Publikationen Sprachkompetenz und Wissensvermittlung
Im Forschungs- und Arbeitsbereich Sprachkompetenz und Wissensvermittlung veröffentlichen wir unsere Forschungsergebnisse regelmässig in wissenschaftlichen Publikationen und präsentieren sie auf internationalen Konferenzen.
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2021.
Descripteurs supplémentaires : compétences spécifiques aux langues des signes
.
In:
Cadre Européen Commun de Référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer.
Strasbourg:
Conseil de l’Europe.
S. 282-284.
Verfügbar unter: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270#PREMS%20026421-CECR_FR_A4
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2021.
Échelles de descripteurs du CECR : compétences spécifiques aux langues des signes
.
In:
Cadre Européen Commun de Référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer.
Strasbourg:
Conseil de l’Europe.
S. 149-175.
Verfügbar unter: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270#PREMS%20026421-CECR_FR_A4
-
Studer, Patrick; Siddiqa, Aisha,
2021.
English in Swiss higher education : the pragmatic way
.
In:
Wilkinson, Robert; Gabriëls, René, Hrsg.,
The Englishization of Higher Education in Europe.
Amsterdam:
Amsterdam University Press.
S. 121-142.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5117/9789463727358
-
Studer, Patrick,
2021.
Internationalization, quality and multilingualism in higher education : a troublesome relationship
.
In:
Rubio-Alcalá, Fernando D.; Coyle, Do, Hrsg.,
Developing and Evaluating Quality Bilingual Practices in Higher Education.
Bristol:
Multilingual Matters.
S. 9-30.
Bilingual Education & Bilingualism ; 128.
-
Studer, Patrick,
2020.
Review of Macaro (2018) : English Medium Instruction
[Rezension von Macaro, Ernesto: English Medium Instruction. Oxford : Oxford University Press, 2018. ISBN 9780194403962].
Journal of Immersion and Content-Based Language Education.
8(2), S. 285-288.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/jicb.19021.stu
-
Studer, Patrick,
2020.
In:
ICHLE Symposium 2020: Transdisciplinary Collaboration in ICHLE and EMI, Online, 15-16 October 2020.
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2020.
Descrittori supplementari : competenze nella lingua dei segni
.
In:
Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento, insegnamento, valutazione.
Strasbourg:
Council of Europe.
S. 273-275.
Verfügbar unter: https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/15950/14279
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2020.
Le scale dei descrittori esemplificativi del QCER : le competenze nella lingua dei segni
.
In:
Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento, insegnamento, valutazione.
Strasbourg:
Council of Europe.
S. 156-183.
Verfügbar unter: https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/15950/14279
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea Sophie; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2020.
Anhang 8 : ergänzende Deskriptoren : Gebärdenkompetenzen
.
In:
Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen. Begleitband.
Stuttgart:
Klett.
Verfügbar unter: https://www.klett-sprachen.de/ger-begleitband-downloads/c-3339
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea Sophie; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2020.
Appendix 8: Supplementary descriptors : sign language competences
.
In:
Common European Framework of Reference for Languages : Learning, teaching, assessment : Companion volume.
Strasbourg:
Council of Europe Publishing.
S. 265-267.
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea Sophie; Meili, Aline; Ni, Dawei; et al.,
2020.
Die Skalen und Beispieldeskriptoren des GeR : Gebärdenkompetenzen
.
In:
Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen. Begleitband.
Stuttgart:
Klett.
S. 168-200.
-
Gautschi, Curtis,
2020.
In:
Petersen, Maren; Kammasch, Gudrun, Hrsg.,
Technische Bildung im Kontext von 'Digitalisierung' / 'Automatisierung' : Tendenzen, Möglichkeiten, Perspektiven - Wege zu technischer Bildung.
14. Ingenieurpädagogische Regionaltagung 2019, Universität Bremen, 23.-25. Mai 2019.
Berlin:
IPW.
S. 65-70.
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea Sophie; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2020.
The CEFR illustrative descriptor scales : signing competences
.
In:
Common European Framework of Reference for Languages : Learning, teaching, assessment : Companion volume.
Strasbourg:
Council of Europe Publishing.
S. 143-169.
Verfügbar unter: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4
-
Gautschi, Curtis,
2019.
In:
8th International Conference on Writing Analytics, Zürich, 5-6 September 2019.
-
Winkler, Oliver,
2019.
In:
Raitaniemi, M.; Acke, H.; Helin, I.; Schlabach, J.; Schmidt, C.; Wagner, D.; Zichel-Wessalowski, J., Hrsg.,
Die vielen Gesichter der Germanistik : Finnische Germanistentagung 2017.
Finnische Germanistentagung, Turku, Finnland, 7.-9. Juni 2017.
Berlin:
Peter Lang.
S. 67-88.
Finnische Beiträge zur Germanistik ; 37.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/b15195
-
Keller Paul, Jörg,
2019.
Deskriptoren für Textkompetenz in Gebärdensprachen [Paper].
In:
Barras, Malgorzata; Karges, Katharina; Studer, Thomas; Wiedenkeller, Eva, Hrsg.,
IDT 2017, Band 2 : Sektionen.
XVI. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer, Freiburg, Schweiz, 31. Juli - 4. August 2017.
Berlin:
ESV.
S. 111-117.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-3418
-
Gautschi, Curtis,
2018.
EMI lecture quality parameters : the student perspective.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2018(107), S. 97-112.
Verfügbar unter: https://www.vals-asla.ch/fileadmin/user_upload/Journal/bulletin_vals_asla_2018_107.pdf
-
Studer, Patrick,
2018.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2018(107), S. 27-47.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/11876
-
Studer, Patrick, Hrsg.,
2018.
Internationalizing curricula in higher education : quality and language of instruction.
1. Auflage.
Neuchâtel:
Association Suisse de Linguistique Appliquée.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/11876
-
Kruse, Otto; Rapp, Christian; Strobl, Carola; Devitt, Ann; Cotos, Elena; De Wachter, Lieve; Laffut, An,
2017.
Electronic writing support in secondary and higher education : approaches, ideas, and examples.
In:
9th Conference of the European Association for Teaching Academic Writing (EATAW), London, United Kingdom, 19-21 June 2017.
Verfügbar unter: http://eataw2017.org
-
Studer, Patrick; Gautschi, Curtis,
2017.
Programme directors’ attitudes towards EMI quality assurance : an exploratory study [Paper].
In:
Valcke, J.; Wilkinson, R., Hrsg.,
Integrating Content and Language in Higher Education: Perspectives on Professional Practice. Selected Papers from the IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015.
IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015, Brussels, Belgium, 2-4 September 2015.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 227-248.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-07263-1
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim; Kruse, Otto,
2016.
Assessing writing in vocational education and training schools : results from an intervention study
.
In:
Göpferich, Susanne; Neumann, Imke, Hrsg.,
Developing and assessing academic and professional writing skills.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 73-102.
Forum Angewandte Linguistik ; 56.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-06614-2
-
Rapp, Christian; Kruse, Otto,
2016.
Thesis writer (TW) : tapping scale effects in academic writing instruction [Paper].
In:
L@S '16 Proceedings of the Third (2016) ACM Conference on Learning @ Scale.
L@S: Third ACM Conference on Learning @ Scale, Edinburgh, Scotland, 25-26 April 2016.
ACM.
S. 325-326.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1145/2876034.2893400
-
Chitez, Madalina; Rapp, Christian; Kruse, Otto,
2015.
Corpus-supported academic writing : how can technology help? [Paper].
In:
Helm, Francesca; Bradley, Linda; Guarda, Marta; Thouësny, Sylvia, Hrsg.,
Critical CALL : Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference, Padova, Italy.
22nd EUROCALL Conference, Padua, 26-29 August, 2015.
Dublin:
Research-publishing.net.
S. 125-132.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4710.4489
-
Bekar, Mira; Doroholschi, Claudia I.; Kruse, Otto; Yakhontova, Tatyana,
2015.
Journal of Academic Writing.
5(1), S. 119-132.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.18552/joaw.v5i1.164
-
Studer, Patrick; Konstantinidou, Triantafyllia Liana,
2015.
Language attitudes and language proficiency of undergraduate students in English-medium instruction.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
1, S. 215-231.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/257139/files/Studer_Patrick_-_Language_attitudes_and_language_proficiency_20150924144536-VQ.pdf
-
Rapp, Christian; Kruse, Otto; Erlemann, Jennifer; Ott, Jakob,
2015.
Thesis writer : a system for supporting academic writing [Paper].
In:
Proceedings of the 18th ACM Conference Companion on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing.
18th ACM Conference Companion on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing (CSCW 2015), Vancouver, 14-18 March 2015.
New York:
ACM.
S. 57-60.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1145/2685553.2702687
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim; Kruse, Otto,
2014.
In:
2. Kongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik, Marburg, Germany, 16-19 September, 2014.
Philipps Universität Marburg.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim; Kruse, Otto; Dieterich, Sebastian,
2014.
In:
International Conference on Writing Research: Writing Research across Borders, Paris, France, 19-22 February 2014.
Rhetoric Society of America RSA.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Dieterich, Sebastian; Hoefele, Joachim; Kruse, Otto,
2014.
In:
IRG-Konferenz: Negotiating methodological challenges in linguistic research, Fribourg, 6-7 Februar 2014.
Informal Research Group IRG.
-
Hoefele, Joachim; Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Kruse, Otto; Dieterich, Sebastian,
2014.
Rundbrief AkDaF.
66, S. 16-24.
-
Ruhmann, Gabriela; Kruse, Otto,
2014.
Prozessorientierte Schreibdidaktik : Grundlagen und Arbeitsformen
.
In:
Dreyfürst, Stephanie; Sennewald, Nadja, Hrsg.,
Schreiben : Grundlagentexte zur Theorie, Didaktik und Beratung.
Opladen:
Barbara Budrich.
S. 15-34.
Schlüsselkompetenzen ; 8604.
-
Kruse, Otto,
2014.
Schreibkompetenz zwischen Schule und Hochschule.
Ide - Informationen zur Deutschdidaktik.
38(4), S. 35-46.
-
Barat, Erzsebet; Studer, Patrick; Nekvapil, Jiri, Hrsg.,
2013.
Ideological conceptualizations of language : discourses of linguistic diversity.
1. Auflage.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
ISBN 978-3-631- 61459-4.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-03514-8
-
Studer, Patrick,
2013.
In dialogue with Ivana Markova : linguistics and social representations
.
In:
Barat, Erzsebet; Studer, Patrick; Nekvapil, Jiri, Hrsg.,
Ideological conceptualizations of language : discourses of linguistic diversity.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 249-278.
Prague Papers on Language, Society and Interaction ; 3.
-
Kruse, Otto,
2013.
Perspectives on academic writing in european higher education : genres, practices, and competences.
Revista de Docencia Universitaria.
11(1), S. 37-58.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-4339
-
Kruse, Otto,
2013.
Schreiben und kritisches Denken : systematische und didaktische Verknüpfungen
.
In:
Doleschal, Ursula; Mertlitsch, Carmen; Rheindorf, Markus; Wetschanow, Karin, Hrsg.,
Writing across the curriculum at work : Theorie, Praxis und Analyse.
Münster:
LIT.
S. 39-65.
Austria: Forschung und Wissenschaft : Literatur- und Sprachwissenschaft ; 28.
-
Kruse, Otto; Chitez, Madalina,
2012.
Contrastive genre mapping in academic contexts: an intercultural approach.
Journal of Academic Writing.
2(1), S. 59-73.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.18552/joaw.v2i1.79
-
Kruse, Otto,
2012.
Das Seminar : eine Zwischenbilanz nach 200 Jahren
.
In:
Kossek, Brigitte; Zwiauer, Charlotte, Hrsg.,
Universität in Zeiten von Bologna : zur Theorie und Praxis von Lehr- und Lernkulturen.
Wien:
Vandenhoeck & Ruprecht.
S. 89-110.
-
Kruse, Otto,
2012.
Dem eigenen Leben auf die Spur kommen : autobiografisches Schreiben
.
In:
Buslau, Oliver, Hrsg.,
Autobiografisches Schreiben.
Bergisch Gladbach:
Textartverlag.
S. 7-16.
Textart Themenhefte ; 4.
-
Castelló, Montserrat; Kruse, Otto,
2012.
Introduction : teaching and learning writing
.
In:
Torrance, Mark; Alamargot, Denis; Castelló, Montserrat; Garnier, Franck; Kruse, Otto; Mangen, Anne; Tolchinsky, Liliana; Van Waes, Luuk, Hrsg.,
Learning to write effectively : current trends in European research.
Bingley:
Emerald.
S. 53-68.
Studies in writing ; 25.
-
Kruse, Otto; Chitez, Madalina,
2012.
.
In:
Knorr, Dagmar; Verhein-Jarren, Annette, Hrsg.,
Schreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 9-34.
Textproduktion und Medium ; 12.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-01784-7
-
Torrance, Mark; Alamargot, Denis; Castelló, Montserrat; Ganier, Franck; Kruse, Otto; Mangen, Anne; Tolchinsky, Liliana; Van Waes, Luuk,
2012.
Learning to write effectively : current trends in european research.
Bingley:
Emerald.
Studies in writing ; 25.
ISBN 978-1-78052-928-8.
Verfügbar unter: https://ebookcentral.proquest.com/lib/zhaw/detail.action?docID=1019358
-
Studer, Patrick; Werlen, Iwar, Hrsg.,
2012.
Linguistic diversity in europe : trends and discourses.
1. Auflage.
Berlin:
De Gruyter.
Contributions to the Sociology of Language [CSL] ; 97.
ISBN 978-3-11-027088-4.
Verfügbar unter: https://www.degruyter.com/view/product/179886
-
Kruse, Otto; Chitez, Madalina,
2012.
Schreibkompetenz im Studium : Komponenten, Modelle und Assessment
.
In:
Preusser, Ulrike; Sennewald, Nadja, Hrsg.,
Literale Kompetenzentwicklung an der Hochschule.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 57-83.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-01288-0
-
Kruse, Otto,
2012.
The place of writing in translation : from linguistic craftmanship to multilingual text production
.
In:
Thaiss, Chris; Bräuer, Gerd; Carlino, Paula; Ganobcsik-Williams, Lisa; Sinha, Aparna, Hrsg.,
Writing programs worldwide : profiles of academic writing in many places.
Anderson SC:
Parlor.
S. 401-416.
Perspectives on writing.
-
Kruse, Otto,
2012.
Wissenschaftliches Schreiben mehrsprachig unterrichten : was ist möglich, was ist nötig?.
ÖDaF-Mitteilungen.
28(2), S. 9-25.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-4340
-
Chitez, Madalina; Kruse, Otto,
2012.
Writing cultures and genres in european higher education
.
In:
Castelló, Montserrat; Donahue, Christiane, Hrsg.,
University writing : selves and texts in academic societies.
Bingley:
Emerald.
S. 151-175.
Studies in writing ; 24.
-
Kruse, Otto,
2011.
.
In:
Hug, Theo; Niedermair, Klaus, Hrsg.,
Wissenschaftliches Arbeiten : Handreichung.
Innsbruck:
Studia.
S. 53-72.
-
Chitez, Madalina; Keller Paul, Jörg; Kruse, Otto,
2011.
Didaktische Genres und Schreibpraktiken in einem wirtschaftswissenschaftlichen Studiengang
.
In:
Demarmels, Sascha; Kesselheim, Wolfgang, Hrsg.,
Textsorten in der Wirtschaft : zwischen textlinguistischem Wissen und wirtschaftlichem Handeln.
Wiesbaden:
VS Verlag für Sozialwissenschaften.
S. 121-149.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-531-94041-0_8
-
Banzer, Roman; Kruse, Otto,
2011.
Schreiben im Bachelor-Studium : Direktiven für Didaktik und Curriculumentwicklung
.
In:
Berendt, Brigitte; Voss, Hans-Peter; Wildt, Johannes, Hrsg.,
Neues Handbuch Hochschullehre : Lehren und Lernen effizient gestalten : [Teil] G - Schlüsselqualifikationen und wissenschaftliches Arbeiten : Wissenschaftliches Schreiben.
Berlin:
Raabe.
Raabe Nachschlagen - Finden.
-
Kruse, Otto; Steiner, Felix,
2011.
Welche Schreibkompetenzen brauchen Studierende an der Fachhochschule?.
Deutschblätter.
2011(63), S. 105-117.
Verfügbar unter: http://www.vsdl.ch/index.php/deutschblaetter/archiv-deutschblaetter
-
Kruse, Otto,
2011.
.
In:
Berning, Johannes, Hrsg.,
Textwissen und Schreibbewusstsein : Beiträge aus Forschung und Praxis.
Münster:
LIT.
S. 143-168.
Schreiben - interdisziplinär : Studien ; 6.
-
Kruse, Otto,
2010.
Kritisches Denken als Leitziel der Lehre : Auswege aus der Verschulungsmisere.
Die Hochschule.
19(1), S. 77-86.
Verfügbar unter: https://www.hof.uni-halle.de/journal/texte/10_1/Kruse.pdf
-
Kruse, Otto,
2010.
Kritisches Denken im Zeichen Bolognas : Rhetorik und Realität
.
In:
Eberhardt, Ulrike, Hrsg.,
Neue Impulse in der Hochschuldidaktik : Sprach- und Literaturwissenschaften.
Wiesbaden:
VS Verlag für Sozialwissenschaften.
S. 45-80.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92319-2_3
-
Kruse, Otto,
2010.
Lesen und Schreiben : der richtige Umgang mit Texten im Studium.
Konstanz:
UVK.
Studieren, aber richtig ; 3355.
ISBN 978-3-8252-3355-6.
Verfügbar unter: star.huterundroth.at
-
Kruse, Otto,
2010.
Old and new literacies : literale Praktiken in wissenschaftlichen Kontexten.
Medienimpulse.
2010(4), S. 1-12.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-4337
-
Kruse, Otto,
2010.
Professionalisierung des fachjournalistischen Schreibens
.
In:
Konstanz:
UVK.
Praktischer Journalismus ; 58.
-
Studer, Patrick,
2008.
Historical corpus stylistics : media, technology and change.
1. Auflage.
Bloomsbury Academic.
Corpus and Discourse.
ISBN 978-0-8264-9430-6.
-
Kruse, Otto,
2008.
Qualitätssicherung einer Tageszeitung durch Schreibtraining für die Redaktion
.
In:
Jakobs, Eva-Maria; Lehnen, Katrin, Hrsg.,
Berufliches Schreiben : Ausbildung, Training, Coaching.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 141-160.
Textproduktion und Medium ; 9.
-
Kruse, Otto,
2008.
Vertrackte Routine : was tun, wenn das Schreiben stockt?.
Forschung & Lehre.
2008(12), S. 850.
-
Kruse, Otto,
2008.
Virtuelle Schreibstuben als Chance : Schreiben an Hochschulen - was ändert die Digitalisierung?.
Science@ORF.at - Virtuelle Schreibstuben als Chance.
Verfügbar unter: http://sciencev1.orf.at/science/news/151436.html
-
Studer, Patrick; Egger, Sabine, Hrsg.,
2007.
From the margins to the centre : Irish perspectives on Swiss culture and literature.
Colloquium at Mary Immaculate College, Limerick, Ireland, March 2004.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
.
ISBN 978-3-03910-716-2.
Verfügbar unter: https://www.peterlang.com/view/title/9820
-
Kruse, Otto,
2007.
.
In:
Günther, Hartmut; Bredel, Ursula; Becker-Mrotzek, Michael; Schindler, Kirsten, Hrsg.,
Texte schreiben.
Duisburg:
Gilles & Francke.
S. 117-143.
Kölner Beiträge zur Sprachdidaktik (KöBeS). Reihe A ; 5.
Verfügbar unter: http://philtypo3.uni-koeln.de/sites/koebes/user_upload/koebes_05_2007.pdf