentsorgungsanlagen. Oft sind an solchen Konflikten mehrere Parteien beteiligt, zum Beispiel Gemeinden, Kanton und Bund, NGOs, Firmenbesitzer und Anwohner etc. Eine Umweltmediation verlangt somit nach erfahrenen Mediatoren mit fachlichem Know-How im Umweltbereich. Im Modul Umweltmediation liegt der Fokus auf der Kommunikation in Konfliktsituationen. Zudem wird der Ablauf einer Mediation anhand von konkreten Fällen von Umweltkonflikten kennen gelernt. Das Modul Umweltmediation liefert somit die Grundlagen, um einfache Konfliktsituation selbst zu bewältigen und um komplexe Konfliktsituationen im Umweltbereich zu erkennen, zu beurteilen und zu entscheiden, wann eine Mediation sinnvoll ist.

Environmental Ethics

Environmental Ethics

  • ECTS: 3

Die Modulbeschreibung folgt.

Behavioural Change

Behavioural Change

  • ECTS: 3

Individuals can contribute with their own actions and behaviours to the achievement of important environmental goals (e. g. 2000-watt society). However, such environmental goals often make it necessary for individuals to change their behaviours (e. g. switch from car to public transport). Even if good intentions are present or the relevance of changing the behaviour is recognized, it is often difficult to show and maintain the desired behaviour due to various psychological, structural, and situational barriers (e. g. habits, inertia, and perceived effort). The course «Behavioural Change» focuses on behavioural changes in individuals, whereby the «drivers» (techniques) of behavioural change can also be located at the organisational level (e. g. social incentives such as competitions) or at the level of society (e. g. cultural norms, fees/bans). From the beginning of the course until the end, the students will apply the acquired knowledge to a real-world problem and develop a concept for a simple behavioural change intervention in an environmental context.

Environmental Economics

Environmental Economics

  • ECTS: 3

Die Modulbeschreibung folgt.

Patterns and Trends in Environmental Data

Patterns and Trends in Environmental Data

  • ECTS: 3

In this course the students will learn how to conceptualize and then detect patterns and trends in environmental data. These transferrable methodological skills will be trained in a typical applied ecology case study: the study of movement behaviours of people and animals in their natural and built environments. The module covers the typical data analysis workflow starting with data capture, then leading to pre-processing (cleaning, filtering, aggregating, reshaping data), analytical modelling, and finally visualization of outcomes. The module will address common data quality issues of spatio-temporal environmental data (accuracy and precision, uncertainty and vagueness). Students will learn how to 1) conceptualize domain-specific patterns (in this case movement ecology pat-terns), 2) study computational procedures for structuring the movement and the underlying environment and 3) design and implement pattern detection algorithms operating on such structured data (segmenting trajectories, trajectory similarity). Furthermore, analytical procedures will be studied for linking the found patterns and trends to their constraining and enabling environmental context. The course is designed as a combination of the R statistics and visualization environment with conventional GIS software. This module is part of a teaching exchange pilot project with the Geography Department at the University of Zurich. The module is listed at the University of Zurich as «Geo880 Computational Movement Analysis».

Geovisualisation (Uni ZH)

Geovisualisation (Uni ZH)

  • ECTS: 3

Die Modulbeschreibung folgt.

Semester 3

Master Thesis

Master Thesis

  • ECTS: 30

Die Modulbeschreibung folgt.

Advanced Spatial Analysis (Uni ZH)

Advanced Spatial Analysis (Uni ZH)

  • ECTS: 3

Die Modulbeschreibung folgt.

Semester 4

Double Degree University of Ljubljana (Slovenia)

Double Degree University of Ljubljana (Slovenia)

  • ECTS: 0

Die Modulbeschreibung folgt.