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Modultafel im Master of Science in Umwelt und Natürliche Ressourcen

Aufbau und Inhalt Ihres Masterstudiums in Umwelt und Natürliche Ressourcen.

Modulübersicht

Die Modultafel zeigt alle Module, sortiert nach Semester. Mit einem Klick auf das Modul erhalten Sie detailliertere Informationen dazu. Die rechtsgültigen Modulbeschriebe finden Sie im StudiWeb

Diese Modultafel ist gültig ab 18. September 2017

Semester 1

Project Work in Research Unit 1

Project Work in Research Unit 1

  • ECTS: 6

Das Modul befasst sich mit der Arbeit an einem Projektantrag für ein Forschungs- oder Entwicklungsprojekt. Wahlweise kann entweder bei der Formulierung eines Projektantrags mitgearbeitet werden, oder es werden Forschungsarbeiten für künftige Projektanträge geleistet. Ziel ist es, das Fachwissen vertieft beschreiben und analysieren zu können. Die Teilnehmenden sind nach Abschluss in der Lage, ein Forschungsprojekt selbstständig planen und organisieren zu können. Die Resultate des Moduls leisten massgeblichen Beitrag zum wissenschaftlichen Teil eines Projektantrags.

Ecosystems & Biodiversity

Ecosystems & Biodiversity

  • ECTS: 6

In Ökosystemen spielen sich mannigfaltige natürliche Prozesse ab. Sie werden oftmals auch durch den Menschen beeinflusst. Im Modul «Ecosystems and Biodiversity» vertiefen wir ausgewählte praxisrelevante Schwerpunktthemen und betrachten diese auf verschiedenen Systemebenen und in unterschiedlichen Lebensräumen. Die Schwerpunktthemen werden anhand problem-basierter Fragestellungen diskutiert. Damit soll das Verständnis für Interaktionen und Prozesse geschärft und die Studierenden in der kritischen wissenschaftlichen Analyse und Debatte geschult werden. Zudem erfolgen praktische Einblicke in relevante Konzepte und rechtliche Grundlagen.

Ecological Engineering

Ecological Engineering

  • ECTS: 6

Das Modul Ecological Engineering beschäftigt sich mit der Gestaltung zukunftsfähiger Städte und der dazu notwendigen Technologien. Die Studierenden erwerben Fachwissen zu den wichtigsten Ökotechnologien, sowie zu deren Integration. Sie verstehen Abhängigkeiten, Synergien und Zielkonflikte und können sie in ihre Planung einbeziehen. Neben Fachkompetenzen erwerben die Studierenden in Vorlesungen, Fallstudien, Hausaufgaben sowie einem zweitägigen Workshop Wissen und Kompetenzen zu den Prinzipien der Integration verschiedener Technologien. Ein wesentlicher Teil des Moduls ist das Lesen fachlich abgestimmter wissenschaftlicher Texte und das Erarbeiten wissenschaftlicher Inhalte zu den Kernbereichen des Moduls. Dies ermöglicht die objektive Evaluation und Auswahl von geeigneten Methoden und Technologien für die integrierte Planung von ökotechnischen Projekten.

Agrofoodsystems and Chains

Agrofoodsystems and Chains

  • ECTS: 6

In diesem Modul befassen sich die Studierenden mit den Anforderungen und Herausforderungen des Ernährungssystems im Hinblick auf eine nachhaltige Ressourcennutzung und die globale Ernährungssicherheit. Trends und Zusammenhänge sowie deren politische, wirtschaftliche und ökologische Treiber werden diskutiert. Der Schwerpunkt des Moduls liegt in der Analyse von Nachhaltigkeitskonflikten innerhalb des Ernährungssystems. Hierfür werden Konflikte auf globaler, regionaler und lokaler Ebene betrachtet und verschiedene Lösungsstrategien diskutiert. Die Studierenden werden dazu befähigt die aktuellsten Analysemethoden auf komplexe Agrofoodsysteme anzuwenden, fundierte und evidenzbasiert Lösungen zu entwickeln und Ergebnisse fachgerecht für Laien und Experten aufzubereiten.

Sustainability Science

Sustainability Science

  • ECTS: 3

Unsere Gesellschaft ist mit verschiedenen komplexen Problemen konfrontiert, die innerhalb hochspezialisierter wissenschaftlicher Disziplinen nicht gelöst werden können. Gefragt sind transdisziplinäre Ansätze, welche Politik und Praxis miteinbeziehen. Seit einigen Jahren haben sich diese Ansätze unter den Stichworten «Nachhaltigkeitswissenschaften» bzw. «Sustainability Sciences» etabliert. Im Modul werden die Herausforderungen der Nachhaltigkeitswissenschaften genauer betrachtet: Wie ist eine Forschung möglich, welche disziplinäre Grenzen sprengt? Welchen Platz dürfen Werte wie «Nachhaltigkeit» in der Wissenschaft haben? Kann und darf eine Wissenschaft die Gesellschaft verändern?

Research Methods

Research Methods

  • ECTS: 15

Das Modul Research Methods vermittelt vertiefte Methodenkompetenzen für praxisorientiertes und angewandtes wissenschaftliches Arbeiten im Fachbereich «Umwelt und Natürliche Ressourcen» auf MSc-Niveau. Dies umfasst zunächst allgemeine, fächerübergreifende methodische Kompetenzen wie z.B. Wissenschaftstheorie, computer-gestützte Datenverarbeitung oder Statistik. Zusätzlich ermöglicht das Modul auch eine methodische Spezialisierung hinsichtlich einer naturwissenschaftlichen oder einer sozio-ökonomischen Herangehensweise an wissenschaftliche Probleme und Fragestellungen. Die in Vorlesungen, Seminaren und praktischen Übungen erlernten Methoden und Fertigkeiten werden direkt in interdisziplinären Fallstudien angewendet.

Semester 2

Project Work in Research Unit 2

Project Work in Research Unit 2

  • ECTS: 6

In diesem Modul ist es möglich, verschiedene Schwerpunkte zu setzen. Entweder befassen sich die Studierenden mit Aufgaben innerhalb der Durchführung von Projekten. Zum Beispiel die eigenständige Durchführung von Datenerhebungen oder Materialanalysen, je nach Fachgebiet. Oder sie verfassen eine Fachpublikation. Ziel ist es Forschungsfragen und –hypothesen darzustellen sowie einen kritischen Diskurs darüber führen zu können. Die Teilnehmenden sind nach Abschluss in der Lage, Erkenntnisse aus einem Fachdiskurs zu beurteilen und mit eigenen Forschungsarbeiten zusammenzuführen. Alle Arbeiten erfordern bei der Durchführung ein hohes Mass an Eigenständigkeit.

Decentralized Sanitation, Recycling and Sustainability

Decentralized Sanitation, Recycling and Sustainability

  • ECTS: 4

Summer school: This international summer school focuses on concepts for ecological water management in water-scarce areas. Topics include decentralized wastewater treatment systems, ecological sanitation methods, their conceptualization and first steps towards their practical implementation. Didactic elements will be: lectures, excursions and a practical student project. Teaching will be provided by IUNR, the University of Ljubljana and external experts of the Global Water Partnership. The summer school will take place in the beautiful coastal city of Piran, Slovenia, which is situated in a water-scarce, karstic area.

Geography of Food

Geography of Food

  • ECTS: 4

Summer school: The 2030 Agenda recognizes that food value chains (FVCs) can have a leading role when it comes to the implementation of the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations. In the international «Geography of Food» Summer School you will learn about challenges in the food system and develop new solutions for sustainable food chains in an international group of 30 students. The module includes an e-learning course, a mini-case study and a two-week workshop. The Summer School is a cooperation project between the IUNR and the Research Institute for Organic Agriculture (FiBL).

Biodiversity Monitoring

Biodiversity Monitoring

  • ECTS: 4

Summer school: Biodiversity loss and compositional change of ecological communities are two main and mostly negative consequences of the current rapid global change driven by humankind. In parallel to biodiversity, also biodiversity experts are at decline, while they are much needed to detect and quantify change and to plan appropriate mitigation actions. To counteract this, an international summer school together with teachers and students from abroad will be conducted as a 12-day field class in the Parc Ela (Grisons, Switzerland) in August 2019.

Remote Sensing for Ecology

Remote Sensing for Ecology

  • ECTS: 3

Ecological systems are diverse and spatially heterogeneous areas. Key research topics in these landscape mosaics include the analyses, quantification and scaling of ecological flows, land use and land cover change, relating landscape pattern analysis with ecological processes, conservation and sustainability. In this context GIS analyses in concert with remote sensing using unmanned aerial or aquatic vehicles (UAVs), autonomously or remotely operated and equipped with various sensors such as NIR (Near infra-red), TIR (Thermal infrared) or ADP (Acoustic Doppler Profiler) offer new opportunities for scale appropriate measures of ecological phenomena at high spatio-temporal resolutions.

Natural Resource Management in Mountain Areas

Natural Resource Management in Mountain Areas

  • ECTS: 3

Im Modul geht es um Ressourcenmanagement im Alpenraum mit dem Fokus auf die soziokulturellen und regionalökonomischen Zusammenhänge und Fragestellungen (historisch-aktuell-zukünftig). Im Mittelpunkt stehen die Wechselwirkungen zwischen Kultur, Gesellschaft und alpinen Topologien. Das Schwerpunktthema ist der «Umgang in alpin-peripheren Regionen mit Schrumpfungsprozessen». Fachlich und methodisch stehen in der Durchführung 2019 verschiedene Ansätze der politischen und soziokulturellen Analyse und Szenarioentwicklung (Forschung, theoretische Konzepte und praktische Anwendungen) im Vordergrund. Nachgelagert (Juni 2019) findet eine dreitägige Exkursion in Kooperation mit einer Alpenregion statt.

Natural Resource Management in Urban Areas

Natural Resource Management in Urban Areas

  • ECTS: 3

Urban habitats play a key role in addressing the grand challenges of the 21st century. Cities can set important impulses through their exemplary role in the fields of energy, mobility, site development, the promotion of urban ecosystems, food systems or the renovation of buildings. However, a variety of factors affect the natural resources management in urban areas. You will get to understand and reflect the basic idea of urban concepts, such as smart sustainable cities, with the most important systems and technologies. In group works the acquired competences will be applied to analyse specific action fields, but also to develop future visions and measures in support of the transformation of communities and towns into a smart sustainable level.

Aquaculture Systems

Aquaculture Systems

  • ECTS: 3

Aquaculture is the fastest growing sector of the food industry. Technological progress allows to rear fish independent of location, which has made aquaculture interesting for Switzerland, where several projects are currently realized. You will be introduced to the biological, technical and economic basics of aquaculture. You will learn how to set up an aquaculture business from reproduction to distribution. With this knowledge at hand, you are faced with a case study in which you evaluate a concept of operations for an aquaculture. After passing the module, you will know the characteristics of different aquaculture systems and can assess a system quantitatively. You are aware of the factors that influence fish health and welfare and how they are controlled in aquaculture.

Natural Resource Management in Emerging Economies

Natural Resource Management in Emerging Economies

  • ECTS: 3

This module takes an interdisciplinary approach to the management of natural resources in emerging and developing economies. It is structured in three main parts: a) theories and approaches to development and development interventions, b) approaches to understand the particular challenges of natural resource management in developing and emerging economies, c) practical examples from different regions in the world of how interventions aim to solve environmental as well as social and economic challenges. Throughout the module, students develop an individual concept or project that is presented at a final module conference.

Agriculture for the Future

Agriculture for the Future

  • ECTS: 3

Agriculture provides food, feed, fuel, fibres, flowers and fun, in terms of recreation areas (the six «Fs»). Drastic changes in the agroecosystem and beyond will be needed to feed a growing population and safe our planet. Traditional and new farming systems and technologies will be deployed in coming decades to meet the future demand. This module will provide a close look at how driving factors, societal, cultural and technological developments are interconnected. Students will develop their own scenario of future agriculture.

Advanced Life Cycle Assessment and Ecodesign

Advanced Life Cycle Assessment and Ecodesign

  • ECTS: 3

The 12th Sustainable Development Goal (SDG) of the United Nations pursues «responsible consumption and production» by reducing the ecological footprint of products and services. Scientifically valid life cycle based information is crucial in order to successfully implement sustainability strategies. The focus of the module Advanced Life Cycle Assessment and Ecodesign is the application of advanced life cycle assessment (LCA) methods as well as the implementation of ecodesign principles that contribute to this SDG. The module enables participants to work with life cycle based data and transfer insights from applied science to industry and society. Students will learn how to identify, develop and assess effective sustainability measures.

CO2 Management in Companies and Local Authorities

CO2 Management in Companies and Local Authorities

  • ECTS: 3

The emissions of greenhouse gases will have to be cut down dramatically over the next years in order to mitigate global warming. This has important implications for all companies and local authorities as they will all have to report and actively manage their greenhouse gas emissions. This is true for emissions caused by their own activity as well as for emissions caused by their supply chain. In this module, students will learn how to report greenhouse gas emissions in accordance with international standards (GHG Protocol Standard). In addition, participants will gain insights into setting up CO2 management systems for companies or local authorities, how to define emission targets, and into the operation and maintenance of such systems.

Environmental Mediation

Environmental Mediation

  • ECTS: 3

In der Umweltmediation wird die Kommunikation in Konfliktsituationen geübt. Das erste Ansprechen eines Konfliktes oder das Moderieren von einfachen Konfliktgesprächen mit aktivem Zuhören und einer zielführenden Fragetechnik werden in diversen Rollenspielen trainiert und anschliessend reflektiert. Anhand konkreter Beispiele von Konflikten im Umweltbereich werden der Ablauf der verschiedenen Phasen einer Mediation und die rechtlichen Rahmenbedingungen kennengelernt. Interne und externe ExpertInnen zeigen den konkreten Arbeitsalltag anhand von Beispielen aus der eigenen Praxis auf.

Environmental Ethics

Environmental Ethics

  • ECTS: 3

This module enables students to develop a differentiated ability to reflect, discuss and assess all sorts of projects, mandates and theories regarding the shaping and exploitation of nature i.e. man-nature-relationship based on fundamental ethical points of view. After an analytical overview of the status quo concerning the prevailing, not very sustainable man-nature relationship (see for example agriculture and food supply worldwide) a wide range of alternative solutions will be presented, classified, discussed and evaluated ethically. In the second part of the module students will be introduced to the process of systematic ethical decision making and will be trained in different ethical ways of thinking and evaluating. Case studies in the subject area of applied ethics – in the field of environmental engineers – will be used to practically train ethical decision making. Students will present their own processes of analyzing and evaluating different cases. Their contributions will be reviewed and discussed in the plenum.

Behavioural Change

Behavioural Change

  • ECTS: 3

In the module, the students gain the necessary knowledge and competencies to develop an intervention to foster sustainable behaviours of individuals. Individuals can contribute with their own actions and behaviours to the achievement of important environmental goals (e.g., 2000-watt society). However, such environmental goals often make it necessary for individuals to change their behaviours (e.g., switch from car to public transport). Due to various psychological barriers such as habits or inertia, information campaigns and other traditional approaches to change behaviours often fail. New approaches, for example nudging, offer promising techniques, since they also consider the «irrational» factors that influence people’s decision-making and behaviours.

Environmental Economics

Environmental Economics

  • ECTS: 3

Environmental pollution and scarcity of resources continue to increase and intensify into serious conflicts. In addition, there are far-reaching global shifts in economic, social and political terms. The world is «on the move» like never before. Opportunity and danger at the same time! The central driver is the economy. It must be fundamentally reformed. In order to do this, we have to understand how economy (and business) works. And we need be able to «interfere» competently! The module analyses central economic mechanisms and drivers of today‘s development, identifies the most important starting points for a sustainable economy and discusses/develops visions and solutions. In doing so, concepts of ecological economics, environmental and resource economics, development economics, behavioural and experimental economics are used.

Patterns and Trends in Environmental Data

Patterns and Trends in Environmental Data

  • ECTS: 3

How to conceptualize and then detect patterns and trends in environmental data? This module trains transferrable data science in a typical applied ecology case study: the study of movement behaviors of people and animals in their natural and built environments. The module covers the typical data analysis workflow starting with data capture, then leading to pre-processing (cleaning, filtering, aggregating, reshaping data), analytical modelling, and finally visualization of outcomes. The module is based on the R statistics and visualization environment.

Geovisualisation (Uni ZH)

Geovisualisation (Uni ZH)

  • ECTS: 3

Visualization is a powerful tool for data analysis and communication in the environmental sciences. This module combines geography with concepts from computer science and the cognitive sciences. The module investigates various approaches for exploring and communicating spatial data using information visualization techniques. Practical laboratory sessions provide hands-on experience of concepts and theories discussed in the lectures, with computer exercises and group project work. The module also teaches the application of specialized software along with specific programming and scripting skills. This module will be taught at University of Zurich.

Semester 3

Master Thesis

Master Thesis

  • ECTS: 30

Im Modul Master Thesis geht es darum, das Fachwissen des gewählten Studienschwerpunkts auf die Stufe Expertenwissen zu erweitern und zu vertiefen. Dabei steht das eigenständige, wissenschaftliche Arbeiten und Schreiben im Vordergrund. Bei der Durchführung einer Forschungsarbeit wird über die Anwendung das Fachwissen mit Forschungsmethodik verbunden. Ziel ist es, die Inhalte und Resultate der Masterarbeit in einem schriftlichen Manuskript zu dokumentieren und mündlich zu präsentieren. Die Teilnehmenden qualifizieren sich als Fachperson, die Forschungsprojekte eigenständig planen, durchführen, präsentieren und evaluieren können.

Advanced Spatial Analysis (Uni ZH)

Advanced Spatial Analysis (Uni ZH)

  • ECTS: 3

This module teaches a range of spatial analysis skills, while at the same time exploring some of the fundamental spatial analysis and GIS core topics, such as effects of scale, density estimation, or topological problems. All techniques introduced in theory sessions will also be investigated in the R statistics environment and spatial analysis, along with short exercises. This data science oriented module combines programming skills with techniques for handling and processing spatial information – both essential environmental science competences. This module will be taught at University of Zurich.

Semester 4

Double Degree University of Ljubljana (Slovenia)

Double Degree University of Ljubljana (Slovenia)

  • ECTS: 30

The Double Degree is a specific programme that allows eligible students to extend their Master’s studies by one semester at the University of Ljubljana (UL), where they obtain ECTS points and the Master's degree from both institutions (MSc Environment and Natural Resources (ZHAW) and Master’s degree in Water Science and Environmental Engineering (UL)). The double degree will be awarded after students have successfully completed all the learning activities included in their study plan. Participating students will be selected through a call for applications from each institution. The call is issued before the end of the first semester of the current Master’s course for students to be included in the double degree programme in the following academic year. Each academic year, a maximum of 10 students per institution may participate in this exchange programme.